14.10.2023.

06:47

Foto: Maša Banđur

Vesti

Otvara se Prokop posle 50 godina! Informer obišao završne radove na glavnoj železničkoj stanici u Beogradu (FOTO)

Glavna železnička stanica Prokop, na koju se čekalo više od pet decenija, završena je, a Informer je imao priliku da se prvi uveri kako izgleda nova velelepna građevina.

Otvaranje Prokopa je zakazano za 20. oktobar, na Dan oslobođenja Beograda, radovi se privode kraju, a jasno je da je reč o velikom i važnom projektu rađenom po najvišim standardima.

Pola veka

Kako su se novinari Informera i sami uverili, gradnja "Skadra na Bojani", kako su svojevremeno opisivali izgradnju nove železničke stanice "Beograd centar", posle 50 godina je završena. To nam je potvrdio i Ivan Vujičić, direktor ovog projekta.

- O izgradnji Prokopa priča se već pet decenija. Gradnja je počela sedamdesetih godina i drago mi je da sam i sam učestvovao u oblikovanju ove građevine. Preostali su neki sitni detalji da se urade i to će biti gotovo na vreme i spremni smo za otvaranje 20. oktobra. Ovaj objekat je funkcionalan i najmoderniji u regionu. U planu je otvaranje kafića, pekara i banaka, što će mnogo značiti putnicima i doprineti udobnosti - naveo je Vujičić.

Činjenice

* 10 kolosečnih postrojenja, šest perona
* stanična zgrada na 5.600 kvadrata
* javni parkinzi
* gornji stanični trg sa pristupnim saobraćajnicama
* donji stanični trg sa pristupnim saobraćajnicama
* poslovni i komercijalni objekti
* vrednost radova na staničnoj zgradi 15 miliona evra
* vrednost svih radova na Prokopu iznosi oko 70 miliona evra

U okviru nove železničke stanice obezbeđeno je i 88 parking-mesta na otvorenom. Takođe, u okviru stanične zgrade nalaze se i dva natkrivena izlaza, sa prvog i šestog perona, ali i prateći komercijalni sadržaji, koji treba da upotpuni ponudu za sve buduće putnike na Prokopu.

Nenad Stanisavljević iz "Infrastruktura Železnice Srbije" kaže da je na gradilištu svakog dana do kasno u noć između 200 i 250 radnika.

- Praktično svakodnevno se vidi pomak kako bi do 20. oktobra nova železnička stanica u Beogradu u potpunosti bila završena. Prokop je već pet godina centralna železnička stanica za sve pravce iz Beograda i ka jugu. I do sada je u saobraćajnom smislu Beograd centar ispunjavao sve funkcionalne uslove da može biti glavna železnička stanica, a ovaj objekat zaokružuje tu celinu - kaže Stanisavljević.

Najviši standardi

Stanična zgrada, prema njegovim rečima, zadovoljiće sve najviše standarde u putničkom železničkom saobraćaju.

- Prostire se na 5.600 kvadrata, krasi je neobičan, talasasti krov i specifična fasada. Peronski deo biće povezan sa staničnom zgradom liftovima i pokretnim stepenicama, a izgrađene su čekaonice, blagajne i drugi sadržaji neophodni za funkcionisanje putničkog saobraćaja - naveo je on.

Takođe, i deo železničkog osoblja u stanici u novoj staničnoj zgradi dobiće savremene i funkcionalne uslove za rad.

- Završetkom radova na novoj staničnoj zgradi u Beograd centru, nakon skoro pet decenija, ogromna investicija i finansijska sredstva uložena u ovaj projekat konačno će biti u punoj meri ostvareni i stavljeni u funkciju - istakao je Stanisavljević.

Neuspešni pokušaji

Ideja o stanici Prokop datira još iz sedamdesetih godina prošlog veka. Za vreme mandata gradonačelnika Branka Pešića počelo se sa izgradnjom Beogradskog železničkog čvora, čime je predviđeno izmeštanje Glavne železničke stanice sa Savskog trga. Radovi su obustavljeni 1980, a u narednom periodu bilo je nekoliko neuspešnih pokušaja da se projekat realizuje.

Kraj radova je često najavljivao i nekadašnji ministar infrastrukture Milutin Mrkonjić, da bi projekat "Beograd na vodi" 2014. definitivno pripremio selidbu Glavne železničke stanice iz Savamale.

Posle 42 godine od početka, 26. januara 2016, završena je stanica, a naredne, 2017. godine, stupanjem na snagu novog reda vožnje "Srbija voza", Beograd centar je postao polazna stanica za unutrašnji železnički saobraćaj.