14.04.2022.

19:40

Foto:

Vesti

PROFITERI! AUTO-ŠKOLE POKUŠAVAJU DA ISKORISTE SVETSKU KRIZU! Obuka za vozače koštaće 1.000 evra!?

Obuka za vozače uskoro će u auto-školama koštati čak 1.000 evra, što je gotovo duplo više nego sada, najavljuju iz strukovnih udruženja.

Kao razlog za drastično poskupljenje navode činjenicu da se minimalna cena obuke, koja sada iznosi od 60.000 do 70.000 dinara, nije menjala već devet godina. Za to vreme, navode oni, sve je znatno poskupelo - od benzina do automobila, a znatno su veće i plate instruktora.

Informer

Obuka vozača

Auto-škole, kojih u Srbiji ima oko 500, predlog novih cenovnika predaće Ministarstvu unutrašnjih poslova, a na njima je da u saradnji sa Agencijom za bezbednost saobraćaja donesu konačnu odluku. Ministarstvo je to koje propisuje minimalnu cenu obuke, dok maksimalnu cenu reguliše tržište.


Čeka se odluka


Mladen Rašeta iz "Privredne komore auto-škola Srbije" kaže da, prema računici, sa sadašnjim troškovima, minimalna cena obuke mora da bude bar 1.000 evra, ali i više, kako bi se ljudima uopšte isplatilo da se bave tim poslom.

Duplo skuplje

Država je poslednji put propisala minimalnu cenu 2012. godine, a tada je benzin bio jeftiniji od 100 dinara
Mladen Rašeta


- Započeti su razgovori predstavnika Agencije za bezbednost saobraćaja i Ministarstva unutrašnjih poslova o novoj minimalnoj ceni koja bi, kako sada pokazuje "matematika", za B kategoriju trebalo da košta oko 140.000 dinara. Država je poslednji put propisala minimalnu cenu 2012. godine, a tada je benzin koštao manje od 100 dinara, automobile za obuku smo prosečno plaćali 9.000 evra, a oni su sada 16.000 evra, plate instruktora bile su u proseku 40.000, a sada bi minimalno trebalo da budu 100.000 dinara - nabraja naš sagovornik, koji kaže da "novo vreme" nalaže i "nove, veće troškove". 

MUP se ne izjašnjava, nezvanično minimalna cena 90.000

Povodom ove najave udruženja auto-škola obratili smo se i Ministarstvu unutrašnjih poslova ne bismo li saznali šta oni misle o svemu tome, da li će prihvatiti zahtev i koliko će ubuduće koštati obuka. Nažalost, do zatvaranja broja nismo dobili zvaničan odgovor, ali smo iz pouzdanih izvora u MUP-u saznali da minimalna cena obuke "neće biti veća od 90.000 dinara".


- Auto-školama su danas neophodni dobri instruktori i savremeni automobili za obuku jer se kandidat ne može obučavati na starom vozilu, a nakon toga uspešno voziti tehnološki daleko naprednija kola... Problem je i što postoje auto-škole koje žele brzo da dođu do novca, pa zapošljavaju manje kvalitetne instruktore i koriste se starijom opremom. Zbog toga smatram da će MUP i Vlada prihvatiti naše predloge jer je bezbedna vožnje od opšteg interesa za građane i saobraćaj - kaže Rašeta i naglašava da su u pojedinim delovima Srbije cene obuke već skočile:

- Neke auto-škole su poslednjih meseci već korigovale cenu, za B kategoriju, sa oko 60.000 dinara na oko 100.000, koliko naplaćuju u Novom Sadu. Najjeftinija obuka je trenutno na jugu Srbije, gde iznosi oko 60.000, koliko je minimalna propisana, a kako se ide ka severu Srbije, cena je sve veća. U Beogradu zbog konkurencije i velikog broja auto-škola obuka košta od 70.000 do 80.000 dinara. Građani, međutim, za obuku ne treba da biraju najjeftiniju auto-školu, već najkvalitetnije instruktore.

Zaštitnici potrošača: Ne može sve da ide preko leđa korisnika

U "Pokretu za zaštitu potrošača Srbije" rekli su nam da svi gledaju da ne izgube profit, a niko ne razmišlja o potrošačima koji ne mogu sami sebi da podignu platu.

- Razumemo vlasnike auto-škola, kao i vlasnike prodavnica, pekara, restorana... Ali globalna je kriza i to mora da se odnosi na sve. Oni su izgleda zamislili da svi podignu cene da ne bi imali manje nego ranije, a šta će raditi potrošači koji ne mogu sami sebi da podignu plate?! U ovakvim situacijama posledice krize moraju podeliti svi i ne sme se dozvoliti da sve ide preko leđa potrošača. Smatramo da državne institucije ne smeju dozvoliti značajno podizanje minimalne cene obuke u auto-školama, jer je reč o privatnicima koji treba da se takmiče na tržištu. Kod nekoga će obuka biti 70.000 dinara, a kod nekoga 140.000 dinara i videćemo kome će više da se isplati - kažu u ovom pokretu.


Peđa Urošević, vlasnik poznate beogradske auto-škole, kaže da oni nisu podizali cene, ali da će će zbog krize s gorivom i nabavkom automobila to morati da urade.

Informer

Obuka vozača na poligonu


- Nije reč o tome da mi hoćemo da profitiramo. I meni je u interesu da ljudima ne bude preskupo da bih imao posla... Ali devet godina je ista minimalna cena, a od tada su svi naši troškovi duplo povećani. Samo za jedan automobil gorivo je 15.000 dinara skuplje, a na pet automobila je to već 600 evra mesečno. "Folksvagen polo", koji me je pre godinu i po dana koštao 12.500 evra, sada košta 15.000, a pre devet godina je koštao tek 9.000 evra. Da ne pričam o instruktorima, jer sada bez 60.000-70.000 dinara niko neće da radi, i sa tom platom jedva izdržavamo pošto nam ljudi odlaze da rade dostave, da voze taksi i kamione, gde ima znatno više novca. Kod nas je cena časa još 1.250 dinara i razmatramo da je podignemo na 1.450 dinara. Cena kompletne obuke je 77.000 dinara, ali to nikako nije realno sa ovim troškovima. Svestan sam da ćemo teško dobiti cenu od 140.000 dinara, ali se nadam da će minimalna cena biti 100.000 dinara jer zaista sada toliko realno košta - iskren je Urošević.