Autor: Informer.rs/J.L.

04.09.2024.

07:15

Foto: wikipedia.org

Srbija

Istorijska prekretnica za Srbiju! Na današnji dan krenuo prvi voz iz Beograda, a svečano dočekan u jednom od najvećih srpskih gradova!

Jedan od uslova koji je Srbija morala da ispuni po završetku Berlinskog kongresa je bila i izgradnja pruge od Beograda do Turske i Bugarske granice u roku od tri godine tj. do 15 juna 1883. Srbija nije imala sredstava da sagradi železnički sistem za svega tri godine i aprila 1880. je na urgiranje Austrije potpisana nova konvencija koja se ticala isključivo izgradnje pruge.

Krajem 1880. je raspisana licitacija na kojoj je jedino učestvovala Generalna unija, društvo iz Francuske. Naredne godine (1881) je započeta izgradnja pruge u blizini današnjeg mosta Gazele. Nakon godinu dana Generalna unija je bankrotirala, a izgradnju je preuzelo Društvo za izgradnju i eksploataciju srpskih državnih železnica. Bankrot Generalne unije nije imao veze direktno sa izgradnjom železnice u Srbiji. 

Informer

Osoblje prvog voza u Srbiji

Iz Beograda je krenuo prvi putnički voz na pruzi Beograd-Niš, prvoj u Srbiji. Početak gradnje 21. juna 1881. obeležio je srebrnim budakom knez Milan Obrenović. Ispraćaju voza, iskićenog cvećem i srpskim trobojkama, pored velikog broja građana, prisustvovali su ugledni gosti iz Beča, Budimpešte i Pariza. Otpremljeni su u dva voza, u vremenskom razmaku od četiri minuta, svaki sa po devet putničkih kola.

Informer

Otpremljeni su u dva voza, u vremenskom razmaku od četiri minuta, svaki sa po devet putničkih kola. U prvom vozu bili su uglavnom pozvani gosti - stranci.

Prvi voz ka Nišu je sa beogradske stanice pošao u 5:30 i 238 km, uz 23 stanice, prešao za 7 sati i 30 minuta. Vožnja je protekla svečano, a voz na svakoj stanici dočekivan sa oduševljenjem.