25.11.2022.

09:31

Foto: printscreen

Vesti

TRGOVCI TRLJAJU RUKE NA CRNI PETAK, A POTROŠAČI POMAHNITALO KUPUJU! Obratite pažnju na cenu, mnogi danas imaju LAŽNA SNIŽENJA

Trgovci već danima najavljuju veliko sniženje cena za "Crni petak", iako se realno isti ti artikli tokom godine mogu kupiti i za manje pare. Uprkos tome vlada potrošačka euforija, pa se ispred tržnih centara i prodavnica mogu videti kolone ljudi koji čekaju svoj red za "super" popust. I dok u Srbiji često za praznik šopinga cene nisu realno snižene, s druge strane u svetu popusti idu i do 80 odsto i što je najbitnije ne ponavljaju se do sledeće godine. 

Informer

Da trgovci manipulišu cenama tokom "Crnog petka" saglasan je i predsednik udruženja "Efektiva" Dejan Gavrilović koji smatra da potrošači u našoj zemlji moraju znati da su sniženja koje nude trgovci lažna, jer su pojedini artikli tokom godine bili i na većim akcijama nego sada.

Kako je ranije za Informer rekao Gavrilović, "Crni petak" je fama koju trgovinski lanci koriste kako bi po mizernim popustima prodali artikle koje inače ne mogu da prodaju u normalnim uslovima.

Informer

Gužve u tržnim centrima

Ovo je klasično ponašanje trgovaca u Srbiji, na ovakvim primerima se vidi kako se oni ponašaju prema svojim kupcima! Još gore je to što manipulišu cenama! Oni oglašavaju akcije tako što prethodno povećaju regularnu cenu, pa je onda smanje za određeni popust koji reklamiraju. Na taj način popusta zapravo ni nema! Trgovci su pronašli rupu u zakonu koju sada maksimalno koriste. To su iste cene kao i na običnim mesečnim popustima, pa čak u nekim slučajevima i manje! Mnogi trgovci odmah žele pare na ruke, pa tokom "Crnog petka" ne dozvoljavaju ni plaćanje na čekove ili rate. Prava igranka sa cenama i potrošačima. Ipak, moram priznati da se ovakvim mahinacijama uglavnom služe veliki trgovinski lanci. Sa druge strane, mali preduzetnici žele da privuku klijente, ali i sačuvaju postojeće, pa oglašavaju stvarne popuste i kupovinom kod njih potrošači zaista mogu da uštede - kazao je Gavrilović i upozorio kupce da ne nasedaju na prevare poput "Crnog petka", već da budu oprezni i dobro razmisle pre same kupovine.

Kako izbeći prevare

Kako je Crni petak idealan za raznorazne prevare, a posebno putem onlajn kupovine, Ministrastvo untrašnjih poslova upozorilo je građane da obrate pažnju na pet stvari prilikom kupovine preko interneta.

Pri kupovini putem interneta obratite pažnju na sledeće stvari:

- Dobro proverite veb adresu sa koje kupujete ili na kojoj vršite bilo koje plaćanje. Ne plaćajte na stranicama koje ste dobili putem nekog linka, preko imejla ili društvenih mreža.

Informer

- Proverite da li je prenos podataka u komunikaciji sa sajtom koji posećujete zaštićen. Obavezno koristite HTTPS i SSL protokole.

- Nikada nemojte slati podatke o kartici putem elektronske pošte, niti bilo kojim drugim sredstvom komunikacije. Ukoliko vam neko traži da slikate prednju i zadnju stranu vaše kartice i tu sliku mu pošaljete, nemojte to činiti - gotovo sigurno je u pitanju pokušaj prevare. 

- Proverite sigurnost plaćanja na veb stranici i obavite plaćanje samo tamo gde je to verifikovano od strane kompanija "Viza" ili "Masterkard".

- Proverite ono što vam se nudi na internetu. Kada naiđete na nešto što je "previše dobro da bi bilo realno", razmislite više puta pre nego što se odlučite da to kupite.

Od prevara se svakako treba zaštititi i prilikom odlaska u trgovinu. Iako reklame sa velikim popustima često i "hipnotišu" pa mnogi bez razmišljanja kupuju sve što se nudi, potrošači stručnjaci savetuju da u kupovinu idete "hladne glave". Od prevara se možete zaštititi i ako unapred napravite spisak onoga što vam je zaista potrebno, kao i ako zapišite cene tih proizvoda pre "crnog petka" i uporedite cene na dan popusta sa prethodnim.

Informer

Kako je nastao Crni petak

Postoji nekoliko priča o tome zašto je prvi dan posle Dana zahvalnosti postao “crni” i sve imaju veze sa američkom istorijom.

Jedna od priča kaže da je crni petak dobio ime jer su tog dana u prošlosti vlasnici plantaža sa juga Amerike prodavali robove po sniženoj ceni kako bi ih se otarasili pred nadolazeću zimu. Ova priča nema istorijska utemeljenja i verovatno je reč samo o mitu.

Druga varijanta kaže da zvanična upotreba termina datira iz 1869. godine kada je došlo do velikog pada cene zlata što je stvaralo potrese na tržištu plemenitih metala od kojih se američka privreda oporavljala godinama.

Prvo pominjanje crnog petka u kontekstu koji je danas planetarno poznat, vezuje se za Filadelfiju tokom 50-ih i 60-ih godina prošlog veka.

Termin je nastao među tamošnjim policajcima koji su sa zebnjom čekali ovaj dan jer se tokom njega stvarao saobraćajni kolaps zbog velikih gužvi koje su stvarali oni koji su dolazili u grad zbog ranih božićnih kupovina i da iskoriste popuste nakon Dana zahvalnosti.

Bonus video: