29.02.2024.

09:00

Foto: AP/Photo

Sport

Kreće Formula 1! Oproštaj Hamiltona, ramazan menja raspored...

Ista staza je još početkom nedelje ugostila "najbrži cirkus na svetu" i bila baza timovima za sva predsezonska testiranja.

Prva velika promena koja će obuhvatiti i prvu trku u ovoj godini je pomeranje glavnog događaja. Naime, umesto da se trka, kao i uvek, vozi u nedelju, ove sezone taj dan će biti subota zbog muslimanskog praznika Ramazana.

Informer

Fernando Alonso (Aston Martin), Džordž Rasel (Mercedes) i Aleks Albon (Vilijams) na testiranjima

Isto pravilo implementirano je i za trku Saudijske Arabije, koja je na programu sledeće nedelje, a umesto da raspored bude petak - treninzi, subota - trening i kvalifikacije i nedelja trka, sve će biti pomereno za dan unapred.

Glavna vest koja je kao bomba odjeknula je prelazak Luisa Hamiltona u tabor ljutog rivala Ferarija od naredne sezone. Tako da će ova takmičarska godina poslužiti za oproštaj Britanca od "srebrne strele".

On će kombinezon i bolid Mercedesa 2025. zameniti prošlogodišnjim drugoplasiranim timom u konkurenciji konstruktora Ferarijem, a saborac će mu, po svemu sudeći, biti Francuz Šarl Lekler.

Informer

Luis Hamilton

Red Bul je tim "za pobediti" sa tri uzastopne šampionske titule Maksa Ferštapena. Malo ko je očekiva ovakav razvoj događaja, pogotovo nakon sezone 2019/2020 kada je Red Bul bio na ivici propasti objavom čuvene fabrike Honda da će se povući iz karavana.

Japanski proizvođač je usko sarađivao sa "bikovima" i bio zadužen za razvitak njihove pogonske jedinice. Nastupila je pauza, a novi ugovor potpisan je sa Renoom, koji je već prvobitno snabdevao Red Bul agregatima 2016.

Na veliku sreću direktora tima, Helmuta Marka Honda se vratila u posao i nastavila plodonosnu saradnju i dodatni razvitak agregata teget bolida.

Naredne tri godine Red Bul suvereno vlada, a Maks Ferštapen dominira. Serhio Perez je drugi vozač i kladionice ponovo vide "bikove" kao glavne favorite za titulu.

Informer

Maks Ferštapen

Nastavljeno je sa radom na unapređenju bezbednosti vozača, a posle takozvanog "Haloa" na bolidu i ojačanih kombinezona, Međunarodna automobilska federacija je odlučila da pojača kazne vozačima koji budu krivci za sudare na stazi.

Ova organizacija je odlučila da se "cena" podigne sa 250 hiljada na čak milion evra, ne bi li tako uticali na veću pažnju učesnika trke.

Udruženje vozača je podiglo glas protiv ove odluke, a među najglasnijima bio je Luis Hamilton.

- Moramo razmišljati o poruci koja se šalje gledaocima. Ako će kazne biti tolike, pobrinimo se da idu u dobre svrhe. Puno je novca u ovoj industriji i još mnogo toga može se učiniti kako bi svet bio bolji - rekao je Britanac, koji je prošle godine platio najveći iznos za jednu kaznu (50.700 evra) zbog izazivanja sudara sa Džordžom Raselom takođe iz Mercedesa.

Poznati proizvođač automobila Alfa Romeo neće više učestvovati, pa će se nekadašnji Sauber sada zvati "Stejk tim", koji je rana priprema za ulazak Audija u karavan od 2026. godine.

Velika nagrada Kine se vraća na velika vrata, nakon što je staza u toj zemlji bila "pod katancem" zbog virusa Kovid 19.

Starije ljubitelje Formule obradovaće i povratak legendarne italijanske Imole u kalendar, pa će tako ove godine, po prvi put u istoriji, zvanje šampiona odlučivati 24 trke. Nažalost, japanska Suzuka još uvek nije rekonstruisana i prilagođena novoj Formuli, uprkos najavama.

Informer

Legendarna Imola i Ferari

Što se tiče novca, on će u sport biti "upumpan" u rekordnim količinama, najviše zbog proširenja na tržište Bliskog istoka.

Tako je postignut rekordni ugovor u trajanju od 10 godina sa mrežom sportskih kanala iz Katara "Bein".

Sve to uticalo je i na poraste plata pojedinih vozača, ali je jaz između najplaćenijih i ostalih i dalje ogroman.

Na vrhu liste, prirodno, je trostruki i akutelni šampion, Maks Ferštapen sa platom od 55 miliona evra.

Njegov ljuti rival, poslednji put u nemačkom gigantu, Luis Hamilton je drugi sa zaradom od 45 miliona, zatim na red dolazi prvi vozač Ferarija, Šarl Lekler sa 34 miliona evra.

Samo dno liste pripada Jukiju Cunodi i Loganu Sardžentu sa "mizernih" milion evra zarade.

VOZAČI, TIMOVI I POGONSKE JEDINICE

Valteri Botas, Žu Guanju - Stejk F1, Ferari

Juki Cunoda, Danijel Rikardo - Alfa Tauri, Honda

Esteban Okon, Pjer Gasli - Alpina, Reno

Fernando Alonso, Lens Strol - Aston Martin, Mercedes

Šarl Lekler, Karlos Sajnc - Ferari, Ferari

Kevin Magnusen, Niko Hulkenberg - Has, Ferariž

Lando Noris, Oskar Pijastri - Meklaren, Mercedes

Džordž Rasel, Luis Hamilton - Mercedes, Mercedes

Maks Ferštapen, Serhio Perez - Red Bul, Honda

Aleks Albon, Logan Sardžent - Vilijams, Mercedes

KALENDAR F1

Bahrein: 29.februar - 2. mart, Saudijska Arabija: 7 - 9. mart, Australija: 22 - 24. mart, Japan: 5 -  7. april, Kina: 19 - 21. aprila, SAD: 3 - 5. maj, Italija: 17 - 19. maj, Monako: 24 - 26. maj, Kanada: 7 - 9. jun, Španija: 21 - 23. jun, Austrija: 28 - 30. jun, Velika Britanija: 5 - 7. jul, Mađarska: 19 - 21. jul, Belgija: 26 - 28. jul, Holandija: 23 - 25. avgust, Italija: 30. avgust - 1. septembar, Azerbejdžan: 13 - 15. septembar, Singapur: 20 - 22. septembra, SAD: 18 - 20. oktobra, Meksiko: 25 - 27. oktobar, Brazil: 1 - 3. novembar, SAD: 21 - 24 novembar, Katar: 29. novembar - 1. decembar, Abu Dabi: 6 - 8. decembar.