09.08.2024.

14:44

Foto: Shutterstock

Vesti

Koliku odštetu možete da dobijete ako vam let kasni: Iznosi nisu uopšte mali

Prema podacima Udruženja za zaštitu prava putnika (APRA) u poslednjih godinu dana svaki peti putnik je imao problem sa svojim letom, uključujući kašnjenje leta, otkazivanje leta, uskraćivanje ukrcavanja na let ili smeštaj u nižu klasu od one za koju je kupljena karta.

Ovakve situacije u našoj zemlji regulišu se prema odredbama člana 14. Evropske Uredbe (EZ) br. 261/2004, kao i našim Zakonom o obligacionim odnosima i osnovama svojinsko-pravnih odnosa u vazdušnom saobraćaju.

Prema pomenutoj Evropskoj uredbi, ukoliko ste doživeli kašnjenje leta od više od tri sata, iznos naknade štete koju možete da dobijete zavisi od dužine vašeg leta.

Ukoliko je dužina vašeg leta bila manja od 1.500 kilometara naknada na koju imate pravo od avio-kompanije iznosiće 250 evra. Za let dužine između 1.500 i 3.500 kilometara naknada će iznositi 400 evra. Za letove duže od 3.500 kilometara nakanada će iznositi 600 evra.

Takođe, putnici koji su doživeli kašnjenje od dva sata imaju pravo na kompenzaciju svojih troškova za hranu i piće na aerodromu.

Kada avio-kompanije nisu dužne da refundiraju troškove putnicima

U skladu s Evropskom Uredbom 261/04, avio-kompanije nisu dužne da isplaćuju naknade štete putnicima u slučaju kašnjenja leta ukoliko je kašnjenje uzrokovano „vanrednim okolnostima“.

U uredbi se navodi da treba smanjiti i nevolje i neprijatnosti za putnike zbog otkazivanja letova, kao i da bi to trebalo da se postigne tako što će prevoznici obavestiti putnike o otkazivanju, ponuditi im razumno preusmeravanje, kako bi putnici mogli da naprave druge aranžmane.

Avio-prevoznici treba da obeštete putnike ako to ne urade, osim kada do otkazivanja dođe u vanrednim okolnostima koje se ne bi mogle izbeći čak i da su preduzete sve razumne mere.

- Prema Montrealskoj konvenciji, obaveze operativnih avio-prevoznika treba da budu ograničene ili isključene u slučajevima kada je događaj izazvan vanrednim okolnostima koje se nisu mogle izbeći čak i da su preduzete sve razumne mere. Takve okolnosti mogu se posebno desiti u slučajevima političke nestabilnosti, meteoroloških uslova koji nisu kompatibilni sa obavljanjem leta u pitanju, bezbednosnih rizika, neočekivanih nedostataka u bezbednosti leta i štrajkova koji utiču na rad operativnog avio-prevoznika - navodi se u ovoj uredbi.

Takođe, navodi se i da bi trebalo smatrati da postoje vanredne okolnosti “kada uticaj odluke o upravljanju vazdušnim saobraćajem u vezi sa određenim vazduhoplovom na određeni dan dovede do dugog kašnjenja, kašnjenja preko noći ili otkazivanje jednog ili više letova od strane tog aviona, iako je dotični avio-prevoznik preduzeo sve razumne mere da izbegne kašnjenja ili otkazivanja”.

Tagovi: