17.05.2022.

07:00

Foto:

Vesti

OVO MORATE DA ZNATE! Banke ne daju kredite kockarima! Čak i ako igrate kladionicu onlajn, oprostite se od pozajmice!

 

Zaposleni u kladionicama i kazinima, ali i svi koji se onlajn klade, kao i oni koji su se nedavno tužili sa nekom od banaka, izuzetno teško mogu da dobiju pozajmice od banaka, tvrde stručnjaci. Na "crnoj listi" za odobrenje kredita su i radnici u ugostiteljstvu i hotelijerstvu - sobarice, konobari, kao i zaposleni u turističkim agencijama.
To su zanimanja gde postoji veliki rizik od gubitka posla, pa se zato bankari ne usuđuju da im odobre pozajmice, čak i kada se ne radi o velikim iznosima.

Rizična grupa

Ispovest Beograđanina koji se povremeno kladi, i zbog toga nije mogao u svojoj banci da dobije keš kredit iako redovno ispunjava svoje obaveze, otvorila je pitanje šta sve zapravo bankari mogu da proveravaju i znaju o nama. Aleksandar Savić iz Beograda odbijen je u banci za kredit, a nikada nije bio u nedozvoljenom minusu niti je kasnio s otplatom bilo koje obaveze banci, u kojoj inače godinama ima otvoren račun.


Ispostavilo se da Aleksandar spada u "rizičnu grupu" po merilima banke jer troši novac na onlajn klađenje, što znači da je banka proveravala sve moguće transakcije sa njegovog računa. Na osnovu toga, oni su zaključili da nije podoban klijent za zaduživanje.
- Ne mogu da verujem da su kopali po mom tekućem računu da bi videli na šta trošim novac, iako nikada, ni po kom osnovu, nisam kasnio sa plaćanjem bilo kakvih obaveza. I šta njih briga da li se kockam preko interneta i koliko na to dajem?! A suma, inače, i nije velika, za tri meseca na taj način sam uplatio oko 60.000 dinara - rekao je ovaj Beograđanin.

Informer


Dejan Gavrilović iz Udruženja za zaštitu bankarskih klijenata "Efektiva" kaže da banke koriste sve raspoložive mogućnosti kako bi uvidele da li je budući klijent pouzdan ili ne.
- Banke na sve moguće načine hoće da saznaju što više o klijentu i vide koji je rizik da nekome odobre kredit. Između ostalog, imaju uvid i u naše tekuće račune i kretanje novca, pa tako vide i da li se ko onlajn kladi i gde idu njegova sredstva, da li više gubi nego što dobija. Takođe, žele da znaju da li ih je neko već tužio, i onda tim ljudima najčešće ne odobravaju kredite. Imate slučajeve tužbi zbog troškova obrade kredita, tada je banke tužilo na stotine hiljada ljudi. Teško do kredita dolaze i oni gde je gubitak od posla veći, to su posebno od izbijanja korone - građevina, ugostiteljstvo, turizam, posebno turističke agencije - ističe Gavrilović.

Nekada se raspitivali kod komšija

Kako kaže Dejan Gavrilović iz Efektive, ranijih godina banke su se kod komšija raspitivale o potencijalnim klijentima, dok danas sve to rade onlajn.

- Nekada su se u komšiluku ili kod poznanika u malim mestima raspitivali kakav je neko, da li će da vraća rate kredita, a sada imaju mogućnost da sve digitalnim putem provere, i oni to koriste - ističe Gavrilović.

Detaljno ispitivanje

Kako kaže direktor portala Kamatica.com Dušan Uzelac, danas je vreme kada su banke u mogućnosti da sakupljaju informacije sa svih strana.
- Danas vrlo lako možete da konkurišete za kredit, ali kako ćete doći do kredita sve je kompleksnije. Sve više će postajati kompleksnije, i sve više pitanja će vam postavljati. Banka proverava rizičnost saradnje sa vama. Jednom rečju, proverava da li ćete preuzetu obavezu, odnosno novac koji vam je predala, da li ćete ga vratiti na vreme. Proveravaju kada ste i gde ranije uzimali kredite i da li ste kasnili sa ratama - kaže Uzelac.


On navodi da koliko god pravila deluju stroga, građani moraju da ih poštuju ukoliko žele da se zaduže kod banke.
- Takvo je pravilo, ako vi tražite nešto od banke, morate da poštujete njihovu politiku. Oni traže da im dostavite podatke, da li ćete vi to dostaviti ili ne od vas zavisi. Diskreciono pravo banke je da odbije saradnju sa nekim bez obrazloženja zašto - napominje on.
 

Šta banka sve može da traži kad podnosite zahtev za kredit

* JMBG
* ime i prezime, datum rođenja, mesto rođenja, adresa
* telefoni, i to kućni, drugi kontakt telefon i mobilni telefon, kao i da li je mobilni telefon na pripejd ili postpejd sistemu
* stambeni status, da li živite u sopstvenom stanu, sa roditeljima, u iznajmljenom stanu
* bračni status
* ukupna primanja domaćinstva
* vanredni rashodi domaćinstva
* podaci o supružniku, sa obaveznim ličnim podacima, JMBG i primanjima
* školska sprema, pozicija klijenta
* status zaposlenja klijenta
* zanimanje klijenta
* primanja klijenta po stavkama
* obaveze klijenta - struja, telefon, voda, grejanje, komunalije, troškovi života, zakup, sindikalni krediti, alimentacija, ostalo
* podaci o poslodavcu