02.10.2024.

11:00

Foto: Miloš Rafailović/printscreen

Vesti

Stručnjak za menadžment raskrinkao prljavu igru "Don Dona": "Ovakve radnje ugrožavaju ekonomsku stabilnost zemlje"

Njegov cilj je, da na sve moguće načine istisne proizvode svih drugih pekarskih firmi sa rafova po Srbiji.

Kako je "Informer" otkiro neke od prljavih metoda su da štelovanjem cena, pa čak i belog hleba "sava", koja je određena uredbom Vlade, plaćanjem marketinga i polica u radnjama i na razne druge načine obezbeđuje sebi ekskluzivne ugovore s trgovinskim lancima kojima se ostali proizvođači isključuju ili su svedeni na minimum u tim lancima. I sve to uz pomoć uticajnih ljudi u kompanijama koje se bave prodajom hleba i peciva. 

Kako za naš Informer navodi Prof. dr Mihajlo Rabrenović, stručnjak za strategijski menadžment, uzimajući u obzir trenutnu situaciju na tržištu hleba u Srbiji, ključno je naglasiti važnost konkurentnosti i podrške države u borbi protiv monopola.

Stavovi iz oblasti strategijskog menadžmenta ukazuju na to da u tržišnoj utakmici pobeđuju oni koji mogu ponuditi robu po povoljnijoj ceni, ali takođe moramo biti svesni opasnosti koje proizilaze iz zakulisnog pokušaja stvaranja monopolskog položaja. Ako kompanija "Don don" pokušava da preuzme kontrolu nad tržištem hleba, to ne samo da ugrožava konkurenciju, već i samu dostupnost osnovnih životnih namirnica. Hleb, kao jedan od osnovnih proizvoda, ima strateški značaj, i stoga je neophodno da nadležni organi reaguju i ispitaju sve okolnosti u vezi sa ovim slučajem - kaže naš sagovornik.

On ističe da tehnike koje se u medijima navodi da "Don don" koristi, poput štelovanja cena i obezbeđivanja ekskluzivnih ugovora s trgovačkim lancima, ukazuju na manipulaciju tržištem i potencijalno ugrožavajući model koji može dovesti do nestašice ili rasta cena u budućnosti.

- Ovakve prakse ne samo da ugrožavaju domaće proizvođače, već i samu ekonomsku stabilnost zemlje. Zato je neophodno da država ne samo sprovodi nadzor u cilju očuvanja slobodnog tržišta i borbe protiv monopola, već i aktivno zaštiti lokalne proizvođače od ovakvih agresivnih metoda. U slučaju da "Don don" uspe da uspostavi monopol, kontrolisaće tržišne uslove, što će na kraju negativno uticati na potrošače, uzrokujući rast cena i smanjenje kvaliteta proizvoda.
Nadležni organi treba da preduzmu odgovarajuće mere za ispitivanje ovih aktivnosti i osiguraju da tržište ostane konkurentno, kako bi se zaštitili interesi potrošača i očuvala stabilnost ekonomije. Ravnomerna raspodela tržišne moći i mogućnost izbora za potrošače su od osnovnog značaja u održavanju zdravog tržišta, što na kraju krajeva predstavlja i savremene evropske vrednosti
- kaže Rabrenović.