Politika
OD BEOGRADA DO SUBOTICE ZA SAT I 10 MINUTA! Vučić obišao završne radove na staničnoj zgradi!
14.45 - Obraćanje Vučića
- Uzdamo se u kinesku podršku i pomoć, njihove znanje. Čak i kad nam ukradu kablove zbog koji nam uspore vozove, nemamo mi rezervne delove, opet nam Kinezi pomognu da to rešimo što je moguće brže. Zato smo danas kasnili pet i po minuta Beograd - Novi Sad, ali to će za tri ili četiri dana biti rešeno.
- Mi smo danas prešli 108 kilometara novoizgrađene pruge koja je završena godinu dana pre roka. Na to nismo navikli, ali čuda se događaju i ja sam to molio naše kineske prijatelje i predsednika Sija, predsednik Si je to naredio i kao što vidite kineski radnici su radeći u tri sme naporno, vredno, zajedno sa srpskim radnicima, srpskim kompanijama i podizvođačima, uspeli da taj veliki posao završe. Videli ste i usput, oni koji su bili sa nama u vozu, sve završene moderne železničke stanice.
- Srećan sam što smo to sve uspeli da uradimo i što smo uspeli sve to da finansiramo
- Međutim, ja imam jednu veliku primedbu na ovu stanicu, kao što imam primedbu na doček - to što zajedno sa nama nije Balint Pastor, jer bez SVM mi ovo ne bismo mogli da uradimo i bez njihove podrške, bez njihovog ne prijateljskog, već njihovog veoma aktivnog učešća u svemu ovome, u svim ovim projektima. Dugujem zahvalnost mom nedavno preminulom bratu i prijatelju Ištvanu Pastoru za sve što je sa nama učinio. Imam primedbu na samu železničku stanicu, i sad vam garantujem - neće biti otvorena, iako je trebalo da bude otvorena u roku od pet ili šest dana. E sad ćete morati da promenite nešto na ovoj železničkoj stanici, Bakiću, makar to nemalo veze sa vama, ali ste to primetili pa ste mogli to da mi kažete to. Gorane, da bude urađeno u narednih desetak, 12 dana. Ovde ste videli natpise na srpskom i na engleskom jeziku. Lepo je to srpsko ćiriličko pismo, engleski jezik, srećan sam zbog toga, ali nam ovde nedostaje mađarski jezik i ovde mora da bude i na mađarskom jeziku, svidelo se to nekome ili ne. Dok sam ja predsednik Republike, a pošto vidim kako ćete da zaboravite sve tekovine onoga što smo radili, kako nećete da se setite najvažnijih stvari kako smo dugo, posle godina mržnje suprotstavljanje i svega, uspeli da izgradimo, ne samo iskreno prijateljstvo, već i bratstvo sa jednim narodom, pa bi to neko brže-bolje pod noge. Neće vam se otvoriti stanica dok ne bude natpisi i na mađarskom jeziku. Dakle, prvo na srpskom, zatim na mađarskom jeziku, a onda na engleskom jeziku.
- Ponosan sam na našu Srbiju, ponosan sam na to što smo uradili, ponosan sam na sve što smo napravili i to je nešto što niko neće moći da nam oduzme. Ovo je neverovatan uspeh, ovo se ne gradi svake godine. Nastavićemo da radimo.
- Očekuje izuzetne vesti za Srbiju. To bi bio krešendo našeg finansijskog uspeha Da li će biti ili ne ne znam ali ja se još nadam pa ćemo videti. U svakom slučaju saznaćemo najkasnije u subotu ujutro.
Pitanja novinara
Sastanak sa MMF
- Nije lak razgovor bio. Ja izuzetno poštujem Donala, strašan tip, sve zna o finansijama, gleda da pomogne koliko može, ali su vrlo strogi. Ja sam tražio, sad želim da govorim o politici koju sam vodio, želim da me čuju i Maja i Vesić, svi oni koji će da ostanu posle mene, želim da nešto nauče od veterana, makar bio makar bio i mlađi po godinama. Veteran ste u onome koliko ste svoj um, svoje mišiće i sve ostalo i svoju energiju istrošili, a nekoliko godina imate. Ja sam uvek tražio da MMF bude tu. Sećate se oni su 2011. napustili Srbiju i tad je bilo jasno da nam sledi potpuna propast jer ništa nisu mogli da poštuju, jer su nam javne finansije utonule u bunar.
