11.03.2022.

09:03

Foto:

Vesti

STARIJI SVE VIŠE KORISTE SAVREMENU TEHNOLOGIJU - Evo šta bake i deke rade na internetu

Zakazivanje kod lekara, registracija za vakcinaciju i slično. I starije generacije u eri kompjutera i interneta prinuđene su da se prilagode novim tehnologijama. Neki zatraže pomoć od dece, unuka ili prijatelja.

- Korišćenje zavisi, na primer, od toga da li ima nekoga u porodici ko želi da im pomogne da koriste te nove tehnologije jer se stariji ljudi bore s tim. Često im je potrebna pomoć unuka, dece, da bi mogli da je koriste. Nedavno smo uradili istraživanje koje je pokazalo da u suštini trećina ljudi priznaje da ne može da koristi tu tehnologiju samostalno, već da im je potrebna pomoć drugih - objašnjava Miroslav Koren, menadžer za Istočnu Evropu kompanije Kasperski.

Grozdani Čelenković deo porodice živi u inostranstvu, da bi ih čula i videla morala je da savlada korišćenje računara i pametnog telefona.

U početku je koristila Skajp, a sad koristi Vajber. Najpre joj je bila potrebna pomoć za korišćenje novih tehnologija.

- Moj sin je profesionalni programer i on to stručno, kad bi trebalo nešto, on to stručno objašnjava i meni je to teže da 'pokačim'. Za svaki slučaj, imam od moje prijateljice decu koja su studenti, koja mi u svako doba dana lično ili preko poruka pomognu na nekom problemu - kaže Grozdana.

Informer

Broj starijih ljudi koji koriste nove tehnologije je u porastu

Od početka pandemije broj starijih ljudi koji koriste nove tehnologije je u porastu.

Većina kada moraju u izolaciju, žele da ostanu u kontaktu sa članovima porodice i prijateljima. I vakcinacija je u tome imala udela, jer je starija populacija bila prioritet.

Na portalu e-Uprave trenutno je oko 1.200.000 registrovanih građana, od toga 150.000 starijih od 60 godina.

- E-uprava je dobro uradila još kad je počela zamena zdravstvenih legitimacija i već tad sam se registrovala. I to je bilo zgodno da se ne bi čekali redovi - ističe Grozdana Čelenković.

Direktor Kancelarije za IT i e-Upravu Mihajlo Jovanović priznaje da, ono što možda jeste prepreka, to je sama registracija na portalu.

- Zbog toga se trudimo da ti procesi budu što jednostavniji, što više usluga omogućimo i bez ikakve registracije. Takođe, građani sve više žele da koriste usluge na svojim mobilnim telefonima i u tom smislu naš portal je prilagođen mobilnom telefonu i tabletima, tako da sve više građana to radi sa mobilnog aparata - napominje Jovanović.

Informer

Bilo je nepoverenja, ali su vremenom shvatili prednosti elektronske uprave, koliko štedi vreme, i sve je više starijih građana koji se javljaju.

Raste i broj onih koji zovu kontakt-centar da im pomogne da se registruju na portalu elektronske uprave. Ali, nije samo problem u savladavanju e-veština.

- Problem je u tome što stariji ljudi, koji nisu toliko tehnički edukovani, moraju da budu obazrivi u vezi sa sajber bezbednošću kada koriste nove tehnologije jer mogu biti predmet internet prevara - upozorava Miroslav Koran iz kompanije Kasperski.

Prema podacima Zavoda za statistiku za prošlu godinu, u poslednjem tromesečju, trećina ispitanih starijih je koristilo računar, a 59 odsto nikad nije.

Internet je koristilo 33,9 odsto najviše za video-pozive, čitanje onlajn novina, slanje poruka i traženje informacija o zdravlju, dok samo 12 odsto njih koristi internet bankarstvo, a 70 odsto nikad nije kupovalo preko interneta.

Bonus video: