Vesti
SVETSKO TRŽIŠTE AUTOMOBILA I DALJE POTPUNO POREMEĆENO! NOVA VOZILA POSKUPELA 23% Na isporuku se čeka i po 12 meseci!
Osim nedostatka čipova, koji se najviše prave u Kini, na poskupljenja su uticale paprene cene transporta, ali i nestašica sirovina za proizvodnju, pre svega litijuma, plastike i čelika, čija je vrednost na svetskom tržištu početkom ove godine naglo skočila.
- Novi automobili poskupeli su 23 odsto od izbijanja korone, a u odnosu na prošlu godinu od 10 do 15 odsto. Cene će i dalje rasti. Mnogi modeli čija je cena bila od 10.000 do 15.000 evra sada koštaju od 15.000 do 20.000 evra. Skočile su i cene svih delova, kao i održavanja. Samo su gume poskupele za deset odsto - kaže Petar Živković iz Asocijacije automobilskih novinara Srbije.
Na čekanju
Proizvođači vozila pomeraju rokove isporuke jer na tržištu i dalje nedostaju čipovi
Aleksandra Đokić, "Škoda"
Liste čekanja
Da je tržište automobila potpuno poremećeno, potvrdila je i direktorka marketinga u kući "Auto Čačak" Aleksandra Đokić. Ipak, iza njih je dobra godina.
- Prodali smo oko 5.600 automobila "škoda", a najprodavaniji su bili "oktavija" i "fabija". Problem oko isporuke se nastavlja i u 2022. godini, ali dajemo sve od sebe da ga rešimo. Na novi automobil čeka se između šest meseci i godinu dana, retke su situacije da kupci dobiju vozilo za tri meseca, mada se i to dešavalo. Problem je što proizvođač pomera rok isporuke jer na tržištu nema dovoljno proizvedenih čipova. Ipak, nadamo se da će se situacija popraviti u drugoj polovini godine i da će se kraće čekati na novo vozilo - kaže ona i dodaje:
- Navikli smo kupce da na lageru imamo više od 1.000 vozila, pa samo izaberu koji žele i ne čekaju. Čekali su samo oni koji su imali posebne zahteve kada je oprema u pitanju. Ali sada je broj automobila na lageru drastično manji, imamo svega oko 400 vozila trenutno. Cene novih automobila veće su nego prethodne godine. Baš kao i za sve, i za automobile važi da proizvodu kog nema dovoljno na tržištu - cena raste! Zasad najkraće čekaju kupci "Mazdinih" vozila, između tri i četiri meseca, dok se modeli "škode" i "tojote", koji su veoma traženi, čekaju i po godinu dana.
Rokovi isporuke
- "Sitroen" 6 meseci
- "Pežo" 9 meseci
- "Reno" 8 meseci
- "Škoda" 6-12 meseci
- "Mazda" 3-4 meseca
- "Tojota" 9-12 meseci
Nema ni polovnjaka
Da stvar bude gora, nedostatak novih vozila na tržištu uticao je i na manjak polovnih, ali i na njihovo poskupljenje za čak 30 odsto u odnosu na period pre epidemije.
- U Evropi je trenutno i manje polovnih automobila, posebno u Nemačkoj, Italiji, Francuskoj i Švajcarskoj, odakle je u našu zemlju najviše stizalo polovnjaka. Zato su se domaći uvoznici okrenuli ka zemljama iz kojih dosad gotovo da uopšte nisu ni uvozili vozila, poput Holandije, Danske i Norveške. Zato im je i cena veća - kaže prodavac u jednom auto-salonu u Beogradu.
Rast prodaje automobila u 2021.
U Srbiji je prošle godine prodato 30.416 novih automobila, što je za 16 odsto više nego 2020. godine, kada je prodato 26.400 vozila, kaže predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Milan Belin.
- Prošle godine najtraženiji su bili automobili marke "fijat" i "škoda". Osim ova dva brenda, kupci u Srbiji se najradije opredeljuju za "reno", "tojotu", "folksvagen" i "dačiju". Premijum brendovi "mercedes", "audi" i BMW imaju svoju stalnu klijentelu i beleže vrlo korektan nivo prodaje, koji je na istom nivou poslednjih desetak godina. Prošle godine je prodato oko 1.200 automobila "mercedes", oko 600 "audija" i 250 "lend rovera", dok se za BMW odlučilo oko 800 kupaca - rekao je on.