- Ja nisam uništavao ništa, naprotiv, zato smo sprovodili teške mere. Sada nas čekaju besane noći, moramo da pazimo na sve izdatke! Svi znaju kako se troše pare, videli ste kakvih je bilo budala, tražili da se povećava sve živo. Možete da se pružite onoliko koliko ste dugački, a ne više od toga. Sve ostalo - ugrožavate svoje javne finansije. Šta mislite, što Srbija ima najviše kreditni rejting od zemalja Zapadnog Balkana, šta mislite zašto zato što imamo najbolje i najstabilnije javne finansije - zato što o tome vodimo računa. Tri godine nismo povećavali plate, od 2014 do 2017. Izdržao sam sve udare ovoga sveta da bismo danas imali najveće plate u regionu i da bi mogle da rastu i dalje. Najtežu politiku sam vodio, ne najlakšu i najlepšu, nego najtežu politiku. Mene je Putin pitao kako si to uspeo da uradiš, kako si uspeo da opstaneš a da ljudima smanjiš plate i penzije. Zato što sam im govorio istinu, zato što ih nisam lagao sad imamo ne lak.
- E sad moramo da vodimo računa, neću da kad završim mandat da ostavim nekome ko dolazi zemlju koja će da bude ponovo zadužena.
Evo da vam sad dam najnovije vesti koje su ekskluzivne i izuzetne. To je nova metodologija Evrostata i Evropske unije. Naš javni dug je 46,5 odsto. Kada sam postao predsednik Vlade bio je 79%.
- Provodili smo teške mere i trošili onoliko koliko možemo. Zato je razgovor sa MMF uvek od suštinskog značaja za druge političare. Verovatno nije za mene od suštinskog značaja, vama je to najdosadniji sastanak, za mene je to najvažniji sastanak uvek i bio je težak sastanak.
- Zemlju morate da branite, zemlju morate da ulažete u odbranu, a sve se povećava.
O prosvetarima i poljoprivrednicima
- Što se tiče razgovora poljoprivrednicima, mi sada dajemo nenormalan novac za poljoprivredu, tri puta više nego pre 10 godina, sad smo došlo do 7,3 odsto ukupnog budžeta. Sve ide u voćarstvo i poljoprivredu, a mislim da to nije dobro rangiranje.
- Naš javni dug je 45,6 odsto samo! Kada sam postao predsednik Vlade bio je veći od 70 odsto. Ja nisam uništavao ništa, naprotiv, zato smo sprovodili teške mere. Sada nas čekaju besane noći, moramo da pazimo na sve izdatke! Svi znaju kako se troše pare, videli ste kakvih je bilo budala, tražili da se povećava sve živo - rekao je predsednik.
Vučić dodaje, povodom razgovora sa poljoprivrednicima, država sada daje tri puta više nego što je to bilo ranije.
Dodaje da je isti slučaj sa prosvetarima, i da je država napravila grešku - ali je naglasio da je povećanje od 12 odsto ogromno.
- I sada moramo da se pravdamo, kao da smanjujemo 12 odsto. A povećavamo 12 odsto kada je nivo inflacije 4,2 odsto. Pogledajte koliko je rast realnog životnog standarda. Ja razumem prosvetare. Kažite nam - okej, niste poštovali to, ja ću da kažem u pravu ste, nismo poštovali ono što je rečeno i ako nisam učestvovao u tim razgovorima, reći ću ja sam kriv. Zašto ću uvek da podržim Anu Brnabić. Ovo je nadrealno koliko pokazujemo poštovanje prema ljudima, kako da se to učini, na koji način da se to izvede, ne dodaj još 3 milijard,e dodaj još ovoliko, i onda otvorimo Pandorinu kutiju, dodaj svuda još po 3 milijarde, a nemojte da vam govorim kakva sve ograničenja postoje, kako to sve ide. Siguran da će poljoprivrednici na kraju, suštinski biti zadovoljni, kao i za prosvetne radnike. To su korektni, pošteni, odgovorni ljudi. Smo molim sve ljude u Srbiji da se ne ponašaju kao grupe za pritisak, to kao izašli smo na ulice, nateraćemo ih da prihvate. Nećete, bolje ćete to razgovorom da rešite.
