16.09.2023.

07:15

Foto: Informer

Vesti

Na snazi zakon za vozače električnih trotineta: Kaciga je obavezna, a evo kolika je maksimalna brzina

Za oko 250.000 vozača električnih trotineta u Srbiji od juče je počeo da važi novi Zakon o bezbednosti saobraćaja!

Naime, trotineti se sa trotoara sele na biciklističke staze i trake, a moraće da imaju i nalepnice o ispravnosti. Za vozače ovog prevoznog sredstva uvedena su nova pravila, a oni koji se ogluše o njih "popiće" kaznu do čak 120.000 dinara.

Novina je i da će maloletni vozači moći da voze po kolovozu isključivo na mestima gde je dozvoljena brzina kretanja do 30 kilometara na čas. Ostali mogu da voze na putevima gde je dozvoljena brzina do 50 kilometara, ali samo na udaljenosti jedan metar od ivice puta. Maksimalna brzina trotineta biće ograničena na 25 kilometara na sat, a jačina do 0,6 kilovata. Biće obavezne zaštitna oprema i kacige, a u uslovima slabije vidljivosti i fluorescentni prsluk.

Obavezna nalepnica

Pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije Zlatko Belencan napominje da će od sada na tržištu morati da se pojave samo oni koji ispunjavaju uslove iz člana 7 Zakona o bezbednosti saobraćaja.

- Agencija za bezbednost saobraćaja izdavaće nalepnice. Podvlačim - ovo nije registracija vozila, već potvrda da vozila ispunjavaju uslove koji su predviđeni iz Zakona o bezbednosti saobraćaja. Moraće da budu nalepljene na lako električno vozilo upravo da bi se sprečilo eventualno učestvovanje onih vozila koja nisu definisana u zakonu - objašnjava Belencan.

Šta nalaže novi zakon?

* maloletnici - vožnja do 30 km/h
* stariji od 18 - do 50 km/h
* obavezna zaštitna oprema
* kaciga
* fluorescentni prsluk

Sa njim je saglasan i Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, koji kaže da zakon predviđa da se trotineti ne smeju voziti po pešačkim stazama i pešačkim zonama.

- Koncept urbane mobilnosti koji je podržan u celoj Evropi i celom svetu podrazumeva da je bezbednost pešaka na prvom mestu. Ukoliko dozvolite da se električni trotineti kao motorna vozila kreću trotoarima i ostalim površinama, tako narušavate koncept nepovredivosti pešaka na pešačkim površinama. Zato mislim da su ove izmene dobro rešenje. Pritom je to u skladu sa preporukom Evropskog komiteta za saobraćaj - smatra Okanović i dodaje:

- Kada je reč o starosnoj granici, ona je dve godine viša nego za vožnju bicikla. Na bicikl možete sa najmanje 12, a na električni trotinet sa najmanje 14 godina. Ono što je takođe bitno jesu i rigorozne kazne koje su predviđene novim zakonom i koje će se kretati od 10.000 do 120.000. U nekim slučajevima, moguć je čak i zatvor.

Rizična vožnja

Prema njegovim rečima, vožnja ovih trotineta u Beogradu bila je potpuno neuređena.

- Postojao je veliki broj negativnih komentara na vozače trotineta, pogotovo u pogledu kretanju na trotoarima. Pešaci su se osećali jako ugroženo, bilo je naletanja na pešake - navodi naš sagovornik.

Kako je u svetu?

* Pariz
Od 1. septembra zabranjeno iznajmljivanje električnih trotineta
* Italija
Trotineti moraju da imaju registarsku tablicu
* Luksemburg i Poljska
dozvoljena je vožnja i deci od 10 godina
* Irska, Španija, Belgija
dozvoljena vožnja tek sa 16 godina