21.08.2024.

06:15

Foto: Foto: Shutterstock, Profimedia

Planeta

(VIDEO) Jasna poruka Americi! Peking pravi 240 aviona godišnje, sprema se za finalni obračun!

Ovo uključuje približno 100 J-20 Mighty Dragons, 40 J-10C Vigorous Dragons, i više od 100 J-16 Hidden Dragons, i nepoznat broj J-11 i J-15 (derivati ruskog Flankera Su-27). Ipak, još neki borbeni avioni trenutno se razvijaju u Kini? Evo tri poznata kineska borbena aviona u razvoju.

Shenyang FC-31 Gyrfalcon

FC-31 (koji se naziva i J-31 ili J-35) se često poredi sa američkim lovcem F-35 Lighting 2 (Kinezi se često optužuju da su ukrali tehnologiju F-35). FC-31 je trenutno u razvoju i predstavlja dvomotorni lovac pete generacije koji je razvio Shenyang Aircraft Corporation (SAC). Kada uđe u službu, biće to drugi kineski lovac pete generacije. Nejasno je da li je PLAAF (Vazduhoplovstvo narodnooslobodilačke vojske) zainteresovano za nabavku aviona koji će delovati zajedno sa J-20 ili ne.

Navodi se da je avion razvio proizvođač aviona kao deo privatne inicijative. SAC je nastavio razvoj aviona nakon što je PLAAF odabrao J-20 Mighty Dragon iz Chengdu Aerospace Corporation. Dok je J-20 zabranjen za izvoz, SAC navodno pokušava da izveze FC-31. Pakistan i Egipat su se pojavili kao potencijalni kupci aviona.

Takođe se kaže da je FC-31 razvijen sa varijantom baziranom na nosaču aviona (Kina ima brzo rastuću flotu nosača aviona). Komentatori su ovu varijantu nazvali J-35. Avion je izveo svoj prvi let 2021. godine i očekuje se da će leteti sa novog kineskog nosača aviona Tip 003 opremljenog elektromagnetnim katapultnim sistemom. 

Prema The Diplomatu, početna proizvodnja bi mogla „krenuti najranije u naredne dve godine“. Istorijski gledano, Kina nije imala mnogo uspeha na tržištu izvoza borbenih aviona, ali bi kolaps ruskog tržišnog udela i razvoj jeftinih, ali efikasnih kineskih lovaca to mogli da promene. Ranije je Kina izvozila jeftine lovce (poput J-7) azijskim i afričkim vazduhoplovnim snagama bez novca.

J-XD lovac šeste generacije

Poznato je da Kina proizvodi lovac šeste generacije koji se zove J-XD. Ovaj program je možda najmanje poznat. Diplomat navodi: „LA-ov lovac šeste generacije sa posadom, ili lovac nove generacije sa posadom, smatra se uspostavljenim programom koji je u aktivnom razvoju i očekuje se da će se pojaviti u nekom obliku tokom ove decenije.

Veruje se da je Kina već letela sa nekoliko aviona (verovatno manjih), ali trenutni pokazatelji programa ostaju uglavnom nepromenjeni u odnosu na pre nekoliko godina. Dominantna percepcija je da se radi o stelt dizajnu letećeg krila bez repa sa košenim vrhom krila.

Kinezi će verovatno nastojati da uključe sisteme na kojima Zapad radi na svojim lovcima šeste generacije, ali malo toga se može reći sa sigurnošću.

H-20 stelt bombarder

Za sada, B-2 Spirit američkog ratnog vazduhoplovstva ostaje jedini stelt bombarder u upotrebi – iako se očekuje da će se to promeniti pošto je B-21 Raider sada u niskoj proizvodnji. Poznato je da Kinezi rade na sopstvenom dizajnu stelt strateškog bombardera, koji bi bio leteće krilo slično B-2 Spirit. Postojanje projekta je priznato još krajem 2010-ih.

Kinezi su nagovestili da će bombarder uskoro biti predstavljen, ali o njemu se malo može reći. Neki nagoveštaji sugerišu da bi H-20 mogao biti uporediviji sa starijim američkim B-2 Spiritom nego novim B-21 Raider. Ali malo se može reći sa sigurnošću

Takođe treba napomenuti da je poznato da Kina proizvodi veliki broj vrhunskih dronova. Kao i Sjedinjene Države, verovatno razvija napredne dronove namenjene da funkcionišu kao izviđačke bespilotne letelice dugog dometa, bazirane na nosaču bespilotne letelice i lojalne bespilotne letelice (koje se nazivaju Kolaborativni borbeni avioni od strane američkih vazduhoplovnih snaga). Jedan od najpoznatijih naprednih dronova u Kini je GJ-11 stelt leteće krilo.