- Znate li koliko sam protesta ja imao u 12 godina. Preko 2000 dana protesta. I da li je to promenilo ono što je moguće? Pa neće. Moja molba za sve vas je da naučimo kako se pravi budžet, i šta su fiskalna ograničenja. Znate li kolike su bile plate nastavnika 2012? 41.000. A sada će biti 100.000 dinara - naglasio je on.
Vučić dodaje da neće trpeti grupe za pritisak, i da nikada pod pritiskom sa ulice donositi odluke.
- Nadam se da će svi biti zadovoljni, ali niko to neće reći. Najgore ovde je da nekoga pohvalite, to dva lajka ne može da dobije! Ali da nekome popsujete majku, to je najbolje. Sada jedan kamenčić da nađu na pruzi, svi bi se digli - kazao je predsednik.
- Kažete - idemo na ulicu...Super - idi. Hoće li to da promeni politiku? Moja molba za sve, da razumeju kako se pravi budžet, kakva su fiskalna ograničenja. Nemam problem da kažem - mi smo krivi za ovo, ali - nateraćemo vas... Nijedan metar pruge nove nisu uradili. Nula kilometara. Još ih upozoravao Cvetković. Vi sada dođete kod mene i kažete "povećaj, zapalićemo ovo, ono". Neću da trpim grupe za pritisak dok sam živ. Nadam se da li će svi suštinski biti zadovoljni. Svi vi ovde znate da sam u pravu.
Ističe da je neodgovorno optuživati bilo koga da je špijun, govoreći o slučaju Slobodana Vidojevića, ali i da su njega lično optuživali da je narko diler, i da zbog toga niko nije odgovarao.
- A što se tiče uloge BIA i MUP oni imaju striktno regulisana pravila i procedure. Ja kada sam bio u opoziciji i organizovao proteste, i iz MUP i iz BIA dođu kod mene i ja im kažem kakav je plan. Kada oni smatraju da postoji mogućnost da bilo ko bude ugrožen, oni odu i pričaju. Ništa više od razgovora. Saglasan sam sa vama, i nadam se da mediji neće više pisati tako. Kao što se nadam da će i N1 prihvatiti da svog predsednika ne karakteriše raznim epitetima - kazao je Vučić.
Posle izjava Balinta Pastora da će uvođenje vojnog roka dovesti do iseljavanja Mađara, predsednik Vučić kaže da će sigurno razgovarati sa Pastorom, čije mišljenje veoma poštuje, i da nikome nije cilj da se bilo ko iseljava iz Srbije.
O litijumu
Vučić je rekao, na pitanje novinara kako komentariše izjavu hrvatskog poslanika u Evropskom parlamentu Gordana Bosanca da EU ne sme da ćuti nad "represijom koju Vučić sprovodi u Srbiji nad protivnicima litijuma", da se u Srbiji ne primenjuje sila nad onima koji protestuju, dok je u EU drugačija situacija gde se, kada neko zauzme prugu, učesnici protesta prebijaju i hapse.
- Kakvoj represiji? Oni okruže zgradu Predsedništva i ništa ne radim osim što ih gledam. Kakvu sam represiju vršio? Je l to što sam odneo u ta sela interaktivne table, kompjutere, tablete, je l to represija? Nigde ih pipnuli nismo, zauzimali su nam pruge, pipnuli ih nismo - istakao je Vučić.
Naglasio je da tako nije u EU, gde kada neko zauzme prugu, oni ga prebiju i hapse više puta.
Vučić je dodao da bi se zabrinuo da nas je pohvalio neko iz Hrvatske.
- Tako da ja razumem, oni vide da Srbija više nije jadna, mala i bez šanse za uspeh i zemlja koja će samo da kleči i izvinjava se kao u neka starija vremena, pa ajde bolje da to satremo u korenu. Napredak Srbije više niko ne može da zaustavi. A mi da se sukobljavamo s njima nećemo, nije mi posebno ni stalo da im odgovaram - rekao je predsednik Srbije.
O izjava Gvida Krozeta
- Ne vidim nikakve sukobe, iako ih Kurti provocira svaki dan. Moramo da snažimo, da idemo napred, da čuvamo svoj narod, borimo za njegove interese, za našu državu na KiM, naš narod na svakom mestu. Svako ima pravo da misli šta želi. I predvideo sam ovo na Bliskom istoku, a smejali ste mi se pre dva meseca, pričali ste drama kvin. Ne predviđam Srbiji ratove, vreme je da živimo u miru. Rat je poslednja stvar koja treba da nam se dogodi i neće nam se dogoviti.
- Meloni će kod nas u naredna 3-4 meseca, imaćemo još važnih sastanaka. To su naši veoma dobri partneri.
O Draganu Đilasu
- Kad će da me pobede, na Vaskrs ili Božioć? To slušam već 12 godina. Neće me pobediti, sam ću da odem. To sam vam rekao još pre 10 godina. Nadam se da neće moći da pobede oni koji su najgori u ovoj zemlji, ni one koje mislim da pomognem na predstojećim izborima. Do sada sam svaki put u pravu, 10-0 po tom pitanju, a da li će biti 11-0 ili 10-1... Verujte pobedniku na reč.
14.25 - Vučić stigao u Suboticu, obilazak Stanične zgrade
Vučić je na početku rekao da stanica čudesno izgleda.
- Od Novog Sada do Subotice 12 stanica ima, 7-9 od Beograda. Tek je potrebno da uložimo novac, 40 miliona evra. nemoj da vas podsećam kako su izgledale stanice u Zemunu, Inđiji.
- Stvarno je neverovatno, bićete oduševljeni. Mi smo se sad vozili u test vozu. Kad se budemo vozili u Štadlerovim vozovima, biće kao da lebdite a ne da idete po šinama. Mnogo sam srećan, uradili smo brže nego mađai. Mnogo je važno ovo za Suboticu, za Mađare koji žive u Srbiji. Odavde će im biti potrebno sat i po vremena do Budimpešti. Našt bilateralni dogovor je da nema stajanja na granici. To su stvari koje menjaju sve. Ako budemo uradili Horgoš drugačije, ako budemo dobili zelene koridore... Stvarno se osećate posebno. U Srbiji se kaže da vam iko neće oprostiti uspeh, ali postoje stvari koje nismo mogli ni da sanjamo.. Mnoge auto-piteve ljudi nisu mogli ni da sanjaju da će da postoji. O ovoj pruzi, da ćemo da budemo brži od Mađara i da imamo bržu prugu od onih koji su razvijeniji od nas.
- Zahvalan sam našim kineskim prijateljima. Bez njih mi ne bismo mogli da postignemo ovakvu brzinu razvoja. Mi smo uz pomoć njih smo završili ovu prugu godinu dana ranije. Pruga će biti otvorena 24. novembra, godinu dana pre roka.
14.10 - Vučić za Informer
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić razgovarao je sa našom novinarkom Brnakom Lazić.
- Menja se Srbija brže, kad ljudi čuju da je kod nas rast 5.5 ili 5.6, zaostajali smo 300-400 godina. U svemu smo zaostajali. Vodili smo dobru politiku posebno od 2014. godine kada smo uveli mere fiskalne konsolidacije, zato gradimo više nego drugi. Ponosimo se našim finansijama. Zato danas imamo dovoljno novca, i puteva i svega. Završićemo sve, ali sa malo manjim zamahom jer moramo da sačuvamostabilnost naših javnih finansija.
- Ovo je test voz i ići ćete polumagnetnim vozom, a pruga je bolje urađena nego Beograd-Novi Sad i mađarski deo pruge. Mi u našoj stranci imamo partizansko i četničko krilo, ali nemamo automaša. Srbija je jedna, nedeljiva i jedinstvena
Goran Vesić za Informer:
- Predsednik je rekao da vam pokažem da je ovo prva pruga koja će imati tri prelaza za životinje, to nema svaka evropska zemlja.
Gradonačelnik Novog Sada Milan Đurić:
- Novi Sad i Beograd su približeni, a ovako ćemo približiti i Beograd i Suboticu. Ovo je fantastičan potez države, ovo je sposobnost i jačina države.
