20.10.2015.

10:29

Foto:

Vesti

KRUPNA ZAMKA U SITNIM SLOVIMA! Evo koje bitne činjenice banke sakrivaju u reklamama za kredite!

2.250
dinara platićete za obradu zahteva za kredit od 100.000 dinara u Erste bancI

Uz "slatke" reklamne slogane koji nam nude male rate i niske kamate, banke nam, skriveno u sitnim slovima, koja se često ne mogu pročitati bez lupe, poturaju i prateće troškove na kojima najviše zarađuju.

"Izaberite Erste keš kredit zato što ste iskusni"... Ovako banka reklamira novu ponudu - kredit sa "fiksnom kamatom od 6%". Ipak, jedino ako ste zaista već iskusni, odnosno ukoliko ste se nekad ranije opekli u poslovanju sa bankama, pa sad pazite na sve detalje, neće vam promaći (pre)sitna slova na dnu reklamne poruke iz kojih saznajete da je efektivna kamata na Erste keš kredit u stvari 11,42%, dok je pomenutih, vidno istaknutih 6%, iznos nominalne kamate, bez pratećih troškova.

Dobro "upakovano"

Znaju, naravno, u Erste i drugim bankama da malo ko zaista čita ta sitna slova. A, kada već dođemo u ekspozituru, tada će nas slatkorečivi službenici lako "obraditi". Na pomenutom primeru to izgleda ovako: ako otvorimo tekući račun u Erste banci i tamo prebacimo zaradu, možemo da dobijemo kredit sa fiksnom nominalnom kamatom od 6%, pa ćemo, na primer, posle 12 meseci, za uzetih 100.000 dinara, vratiti još 3.280 dinara. U sitnim slovima, međutim, krije se zamka, jer mi u stvari i nećemo dobiti svih 100.000 dinara, već će nam biti odbijeno 2.250 dinara na ime obrade zahteva, 245 za izveštaj kreditnog biroa i 50 za menicu, pa će nam na račun leći 97.455 dinara.

stock

Erste: Prostorno ograničenje  
Kredi agrikol: Bez odgovora


Kredi agrikol banka nije odgovorila na mejl sa pitanjima koji im je poslat, a iz Erste banke Zaštitniku potrošača stigao je sledeći odgovor:
- Prilikom oglašavanja konkretnih uslova kredita zaista uvek postoji realna dilema da li oglašavati samo proizvod (u ovom slučaju keš kredit) ili oglašavati i konkretnu nominalnu kamatnu stopu od šest odsto, koja zaista nikada nije bila niža. Količina podataka u reprezentativnom primeru, koji je obavezno navesti pri oglašavanju konkretne kamatne stope, teško je uklopiva u format TV reklame koja traje 25 sekundi ili štampanog oglasa na četvrtini ili polovini strane. Banci je u interesu da klijent prilikom odlučivanja bude u potpunosti upoznat sa svojim pravima i obavezama i stoga oglasnu kampanju vidimo pre svega kao način da informišemo javnost o postojanju ponude i jasan poziv da se klijenti dolaskom u poslovnice banke ili pozivanjem info centra detaljno upoznaju sa personalizovanom ponudom.

Novinar Zaštitnika potrošača otišao je i do ekspoziture Erste banke u centru Beograda i predstavio se kao klijent zainteresovan za kredit. Dijalog se manje-više sveo na prepričavanje reklame kojom se promoviše keš kredit. Istini za volju, negde pri kraju, posle predstavljanja svih dodatnih usluga koje se mogu dobiti uz ovaj zajam (dozvoljeni minus, kreditna kartica...), ljubazni bankar je onako uzgred postavio i pitanje da li bismo baš želeli da dobijemo okruglo 100.000, jer "onda kredit mora da glasi na malo veći iznos, pošto se plaća naknada za obradu zahteva". Kolika je ta naknada, preskočio je da kaže...

Većina to radi

E sad, daleko od toga da Erste radi nešto što ne rade i druge banke. Naprotiv, sitna slova prate maltene svaku kampanju. Tako smo morali dobro da napregnemo oči da bismo uopšte videli šta piše ispod glavnog slogana "Nikad manja rata" Kredi agrikol banke. A, tu je neuporedivo sitnijim slovima ispisano da ćete, iako je nominalna kamata "od 9,45%", u stvari platiti efektivnu kamatu 20,14%. Naime, već na startu, uz uobičajene troškove za menicu i kreditni biro, uzeće vam i 1,5% za obradu kreditnog zahteva, naknadu za održavanje računa, kao i osiguranje za slučaj nemogućnosti otplate kredita. 

Da se banke, doduše ne kršeći propise, služe nefer trikovima da bi privukle klijente, slaže se i Dejan Gavrilović iz organizacije potrošača "Efektiva"

- Zakonom je jasno predviđeno da se prilikom javnog oglašavanja ponuda za kredite jasno mora istaći i efektivna kamatna stopa. Izostavljanjem ovog podatka, već samo prikazom nominalne kamatne stope, potencijalni korisnik se dovodi u zabludu da je taj kredit za njega povoljniji od nekog drugog u kom je nominalna kamatna stopa nešto veća, ali su zato svi ostali prateći troškovi znatno niži.

 


 


 

 

 


 


 


 

Tagovi: