27.10.2020.

23:00

Foto:

Politika

BRISEL SE ZALAŽE ZA 'SLOBODNU KONKURENCIJU', ALI SAMO NA PAPIRU EU: Kina i Rusija nam uzimaju velike projekte u Srbiji!

Zvaničnici Evropske unije (EU) tvrde da su Kina i Rusija otele Briselu najvažnije infrastrukturne projekte u Srbiji, pre svega, modernizaciju oko 400 kilometara železničkih pruga.


Kineske i ruske firme preuzele su radove, kreditiranje i delom dokumentaciju koju je pripremila EU na nekim od najvažnijih projekata u Srbiji, piše Radio Slobodna Evropa. Reč je, pre svega, kako prenosi RSE, o modernizaciji oko 400 kilometara železničkih pruga širom države koje decenijama propadaju.


Brisel, po svemu sudeći, najviše boli to što Kinezi učestvuju u izgradnji pruge Beograd - Niš, koje su Evropljani 'prepoznali kao ključnu inicijativu i deo Ekonomskog investicionog plana EU za Zapadni Balkan'.
 

Konkurencija, ali samo po njihovom

Deluje kao da se EU zalaže za konkurenciju samo pod uslovom da drugih konkurenata osim njih nema
Aleksandar Pavić, politikolog




Država ima novca
Prema ovim navodima, EU je kroz 'bespovratna sredstva' bila uključena u brojne projekte na modernizaciji železničkih pruga, ali se Srbija sada više okrenula ka Kini i Rusiji.


'I dalje smo spremni da finansijski učestvujemo na važnom infrastrukturnom projektu izgradnje pruge između Beograda i Niša. O tome smo razgovarali i sa zvaničnicima Srbije, koji, međutim, kao partnera na ovom projektu ističu Kinu. Projekat pruge Beograd - Niš, čija je dužina 240 kilometara, među ključnim inicijativama je koje su prepoznate kao deo Ekonomsko investicionog plana EU za Zapadni Balkan. Tim planom je predviđeno devet milijardi evra bespovratnih sredstava, a cilj plana je podsticaj dugoročnog oporavka zemalja te regije (Zapadnog Balkana) i njihovo ekonomsko približavanje EU. Verujemo da možemo da ponudimo najbolje moguće uslove za velike investicije poput ove', piše u izjavi Delegacije EU u Srbiji, a prenosi RSE.

Moj ugao
ANA BRNABIĆ
PREMIJERKA SRBIJE


Pruga Beograd - Niš je prvi projekat između Kine i EU, preko Srbije. U to je uključena i Mađarska, kao članica EU, Srbija, zemlja kandidat za članstvo u EU, i Kina.

Informer


Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, na drugoj strani, objašnjava da je saradnja sa Kinom dogovorena jer je naša želja da brzina vozova bude 200 km/h, a ne 160 km/h, kako je predviđeno projektom EU.


'Predviđena je realizacija ovog projekta sa kineskom kompanijom 'Čajna roud end bridž korporejšen' (Kineska korporacija za puteve i mostove) uz korišćenje preferencijalnih kineskih kredita. Za prugu od Beograda do Niša doneta je odluka da se izvrši rekonstrukcija i modernizacija za brzinu od 200 km/h iako smo prethodno imali aktivnosti sa EU za izradu tehničke dokumentacije za određene deonice za brzinu 160 km/h. Stanje budžeta je zadovoljavajuće i zato imamo prostora da unapredimo brzine na železničkoj mreži. Zašto tu priliku ne bi smo iskoristili?', odgovaraju iz resornog ministarstva.

Diplomata Milisav Paić kaže da EU tretira Srbiju kao svoju ekskluzivnu ekonomsku zonu.

- Kada je reč o modernizaciji pruga, upravo je Brisel ometao izgradnju brze pruge koja se gradi uz podršku Rusije i Kine. Srbija je kao nezavisna zemlja izabrala najpovoljnije partnere, što je jedini način da smanji zaostajanje za državama EU. I tu nema ničeg spornog - ističe Paić.


Žele nas u čekaonicama
Komentarišući ove navode, politikolog Aleksandar Pavić ocenjuju da EU nema razloga da se žali, s obzirom na to da nam već godinama deli lekcije o 'slobodnoj konkurenciji'.
- Očigledno je da su kineski i ruski uslovi i ponude bili bolji, pa se Srbija opredelila za njih. Posle ove kuknjave iz Brisela deluje kao da se EU zalaže za konkurenciju, ali samo pod uslovom da drugih konkurenata osim njih nema. Takođe, tih famoznih devet milijardi evra koje treba da budu odobrene za Zapadni Balkan, ako ih uopšte bude, neće biti dostupne pre 2024. i neće biti samo za Srbiju. Izgleda da EU radije želi da vidi Srbiju u večitim čekaonicama, što za članstvo, što za fondove, dok su naši ruski i kineski partneri spremni da sa nama posluju odmah, da izgrade brže pruge od EU i da pritom ne postavljaju nikakve političke uslove. Ko gubi, ima pravo da se ljuti... - naglašava Pavić.
 

Najveće kineske investicije u Srbiji

'Železara' u Smederevu

* platili za nju 46 miliona evra
* investiraće još 300 miliona evra
* zadržali svih 5.050 radnika

Pruga Beograd - Budimpešta
* vrednost projekta dve milijarde evra
* saobraćajnica duga 350 kilometara
* 46 odsto uposlenih firmi biće iz Srbije

Most Zemun - Borča
* vrednost investicije 170 miliona evra
* otvoren u decembru 2014. godine
* 1.499 metara dugačak i 22,8 metara visok

Izgradnja bloka u TE 'Kostolac'
* vrednost ugovora 715,6 miliona evra
* radi se i revitalizacija blokova B1 i B2
* očekuje se da sve bude gotovo 2021. godine

RTB 'Bor'
* uplatili 350 miliona dolara za dokapitalizaciju
* 63 odsto vlasništva nad kompanijom ima 'Ziđin'
* obavezali se da ukupno ulože 1,26 milijardi dolara