22.04.2024.

10:29

Foto: Shutterstock

Vesti

Pljušte kazne! Veliki broj auto-servisa nema jedan sertifikat: Majstori sve češće rade na crno

Iako je poslednjih dana zahladnelo, visoke temperature unapred zadaju glavobolju vozačima. Oni najrevnosniji već bi sada da servisiraju klimu u automobilu, ali mnogi auto-servisi to više ne rade. Razlog je taj što nemaju sertifikat za taj posao, a inspektori su počeli da im pišu kazne. 

- U ovoj državi postoji 8.000 auto-servisa, onda možete da zamislite koliko malo njih može da obavlja svoju delatnost. Dodatni problem je što serviseri ne mogu da kupuju flurovane gasove jer nemaju Sertifikat B - objašnjava Aleksandra Đurišić iz Udruženja auto-servisera Srbije.

Da bi sertifikat dobili moraju da prođu obuku. Za to su ovlašćena samo dva trening centra u zemlji, a cena je od 12.000 do 18.000 dinara.

- Nema dovljno termina za polaganje. Prvi slobodan termin je možda tek u junu. Ako vi položite to u junu i sačekate još mesec i po dana na objavljivanje na sajtu, vama je već sezona prošla. Nismo mi mehaničari konkretno pogođeni time, najviše su pogođeni oni koji se bave isključivo servisiranjem klima - navodi vlasnik auto-servisa Đorđe Šljukić.

Informer

 

Uredba još iz 2016. godine

Auto-servisi jesu pogođeni, ali nikako nisu iznenađeni ovom odredbom. U Ministarstvu zaštite životne sredine, kažu da je Uredba o sertifikaciji za one koji rade sa fluorovanim gasovima doneta još 2016. godine.

- Tokom osam godina primene propisa, organizovane su obuke za sticanje sertifikata u pet gradova, u Nišu, Novom Sadu, Beogradu, Kragujevcu i Kaću. Obuku za sticanje sertifikata B uspešno je završilo 511 lica, od čega je 174 podnelo zahtev za dobijanje sertifikata, sertifikovano je njih 114, dok ih je 60 u proceduri - navode iz Ministarstva.

Apel da kontrole budu preventivne

To je malo na oko 15.000 majstora koji, kako se procenjuje, servisiraju auto-klime. Zato Udruženje auto-servisera poziva predstavnike ministarstva na dogovor i da se kažnjavanje odloži.

- Apelujemo na to da inspekcijske kontrole budu preventivne, da uvedemo ljude u celu priču, da omogućimo dovoljno mesta za trening da se stekne obuka i da oni koji su u procesu sertifikacije mogu da kupuju kontrolisane gasove - kaže Aleksandra Đurišić.

Dok se ne nađe rešenje, upućeni kažu da je primetan rast crnog tržišta, neovlašćena prodaja freona i njegove zamene posle 17 časova, kada nema inspekcijske kontrole.