Autor: T. Đurković

11.12.2022.

13:20

Foto: printscreen

TV

NEKADA SU BILI TEMELJ OBRAZOVANJA, A SADA IH SE VIŠE NIKO NE SEĆA! Uz ove školske predmete stasavale su generacije!

Svet oko nas stalno se menja i prirodno je da obrazovni sistem reaguje na te promene. Uvode se neki novi predmet, drugi se pomeraju na nižu godinu izučavanja, neki se sažimaju, integrišu, ili preimenuju i modifikuju sadržaj, a neki predmeti se ukidaju. Razgovarali smo sa psihološkinjom Eleonorom Vlahović iz "Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja", koja nam je objasnila zbog čega dolazi do  promena predmeta u obrazovnom sistemu.


-Ako pogledamo sada roditelje, oni se sećaju nekih predmeta koje su izučavali. Najčešće se sećaju, recimo, odbrane i zaštite u srednjoj školi, koje je nestalo pre 30 godina i više. Zatim, mnogi se sećaju nekih predmeta za koje ne znaju šta se desilo. Primer je domaćinstvo. To je nekada bio obavezan predmet. Možda ljudi ne znaju, ali on je godinama bio izborni predmet, a takođe ne znaju da on i dan danas postoji u školama kao slobodna nastavna aktivnost. Postoje škole koje svojim đacima u sedmom i osmom razredu nude tu slobodnu nastavnu aktivnost koja, kada se izabere, pohađa se sa jednim časom nedeljno i ima vrlo atraktivan program- rekla je za Informer Eleonora Vlahović.

Informer

 


Broj školskih časova određen je zakonom i limitiran je. Zbog toga, kada se pojavi potreba da se uvede novi predmet, neophodno je prethodno odbaciti jedan od starih.


-U trenutku kada se engleski uveo od prvog razreda, onda su napravljene izmene na predmetima koji su se zvali priroda i društvo, koji su bili sa po dva časa, pa je nastao predmet priroda i društvo koji je zbirno imao samo dva časa. Često ljudi pamte OTO ili opšte tehničko obrazovanje. Ono kako takvo nije nestalo, samo je preimenovano i sa sadržajem modernizovano, osavremeno, odgovara duhu vremena. To je predmet koji se zove tehnika i tehnologija - navela je neke od starih predmeta psihološkinja Eleonora Vlahović.


Sudbina starih predmeta veoma je različita. Ono što je sigurno je to, da sve što je potrebno za savremeni život, postoji u ponudi novih predmeta.
 

-Mnogi ne znaju da od petog do osmog razreda postoji veliki izbor slobodnih nastavnih aktivnosti. Tu zaista može doći do izražaja kreativnost škole. U Službenom glasniku su objavljeni programi koji su vrlo atraktivni vezani za medijsku pismenost, za sport, vežbanje, zdravlje, za ekologiju... Ima jedan prelep program: životne veštine. Ono što je najvažnije, to je da škola ima pravo da i sama napravi program slobodne nastavne aktivnosti i ponudi učenicima koji će to pohađati i opisno biti ocenjeni - navela je naša sagovornica Eleonora VLahović.

Informer

 


S obzirom na to da se predmeti u školi relativno često menjaju, ukidaju, ali i dodaju novi, pitali smo našu sagovornicu da nam objasni ko te predmete predaje, odnosno koji fakultet bi određeni profesor trebalo da završi, kako bi bio kompetentan da drži nastavu iz tih predmeta.


-Ukoliko nije eksplicitno jasno šta je, kao što je nešto vezano za ekologiju, pa realizuju nastavnici biologije, ukoliko je to vezano za medije ili medijsku pismenost, onda su tu po pravilniku nastavnici srpskog jezika i stranih jezika. Za svaki predmet se dobro promišlja ko može to da realizuje - objasnila je naša sagovornica.


Dobrobit učenika je najvažnija stvar pri kreiranju onoga što će se u školi dešavati. Zato treba dobro promišljati, posebno sa stanovišta njihovih trenutnih zanimanja, ali i onoga što će im u budućnosti trebati. 

Informer

 


-Po mom mišljenju je bitno da škola prati realan život mladih. Oni danas žive drugačije nego pre 30,40 godina. Njihova pažnja je kraća, njihova interesovanja su široka, raštrkana... Kao leptiri sa cveta na cvet. A tradicija, ona treba da se čuva, ali vi morte da idete u korak sa vremenom. Ja mislim da će škola uvek biti mesto na kojem se odrasta. Ona ne može da izgubi značaj. Može samo da izgubi ugled ukoliko ne prati potrebe društva, pojedinaca, veremena, gledajući i ka prošlosti i ka budućnosti - zaključuje naša sagovornica.