20.08.2024.

18:00

Foto: Printskri video

Planeta

London će nestati u eksploziji olupine "Sudnjeg dana"! Voda i krhotine leteće 3.000 metara u vazduh, cunami će potopiti grad!

Brod je potonuo u avgustu 1944. dok je nosio veliku zalihu municije. Od tada su njegovi zarđali jarboli ostali vidljivi iznad površine mora, služeći kao jasan podsetnik na skrivenu opasnost u morskim dubinama.

Vlada je najavila planove da ukloni te jarbole kako bi sprečila njihovo rušenje na olupinu i moguću eksploziju. Međutim, stručnjaci tvrde da je ova mera nedovoljna i tvrde da bi olupina koja se urušila mogla da izazove razornu eksploziju, pa čak i cunami , koji bi ugrozio obližnje oblasti i vitalnu infrastrukturu.

Opasnost nije samo teoretska

Nedavno istraživanje otkrilo je alarmantne znake da se glavni deo broda urušava, što je podstaklo pozive vladi da preduzme drastičnije mere. Profesor Dejvid Aleksander sa Univerzitetskog koledža u Londonu, koji je detaljno proučavao pretnju, insistira da jednostavno uklanjanje stubova neće rešiti problem.

On ističe rizike koje predstavljaju obližnji plovni putevi, posebno imajući u vidu blizinu olupine glavnoj ruti koju koriste veliki kontejnerski brodovi i brodovi na tečni prirodni gas (LNG).

Opasnost nije samo teoretska. U maju 1980. dva incidenta u kojima su se plovila sudarala sa olupinama istakla su kontinuiranu pretnju. Mogućnost katastrofe je povećana rizikom od terorizma i kontinuiranim propadanjem strukture broda.

U izveštaju Kraljevskog vojnog koledža nauka iz 1970. procenjeno je da bi detonacija celokupnog eksploziva mogla da proizvede stub vode i krhotina od 3.000 m , kao i cunami visok 5 m koji bi preplavio Širnessa. Ostrvo Grain, ključno čvorište za snabdevanje LNG-om u Velikoj Britaniji, takođe je u opasnosti.

Dejvid Velč , bivši oficir Kraljevske mornarice i sadašnji viši stručnjak za eksplozive, ponovio je te zabrinutosti. Iako smatra da je malo verovatno da bi ceo teret eksplodirao u isto vreme, on je upozorio da eksploziv postaje sve nestabilniji.

On je pozvao vladu da deluje u narednoj deceniji kako bi sprečila pogoršanje situacije, jer se stanje olupine nastavlja pogoršavati i municija počinje da se širi morskim dnom. Odeljenje za saobraćaj, koje je odgovorno za praćenje olupine, saopštilo je da je lokacija pod stalnim nadzorom i da nema naznaka da je nedavna degradacija povećala rizik.

7.000 tona eksploziva

Stručnjaci, međutim, nisu uvereni i ističu da će buduće generacije morati da se nose sa posledicama ako se eksploziv uskoro ne ukloni. U svakom slučaju, kako olupina nastavlja da se pogoršava, vreme otkucava da vlada spreči potencijalnu katastrofu u ušću Temze.

SS Ričard Montgomeri, američki brod slobode izgrađen 1943. godine, bio je deo konvoja koji je prevozio municiju preko Atlantika tokom Drugog svetskog rata. Pošto je bezbedno stigao do Ujedinjenog Kraljevstva, brod se nasukao na peščanu sprudu u blizini prilaznog kanala Medvej 20. avgusta 1944. godine.

Brod je prevozio oko 7.000 tona municije i trebalo je da krene u Šerbur da istovari svoj teret. Uprkos velikoj operaciji spasavanja, brod je na kraju potopljen i napušten, ostavljajući smrtonosni teret na morskom dnu.