04.04.2024.

08:30

Foto: Arhiv Grada Novog Sada

Srbija

Kako je Novi Sad ostao bez tramvaja? Za sve su krivi "kardeljčići!

Tramvaji su u Novom Sadu neprekidno radili od 1911. do 1958. godine, uz manji prekid krajem Drugog svetskog rata.
- U bombardovanju Novog Sada 1944. godine uništena je centrala, a posle sanacije štete, tramvaji su ponovo proradili 25. maja, na rođendan druga Tita, godinu dana kasnije. Neprekidno su prevozili putnike sve do 1958. godine, kada su, odlukom gradskih vlasti, zamenjeni savremenijim autobusima. Drug Kardelj je svojevremeno zabranio koze, a novosadski "kardeljčići" tramvaje.
Posledice ovakve odluke osećaju i danas, jer se šinski prevoz, pokazao kao najefikasniji vid javnog transporta u užurbanim evropskim metropolama - kaže penzionisani stručnjak iz oblasti saobraćaja.


Prvi tramvaji na novosadskim ulicama pojavili su se 30. juna 1911. Bili su žute boje, a tim "novim čudom," prema podacima iz arhiva, za samo mesec dana provozali su se svi žitelji grada!!!

Informer

Ulicama Novog Sada tada je saobraćalo ukupno 19 tramvaja, od čega je najveći broj bio proizveden u budimpeštanskoj fabrici "Ganc", nekoliko u Nemačkoj, a kasnije su tri nova tramvaja dopremljena iz Slavonskog broda,

- Novosadski tramvaji bili su prava atrakcija, a saasvim je zanimljivo je da su prvi kondukter i skretničar imali samo po 12 godina – naveli su hroničari tog vremena.
Kako je zapisano, dvanaestogodišnji Franja Gerenčić bio je prvi kondukter na novosadskom tramvaju. On je kasnije, u svojim brojnim izjavama, govorio o anegdotama u vezi sa prvim radnim danima.

- Prve dve nedelje, putnici su koristili tramvaj bez naknade. Ljudi su se u čudu neretko vozili od jutra do mraka, s jednog na drugi kraj grada, fascinirani brzinom novih mašina. Za te dve nedelje skoro svi Novosađani su se bar jednom provozali tramvajem – ispričao je prvi kondukter novosadskih tramvaja.


Postojale su dve glavne linije u okviru tramvajske mreže. Linija jedan, poznata kao bela linija, saobraćala je od Futoške Кapije do Temerinske ulice.. Linija dva, zvana zelena linija, išla je od bivše železničke stanice do kraja Dunavske ulice, tadašnjom obalom Dunava.

Od novih tramvaja, samo slovo na papiru

U vreme dok je gradonačelnk bio Igor Pavličić (DS) 2011. predstavljen je plan da se ponovo izgradi tramvajska mreža. Prema studiji izvodljivosti, mreža je trebalo da sadrži pet linija, koje se međusobno preklapaju. Tada je bilo i najava da će se tramvaji vratiti na novosadske ulice do 2030.godine, ali ništa od toga.

Informer