31.07.2019.

07:13

Foto:

Vesti

BANKE MORAJU DA VRATE PARE GRAĐANIMA! VRHOVNI SUD ODLUČIO: Svi koji su koji su od 2009. uzimali kredite imaju pravo na nadoknadu štete!

S obzirom na to da je Vrhovni kasacioni sud zauzeo stav da su provizije koje su naplaćivale banke bile nezakonite ukoliko uz njih nije dato obrazloženje o troškovima, a oni nisu taksativno nabrojani, Udruženje građana „Pravo“ klijentima banaka koji im donesu dokumentaciju koja se od njih traži nudi pomoć da utuže banku i dobiju spor. Trošak koji će pritom imati svi oni koji presaviju tabak biće deset odsto od sume novca koja će se na sudu vratiti.

Obrada kredita nije jedini fantomski trošak koji su banke izmislile da bi klijentima uzele više novca. U tu grupu još spadaju i naknada za praćenje kredita ili njegovo administriranje, kako je u ugovorima često naznačeno. Tu su još i naknade za anekse ugovora i za prevremenu otplatu kredita.

Naravno, pomenuto udruženje nije jedino koji nudi takvu vrstu pravne pomoći, a osim toga, klijenti mogu i sami da tuže banku.

Podsećamo, kada su kamate pale, a klijenti u Srbiji postali oprezniji kod podizanja kredita, i prihodi banaka krenuli su silaznom putanjom. Banke su tada našle alternativu. U ugovorima o kreditima pojavila se nova stavka: zahtev za obradu kredita. Plaćan je fiksno ili, još češće, procentualno - jedan ili jedan i po odsto od odobrene sume.

Recimo, za kredit od 100.000 dinara naknada od procenta i po je 1.500 dinara, ali za pozajmicu od 100.000 evra, na primer za kupovinu stana, to je 1.500 evra. Vrhovni kasacioni sud stao je na stanovište da se taj trošak može naplatiti, ali samo ako banka obrazloži šta to klijent u stvari plaća. Recimo, 100 dinara trošak papira koji je banka imala za pripremu kredita, 200 dinara za toner i štampanje, 50 dinara za utrošenu električnu energiju.

Činjenice

- Sve presude za povraćaj novca naplaćenog kao trošak obrade kredite do sada su dobijene uz pripis zatezne kamate.

- Klijenti koji nisu sačuvali ugovor o kreditu mogu se pisanom molbom obratiti banci za izdavanje kopije ugovora.

- Ako ih banka odbije, potrebno je obratiti se NBS na zastita.korisnika@nbs.rs

- Većina banaka nije se trudila da klijenta obavesti o strukturi troškova provizije. Oni su troškove za tu namenu klijentima servirali popularno rečno - odokativno. Zato ogroman broj klijenata ima osnov da tuži banku, ali i dobre šanse da dobije spor i povrati novac. Provizija se i danas naplaćuje uz obrazloženje o troškovima, iako ređe. Banke čak i u reklamnim porukama obaveštavaju klijente da ne naplaćuju troškove obrade kredita. Tako su trude da svoje greške pretvore u prednosti - objašnjava struka.

Računice govore da su banke na osnovu troškova obrade kredita do sada od klijenata zaradile nekoliko desetina miliona evra.

- Klijenti imaju pravo da, uz proviziju, traže i zateznu kamatu. Računice govore da su banke na osnovu troškova obrade kredita do sada od klijenata zaradile nekoliko desetina miliona evra - poručuju pravnici i dodaju da, po stavu Vrhovnog kasacionog suda, ništavost pomenute ugovorne obaveze ne zastareva.

Tagovi: