Politika
Na Kalemegdanu održan rimejk trke iz 1939., koja je bila preteča Formule 1 - Goran Vesić o velikom spektaklu u Beogradu
Originalnom trasom oko Kalemegdana vozi 20 automobila i motora iz muzeja i privatnih kolekcija iz Italije, Srbije i Slovenije.
Identični automobili koji su voženi 1939. godine voze istom rutom.
Trku koja bi trebalo da preraste u novu tradiciju Beograda otvorila su vozila Alfa Romeo i Bugati, u kojima su bili ambasador Italije Luka Gori, ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić i generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije (AMSS) Milan Nikolić.
Bugati je automobil koji je učestvovao u trci koja se održala na današnji dan pre 84 godine, a njim je tada upravljao srpski as Boško Milenković.
Vozila su pred trku bila izložena na platou ispred paviljona Cvijeta Zuzorić, a potom su krenula ulicama grada u grupama po pet.
- Paradiraće tri kruga, stazom oko tvrđave, evocirajući uspomene na istorijsku trku, a nagrade pobednicima biće dodeljene na platou ispred Skupštine grada Beograda, gde će vozila biti ponovo izložena - naveli su organizatori među kojima su, uz ambasadu, Ministarstvo, AMSS, i kompanija Heritage Consulting i Italijanski institut za kulturu.
Ministar Vesić podsetio je da je trka 3. septembra 1939. organizovana povodom rođendana kralja Petra.
- Trku je na ulicama posmatralo više od 100.000 ljudi, a Beograd je tada imao 300.000 stanovnika. Održana je u čast maloletnog kralja Petra, a najzaslužnija za organizacjiu bila je njegova majka kraljica Marija, koja je bila, kako bismo danas rekli, reli vozač. Takmičila se sa muškarcima i pobeđivala a strast prema automobilima imala je do smrti, a tu svoju ljubav prenela je na svog sina, kralja Petra - naglasio je Vesić.
Ministar je podsetio da su u toj trci učestvovala i četiri velika šampiona, da je među vozačima bio i italijanski as najveći u istoriji Tacio Nuvolari.
- Bila je to njegova poslednja velika pobeda, to je još jedna veza između Srbije i Italije, a u njegovom muzeju čuva se trofej Politike osvojen u Beogradu ispisan ćirilcom - naglasio je ministar i podsetio da je pre nekoliko godina u Beogradu održana i parada oldajmera u znak sećanja na tu veliku trku.
Vesić je izrazio zadovoljstvo što u trci učestvuje i Bugati kojim je upravljao Boško Milenković.
Kako je naveo, zamisao je da se u Beogradu napravi rimejk te trke, da se uđe u takmičenje FIA klasika gde se pravi rimejk starih trka oldtajmera.
Ambasador Gori rekao je da ovaj izuzetan događaj predstavlja spoj sporta, tehnologije, kulture i istorije, koji se realizuje povodom prve beogradske međunarodne auto-moto trke organizovane 1939, održane u kompleksnim uslovima.
Dodao je da je trka, koja je i dokaz čvrstog prijateljstva dve zemlje, ujedno prilika da se svi podsetimo izuzetnog događaja, kao i da se oda počast Taciju Nuvolariju koji je tada bio pobednik.
- Italija ima zlatnu istoriju velikih konstruktora i vozača automobila i motocikala koji su postavili bazu industije okrenute ka inovaciji i postavljanju novih ciljeva - rekao je Gori.
Generalni sekretar AMSS Milan Nikolić podsetio je da je AMS Srbije prepoznat kao neko ko može da organizuje reinterpretaciju trke istom rutom sa istim bolidima, u trci koja je bila preteča Formule 1. Podsetio je da je glavni organizator te istorijske trke bio auto-moto klub Kraljevine Jugoslavije, iz koga je potekao AMSS.
- Priredili smo građanima spektakl - rekao je Nikolić i zahvalio Upravi saobraćajne policije na podršci.
- Imali smo san i ostvarili smo ga - rekao je Đorđo Andrijan, koji je inicijator projekta kao predstavnik Motor Heritidž.
Naglasio je da će ovo biti velika trka u kojoj je najstariji automobil iz 1913. godine - Kiribiri.
Njegov mehaničar Roberto De Keki rekao je za Tanjug da je automobil poslednji put napustio muzej pre 10 godina.
Izložbi i trci prisustvovali su i predstavnici diplomatskog kora, među kojima i šef Delegacije Evropske unije u Srbiji Emanuele Žiofre i ambasador Izraela Jahel Vilan.