04.10.2021.

11:44

Foto:

Vesti

Da li je grejanje po utrošku rizik ili efikasno korišćenje toplote?

Privatne firme kojima je poveren obračun i naplata, kažu, niko ne kontroliše pa se, dodaju, postavlja pitanje zbog čega onda "Beogradske elektrane" svojim korisnicima preporučuju ovaj sistem.

- Ukoliko se desi situacija da sumnjate u ispravnost mernih uređaja ili obračun, reklamaciju izjavljujete privatnoj firmi sa kojom ste potpisali ugovor. Upravo tu nastaju problemi. Jer ta firma je prva i poslednja instanca koja o vašoj reklamaciji odlučuje. Ne postoji niko u sistemu ko je nadležan za proveru ispravnosti mernih uređaja ili njihovu periodičnu kontrolu. Kada se ovako nešto desi, a reklamacija potrošača bude odbijena, oni nemaju način da dokažu da su njihove sumnje u neipravnost uređaja osnovane. Niko u sistemu, pa ni "Beogradske elektrane", nema mogućnost provere spornih mernih uređaja ili raspodele ptorošnje - trvde iz NOPS-a. Oni dodaju da bi obračun i merenje utrošene energije trebalo zadržati u okvirima javnog preduzeća, umesto prepuštati ih privatnim firmama koje, tvrdi se, ne podležu adekvatnoj kontroli i nadzoru pa se tako široko otvaraju vrata nepoštovanja propisa  iz oblasti zaštite potrošača.

U "Beogradskim elektranama" međutim ističu da su autori ovog saopštenja izneli neistine i tako naneli štetu korisnicima i narušili ugled preduzeću koje toplotnom energijom snabdeca više od 360.000 domaćinstava, a od toga oko 40.000 stanova koji su u sistemu naplate prema potrošnji.

Oni kažu, imaju tehničke uslove za merenje i obračun toplotne energije u svakoj od 9.000 predajnih stanica, ali, niti "nameću niti preporučuju način registrovanja pojedinačne potrošnje, kao ni način obračuna isporučene energije". Zalažu se, tvrde, samo za efikasno korišćenje toplote.

- Investitori novih objekata su u skladu sa Zakonom o energetskoj efikasnosti i racionalnoj upotrebi energije u obavezi da instaliraju termostatske ventile, kao i uređaje za registrovanje sopstvene toplote. Oni anagžuju firmu koja će u periodu od dve godine na osnovu redovnog mesečnog očitavanja raspoređivati potrošnju. Ugrađeni uređaji su u vlasništvu stanara, a firma koja je angažovana ima zadatak da isporuči, ugradi, aktivira, očitava raspodelu potrošnje i održava ispravnost uređaja. Te firme nisu u ugovornom odnosu sa "Beogradskim elektranama", a provera ispravnosti njihovog uređaja uređena je propisima Direkcije za mere i dragocene metale - istoču iz "Elektrana".

ODLUKA

U zgradama, odluku o firmama koje će se ovim baviti donosi skupština stanara.

- Ukoliko ne bude sklopljen ugovor ni sa jednom firmom, isporučena toplotna energija biće naplaćena na osnovu očitanih vrednosti u predajnoj stanici i to srazmerno učešću zagrevane površine stana u ukupnoj površini objekta - objašnjavaju "Beogradske elektrane2 i naglašavaju da je odluka o tome kako će se obralunati naknada za isporučenu toplotu isključivo u nadležnosti potrošača.

Angažovane firme, preciziraju oni, podatke o mesečnoj pojedinačnoj potrošnji dostavljaju ovom javnom preduzeću, kao i "Infostanu" koji dalje obračunavaju i izdaju pojedinačna zaduženja za isporučenu toplotnu energiju.

- Netačni su navodi NOPS-a da ne postoji kontrola sistema. Naprotiv, ona se sprovodi na mesečnom nivou i svaki korisnik može da proveri stanje potrošnje na uređaju i da uporedi sa obračinatom količinom toplotne energije na računu. Netačno je i da korisnik ne može da uputi reklamaciju na obračun preduzeću koje izdaje račune, kao i preduzeću koje isporučuje toplotnu energiju - ističu iz "Elektrana".