Maja Gojković za Informer:
- Mi nismo znali šta znači železnica do pre deset i više godina. Ovo je put u budućnost i Srbija se veoma razvija. Ovo menja čitav život ljudi, ljudi koji rade i ljudi koji studiraju. Sada imate malo više vremena za sebe - kazala je Gojković.
13.45 - Vožnja do Subotice
U specijalom vozu za testiranje su i ministar građevinarstva Goran Vesić, predsednica Pokrajinske vlade Maja Gojković, direktorka Infrastrukture železnice Srbije Jelena Tanasković, gradonačelnik Novog Sada Milan Djurić, kineski ambasador u Srbiji Li Ming, predstavnici kineskog izvođača radova, kao i predstavnici medija.
- Novu deonicu brze pruge od Novog Sada do Subotice otvaramo 24. novembra, putuje se 200 kilometara na sat. Od Beograda do Subotice stizaćemo za sat i 10 minuta! Srbija se menja, Srbija se promenila. Nama ostaje da ubrzano rešavamo do Niša - rekao je predsednik.
Dodao je i da su mu danas iz MMF rekli da proporcionalno svojoj veličini imamo ogromna ulaganja a ne smemo da pređemo deficit od 3 odsto a imamo i velike obaveze za "rafale".
- Ogromne promene u zemlji. Imali smo danas tešku diskusiju sa misijom MMF-a, ali smo na dobrom putu. Nadam se veoma dobrm vestima u narednih 48 sati. ne smem nikom ništa da kažem, jer mogu da pokvarim. Saznaćete petak noć ili subota jutro.
- Ovo test vožnja koju radi nemački Dojčeban - rekao je i u jednom trenutku i našalio kad su flašice počele da se ruše pa rekao: Voz ide brže nego što su flaše navikle!
- Mi smo u vozu videli Novosađane, Kineze i Ruse. Više sam čuo ruski nego srpski. Prepoznali su me svi Kinezi, viču Vučić, Vučić.
- Kao i danas, ako imamo litijum, imaćemo narandžastu kosu - rekao je predsednik.
- Nadam se da će i Mađari uskoro završiti svoj deo a to znači dva sata i 40 minuta do Budimpešte. Sve smo radili po najvišim standardima. Subotička železnička stanica je napravljena 1862. godine, to su bile godine nemira kada su svi polako bežali iz Hazburške monarhije, u tom delu tadašnje Srbije. Dvadesetak godina kasnije je obnovljena i od tada gotovo da ništa nije rađeno do sada.
Vučić je naveo da "sanjamo velike snove" i da ih ostvarujemo. Govoreći o finansijskoj situaciji u zemlji, on je rekao da javni dug na današnji dan iznosi 46,5 odsto BDP i ukazao da javne finansije ne smemo da uništimo, jer ih gradimo od 2014. godine.
- Do Soluna će biti brže, samo što ne znam gde ćemo naći sve pare. Radimo i ostvarujemo velike snove, ali ne znam gde ćemo naći tolike pare. Ne smemo da uništimo javne finansije, gradimo ih već 10 godina. Javni dug na današnji dan je 46,5 odsto.
- Sanjamo velike snove, ostvarujemo ih, ali ne znam gde ćemo sve te snove da nađemo.
On je rekao da Banat mora da se podiže.
- Novi Sad je već dobar sa platama, plate su preko 1.000 evra. Subotica je jaka. Moramo da podižemo i zapadnu Bačku. Sve to ide dobro, samo još Banat da podignemo, ove manje opštine.
- Od Šida moramo dosta da ulažemo, kao i u Suboticu, Sombor, Kulu, Apatin. Zrenjanin i Linglong je mnogo važan i još 600 miliona će da investiraju. Sve je dobro, samo da podignemo Banat, ove manje opštine.
Vučić: Razgovaraćemo sa Kinezima o izgradnji banatske pruge
Predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je danas da će sa ambasadorom Kine u Srbiji Li Mingom razgovarati o izgradnji banatske pruge od Pančeva do Subotice.
- Rekao sam našem prijatelju Li Mingu, da rešimo pitanje finansiranja banatske pruge od Pančeva preko Opova, Zrenjanina, Miloševa pa ćemo da produžimo do Kikinde, ali i da skrenemo kod Čoke prema Subotici. Time bi smo spojili Severnu Bačku i Srednji Banat sa Beogradom, sa Južnim Banatom i Beogradom. I nije nam to ni preskupo, imajući u vidu stanje naših javnih finansija - rekao je Vučić tokom test vožnje na novoj deonici brze pruge od Novog Sada do Subotice.
On je rekao da smatra da je ta pruga čak i bolje urađena nego Beograd-Novi Sad.
- Voz sada ide 200 kilometara na sat. Zato što su ovu prugu bolje radili, nego čak Beograd-Novi Sad, nećete čuti buku. Ovo sada što čujete je test voz. Zato vi čujete nešto. Inače, da idemo vozom kakav je Soko ne biste ništa čuli - rekao je Vučić.
On je naglasio da se na 80 kilometara pruge razvija brzina od 200 kilometara na sat, a na svega 28 km se ide sporije i da je urađeno 12 stanica: Novi Sad, Sajlovo, Rumenka, Kisač, Zmajevo, Stepanovićevo, Vrbas, Mali Iđoš, Žednik, Subotica, Bačka Topola, Naumovićevo.
- U stanicu Subotica je uloženo 55 miliona dolara, a u stanicu Novi Beograd će biti uloženo 40 miliona dolara - naveo je Vučić.
Govoreći o kapitalnim ulaganjima, Vučić je rekao da nam je problem nivo deficita, jer imamo tolika ulaganja da ljudi iz MMF-a kažu da proporcionalno veličini i proporcionalno snazi budžeta Srbija ima ubedljivo najveća kapitalna ulaganja.
- To već postaje problem. Muku mučimo sa deficitom koji ne sme da pređe tri odsto. A nemojte da smetnete sa uma, da mi sad imamo tri-četiri godine obaveze i za Rafale. To su ogromne obaveze, to su ogromne promene u zemlju, ali gledaćemo da to sve završimo. Zbog Ekspa ne smemo da zabrljamo, jer smo previše počeli. Ne smemo da potrošimo previše, a moramo da završimo sve glavno - poručio je Vučić.
O povećanju plata u prosveti
- Mi ko da smanjujemo plate 12 odsto. Prosečna inflacija 4,2 odsto, mi povećamo 12 odsto, mi ko da smanjujemo 12 odsto plata pa treba da se pravdamo, a ne da povećavamo. To je dobro, ljudi vide da zemlja ide napred, pa traže mnogo više nego što je realno i objektivno. Naša je greška što smo obećali više od onog što je realno. Ja njih razzumem, ali svakako je ogromno povećanje.
Novoizgrađena deonica brze pruge od Novog Sada do Subotice
Vožnja od Novog Sada do Subotice nešto više od 40 minuta.
Novoizgrađena deonice brze pruge od Novog Sada do Subotice, čija je dužina 108,2 kilometara, u fazi je testiranja i očekuje se da bude otvorena za saobraćaj, kako je ranije najavljeno, od 20. do 25. novembra na Dan prisajedinjenja (Vojvodine Srbiji).
Tada će moći da se stige brzim vozom od Beograda do Subotice za sat i deset minuta.
Brzi voz će moći da ide na pruzi Novi Sad - Subotica gotovo sve vreme 200 kilometara na sat.
Rekonstrukcija stanice u Subotici predstavljala je jedan od najsloženijih radova za deonicu Novi Sad - Subotica projekta modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd - Budimpešta.
Stanica u Subotici nalazi se u samom centru tog grada i podeljena je na dva dela: putničku i teretnu. Predstavlja i čvorište na granici između Srbije i Mađarske.
Radovi na rekonstrukciji stanice obuhvatali su rekonstrukciju teretnih i putničkih terminala, kao i radove na zameni koloseka šest sporednih koloseka.
Rekonstruisano je ukupno 23 kilometara koloseka i 113 skretnica.
Inače, projekat modernizacije i rekonstrukcije pruge Beograd - Budimpešta predstavlja projekat saradnje Kine i zemalja Centralne i Istočne Evrope, a to je ujedno i prvi projekat povezivanja kineske železničke tehnologije i opreme sa tehničkim specifikacijama interoperabilnosti železnica Evropske unije.