30.08.2024.

13:05

Foto: printscreen

Vesti

Jedan od najvažnijih projekata: Iskopavanjem litijuma Saksonija osigurava stratešku sirovinsku nezavisnost Nemačke i Evrope

U rudarskoj prestonici Saksonije, u Frajbergu, nalazi se pokrajinska služba za rudarstvo (OBA), koja, kako se ističe u saopštenju pokrajinske vlade, može da se osvrne na vekovnu istoriju i verovatno je najstariji autoritet u Nemačkoj u toj oblasti.

OBA je glavna pokrajinska institucija koja odobrava sve rudarske projekte i važna je za sprovođenje ciljeva politike sirovina Saksonije.

Tokom dugogodišnjeg postojanja, OBA je stekla veoma dobru reputaciju širom Nemačke i Evrope, a kancelar Šolc će danas posetiti sedište ove institucije kako bi razgovarao o pitanju obezbeđivanja snabdevanja sirovinama u budućnosti.

Nije uobičajeno da kancelar posećuje pokrajinsku instituciju sa oko 90 zaposlenih. Ovo pokazuje poštovanje i važnost koju kancelar Šolc pridaje bezbednom iskopavanju sirovina relevantnih za budućnost u Saksoniji. Rudarstvo u Saksoniji ima dugu tradiciju i važan je ekonomski faktor danas i u budućnosti – istakao je pokrajinski ministar ekonomije Martin Dulig.

Inovativne tehnologije u rudarstvu 

On je kazao da se Saksonija oslanja na inovativne tehnologije i održive procese kako bi obezbedili dugoročno snabdevanje sirovinama uz zaštitu životne sredine.

Energetska i transportna tranzicija, digitalizacija svih oblasti privrede i života kao i zahtevi za klimatski neutralnom i održivom privredom uzrokuju rast tražnje za sirovinama, a posebno za takozvanim visokotehnološkim sirovinama. Odgovorno korišćenje primarnih i sekundarnih sirovina sve je potrebnije i važnije za buduću održivost nemačke i saksonske privrede – dodao je.

Dulig se, u saopštenju, zahvalio i zaposlenima u OBA, kao autoritetu za izdavanje dozvola i nadzor, koji garantuje da se domaće rudarstvo obavlja u skladu sa najvišim održivim i društvenim standardima i može na kraju dovesti do visokokvalitetnih industrijskih poslova.

Ovi standardi se takođe primenjuju na iskopavanje litijuma u Altenbergu. Zato što ne gubimo iz vida izazove koji dolaze sa takvim projektom – posebno za ljude i životnu sredinu u regionu Cinvalda – već ih kao pokrajinska vlada i rudarska uprava rešavamo zajedno sa regionom i rudarskom kompanijom. Sve to sa ciljem da se kroz iskopavanje litijuma značajno doprinesemo sirovinskoj strateškoj nezavisnosti Nemačke i Evrope –  podvukao je Dulig.

Investicije veće od 500 miliona evra

U Frajbergu, kako je najavljeno, kancelar će se posebno informisati o projektu iskopavanja litijuma koji planira Cinvald Litijum GmbH u blizini Altenberga.

Taj projekat, u skladu sa odlukom EU o kritičnim sirovinama, treba prepoznati i realizovati kao strateški projekat, navodi pres služba pokrajine Saksonije.

Planirane su investicije veće od 500 miliona evra i očekuje se otvaranje najmanje 400 radnih mesta.

Saksonija bi stoga mogla dati važan doprinos ispunjavanju nacionalnih i evropskih ciljeva politike sirovina, naglašava se u saopštenju.

Zadovoljni smo zbog interesovanja kancelara Šolca i ministra Duliga – kaže Marko Ulig, generalni direktor Cinvald Litijum GmbH.

On je istakao da su nemačka i pokrajinska vlada izuzetno važni partneri za ovaj projekat.

- Ova podrška je važan stub za budućnost i održivu proizvodnju litijuma u Altenbergu - rekao je ocenivši da je poseta signal da su proizvodnja litijuma i moderno rudarstvo visoki prioritet za savezne i pokrajinske vlade.

Raste potražnja za litijumom

Saksonija je, u skladu sa svojom strategijom sirovina, sebi postavila za cilj stvaranje regionalnih lanaca vrednosti za visokotehnološke sirovine u Saksoniji.

Poseban fokus je na ekstrakciji litijuma, centralne sirovine za proizvodnju baterija i drugih visokotehnoloških proizvoda.

Taj rudni metal, kako se podseća, se nalazi u baterijama električnih automobila, a samo u Evropi, očekuje se da će potražnja za električnim automobilima porasti 35 puta do 2050. godine.

Cinvald Litijum GmbH planira da proizvodi iskopavanjem 15.000 tona litijum hidroksida kompatibilnog sa baterijama godišnje, što pokriva potrebe godišnje jedan milion baterija za električne automobile prosečne veličine.