16.10.2018.

20:10

Foto:

Vesti

SLEDEĆE GODINE PRETI NAM VELIKI EGZODUS RADNIKA: Srbija ostaje bez vozača, bolničara i građevinaca! SVI ĆE OTIĆI U NEMAČKU DA RADE!

Srbiji sledeće godine preti veliki egzodus radnika u Nemačku, posebno iz oblasti saobraćaja, zdravstva i građevine, upozoravaju stručnjaci! Vlasti u Berlinu traže čak milion novih radnika i planiraju da od početka 2019. uvedu niz olakšica za dobijanje radnih dozvola, a najtraženiji su upravo profesionalni vozači, medicinske sestre i zidari.

Prema rečima predstavnika poslovnih udruženja, na desetine hiljada radnika iz Srbije vidi svoju životnu šansu u traženju posla u Nemačkoj, pa u mnogim profesijama više nećemo imati dovoljno radne snage.

Stari scenario

Istorija se ponavlja

Čeka nas isti scenario kao pre pola veka, kada je milion radnika iz SFRJ otišlo da radi u Nemačku
Nebojša Atanacković, Udruženje poslodavaca

Član predsedništva Unije poslodavaca Srbije Nebojša Atanacković kaže da nas očekuje sličan scenario poput onog iz šezdesetih i sedamdesetih godina prošlog veka kada je iz zemlje na privremeni rad u inostranstvo otišlo čak milion radnika.

- Ovo može da bude zaista veliki problem, jer plate u Srbiji nisu ni blizu tako visoke kao u Nemačkoj, pa samim tim nemamo način da zadržimo te ljude. To će biti ozbiljan problem i veliki udarac na naše tržište rada, a najteža situacija se očekuje na jugu zemlje, gde su male plate i velika nezaposlenost. Postoji rizik da neće imati ko da nas vozi ili da nam daje injekcije i previja rane. Da ne pričam o tome što je ogromna potražnja za IT stručnjacima, a to je oblast gde već sada imamo veliki deficit. Nisam siguran kako ćemo da prevaziđemo ovaj izazov - iskren je Atanacković.

Informer

Predsednik Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja "Srbijatransport" Goran Aleksić rekao je za Informer da u Srbiji već postoji veliki deficit vozača i da, kada Nemačka otvori svoje granice, može doći do totalnog kolapsa.

Fali im 440.000 radnika sa diplomama

Kako piše Dojče vele, Nemačkoj u ovom trenutku nedostaje 440.000 visokokvalifikovanih radnika i još oko 600.000 onih sa srednjom i nižom stručnom spremom. Samo u elektroindustriji nedostaje 50.000 inženjera, u IT sektoru oko 55.000 stručnjaka, dok je u mašinskoj industriji raspisano oko 11.000 konkursa. Procena je da će do 2030. godine Nemačka tražiti čak tri miliona radnika iz inostranstva.

- Trenutno nam fali 6.000 profesionalnih vozača i jedva uspevamo da se organizujemo, a od Nove godine ta brojka može biti mnogo veća. Nemačka planira da otvori svoje granice za vozače sa ovih prostora i hiljade njih će već početkom 2019. otići tamo. Kao posledicu svega ovoga mi sada imamo veliki problem bezbednosti u saobraćaju jer vozači u Srbiji u proseku imaju po 55 godina, a poslodavci često u očaju zapošljavaju na ugovor o delu i one sa 70 godina. Ako se ovakva situacija nastavi, već za tri godine deficit vozača biće toliki da ćemo imati totalni kolaps transportnog saobraćaja. To znači da neće moći da funkcioniše gradski prevoz, neće imati ko da doveze hleb u pekaru, niti da odveze lekare na intervenciju. Tada ćemo doći u situaciju da moramo da "uvozimo" Albance sa Kosova i Sirijce da ovde voze kamione i autobuse - upozorava Aleksić.

Odoše majstori

Goran Rodić iz Građevinske komore Srbije kaže da u našoj zemlji već godinama imamo manjak zidara, tesara i armirača, a da će i ovi što su ostali oberučke prihvatiti šansu koja im se pruža u Nemačkoj.

6

PUTA VEĆU PLATU IMA PROFESIONALNI VOZAČ U NEMAČKOJ OD SVOG KOLEGE U SRBIJI

- Nemci već sada traže sve vrste majstora, od armirača preko zidara do varilaca, a razlika u platama i dnevnicama je tolika da mislim da bi milion ljudi bukvalno danas otišlo da radi u Nemačku samo da ih pozovu. Situacija je jako ozbiljna i za par godina vi nećete moći da nađete majstora da vam bilo šta izgradi. Mislim da moramo pod hitno nešto da preduzmemo kako bismo izbegli potpuni kolaps - smatra Rodić.

Koje struke traže Nemci

* medicinske sestre
* profesionalni vozači
* građevinci
* IT stručnjaci
* inženjeri elektrotehnike i mašinstva

Tagovi: