06.06.2024.

10:03

Foto: Shutterstock

Vesti

Detaljna pravila za vozače ovih vozila koja važe od 15. juna: Evo kolike vas kazne čekaju

Vozači električnih trotineta će moći da učestvuju u saobraćaju samo ako imaju nalepnicu koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja. Moći će da voze električni trotinet na biciklističkim stazama, pešačko-biciklističkim stazama ili biciklističkim trakama.

- Ukoliko ne postoji predviđena staza, vozač električnog trotineta može se kretati kolovozom na putu na kome je ograničena brzina kretanja 30 kilometara na sat, odnosno 50 ukoliko ima više od 18 godina - navedeno je u objavi Ministarstva na Instagramu.

Takođe, prilikom prelaska ullice vozač električnog trotineta ne sme da ga vozi, odnosno mora da siđe sa njega i pređe ulicu, osim na prelazu biciklističke staze.

Informer

Vozači će morati da nose svetlobojni prsluk tokom vožnje kolovozom, ali i biciklističkom stazom noću i u uslovima smanjene vidljivosti.

- Vozač je u obavezi da nosi zaštitnu biciklističku kacigu, a tokom vožnje zabranjeno je korišćenje slušalica i audio uređaja na oba uva - ističe MUP.

Na električnom trotinetu neće smeti da se vozi više osoba.

Cena registracije

Mnogi električni trotineti, međutim, uvezeni su ili preprodavani, pa te dokumentacije nema.

U tom slučaju vlasnici će morati da se obrate prodavcima ili da odu na tehnički pregled u ovlašćeni servis kako bi se utvrdila jačina motora.

I jedni i drugi plaćaju godišnju registraciju 2.100 dinara.

"Zahtev se može podneti na preko 150 mesta u Srbiji, u 80 gradova i opština. Agencija je formirala i kol-centar za sve one koji imaju pitanja oko registracije ili prijavljivanja dokumentacije", kaže Milojević.

Informacije o registraciji dostupne su na sajtu Agencije za bezbednost saobraćaja. Oni koji su pre donošenja zakona kupili veće i snažnije trotinete, sada imaju problem.

"Šta biste radili da imate automobil koji ne može da se registruje i ne ispunjava uslove za registraciju – pa neće biti registrovan", ističe prof. Milan Vujić sa Saobraćajnog fakulteta za RTS.

Šta propisuje zakon

Aleksandar Mijailović iz Udruženja električnih trotineta Srbije navodi da smo u situaciji da vozači malih trotineta koji ne zadovoljavaju uslove - konstrukcijski, mogu da učestvuju u saobraćaju.

"Ljudi koji voze male trotinete, zapravo ih nikada nisu vozili po ulici, 90 odsto njih. Preporučena zakonska oprema nije dovoljna da bi učesnici bili bezbedni na putevima, a zabranjuje se većim trotinetima koji konstrukcijski zadovoljavaju osnovne uslove, da učestvuju u saobraćaju", ističe Mijailović za RTS.

Iako Zakon o bezbednosti saobraćaja propisuje obavezno nošenje kacige i prsluka, malo je takvih vozača na ulici.

Zabranjeno je i kretanje po trotoaru, ali izgleda da nisu svi čuli za taj zakon. Nepoznavanje zakona nije olakšica.

"Zamislite da pustite određenu grupaciju na ulicu i da se ne zna šta mogu, moraju da ispune od tehničkih uslova, ko sme da upravlja i u kojima uslovima. Ako ne bi bilo u zakonu trotineta, a udari nekoga, ko tu odgovara – da li je smeo da se kreće tuda i da ide tom brzinom", navodi profesor Vujić.

Kakve su kazne

Iako veći trotineti izgledaju sigurnije, prema novom zakonu, ne mogu da se registruju, ali razmatra se mogućnost da zakon obuhvati električne trotinete svih karakteristika.

Kazna za vožnju bez zaštitne opreme i vožnju po trotoaru je 10.000 dinara.