18.03.2022.

20:00

Foto:

Vesti

POSTOJE TRI OPCIJE AKO NAFTA PRESTANE DA DOLAZI DO NIS-A! Šta ako EU mere naprave problem Srbiji?

Iako bi odluka Evropskog saveta o sankcijama Rusiji, kojima je obuhvaćen i ruski "Gasprom njeft", mogla bi da napravi ozbiljne probleme u snabdevanju Srbije gorivom, naši stručnjaci kažu da postoje izlazne varijante.

Ali ni za jedan od njih ne bi mogla da se organizuje dovoljno dobra logistika, te ne bi mogla u potpunosti da nadoknadi potrebe tržišta, ocenjuju sagovornici Kurira.

-Ukoliko bi zemlje EU primenjivale bilo kakvu restrikciju koja bi zaustavila naftu za NIS, nastao bi poremećaj na celom našem tržištu. Udeo goriva koji NIS isporučuje našem tržištu je ogroman i morala bi se tražiti alternativna rešenja - kaže za Kurir generalni sekretar Udruženja naftnih kompanija Srbije Tomislav Mićović. 

Opcija je svakako dopremanje iz okruženja. Međutim, pitanje je koje količine su u tom slučaju dostupne za tako kratko vreme. Nemoguće je u potpunosti nadoknaditi ono što isporučuje NIS - napominje Mićović

Informer

O ovom problemu govorio je i predsednik Aleksandar Vučić, koji je rekao da se intenzivno razgovara o tome da Srbija bude izuzeta od odluka EU.

- Suština je u tome da su Evropljani sebi ostavili mogućnost da na svojoj teritoriji posluju s "Gasprom njeftom", uvoze i izvoze od Rusa, ali da treće zemlje gde su preduzeća ili rafinerije u vlasništvu Rusa ne mogu da uvoze ili izvoze naftu... Nisu kaznili Ruse, nisu kaznili sebe, nego nas - poručio je nedavno Vučić i najavio da postoje tri opcije, ako dođe do te nepovoljne situacije, o kojima će obavestiti javnost - istakao je predsednik Srbije.

NIS je uvoznik,  prerađivač i distributer nafte u Srbiji. Ruska nafta do Srbije dolazi tako što je NIS transportuje do Krka, a odatle naftovodom kroz Hrvatsku do Srbije. S obzirom na to da je reč o teritoriji EU, postoji opasnost da se taj dovod zaustavi i tako spreči snabdevanje naše zemlje. Teoretski, nafta bi mogla da se tankerima dovozi preko međunarodnih voda Dunava. Druga opcija je da se transportuje do luke u Solunu, pa vozom ka Pančevu, ili do Bara u Crnoj Gori, pa vozom ka Srbiji. Sve ove varijante znatno komplikuju transport i drastično poskupljuju proizvod

Informer

Stručnjak za naftne derivate Nebojša Atanacković smatra da bi rigorozne mere, koje se kriju u uredbi Evropskog saveta, napravile ozbiljan problem za Srbiju.

- Nismo zemlja EU da bi se na nas odnosila tako stroga ograničenja, ali nikad se ne zna kako politički pritisci mogu da se serviraju. U prošlosti smo već doživeli velike nepravde od međunarodne zajednice, ali sada imam umereni optimizam da do toga neće doći - kaže Atanacković.

On dodaje da je NIS domaća kompanija sa većinskim ruskim vlasništvom, ali vlasništvo ne može biti opravdanje za isključivanje naše kompanije. NIS je suviše veliki snabdevač i naravno da bismo bili u problemu.

Prema Atanackovićevim rečima, čak 75 odsto nafte na našim pumpama dolazi iz NIS.

-Nešto bismo se sigurno snašli na drugim stranama, ali to bi zahtevalo sasvim novu logistiku, bez korišćenja postojećih naftovoda i skladišta, moralo bi cisternama. Na primer, čak i da se nekako dopremi nafta do naših luka na Dunavu, koji je međunarodna reka, teško je i odatle organizovati transport dalje, širom Srbije - objašnjava Atanacković.

Bonus video: