06.09.2016.

12:40

Foto:

Vesti

"KOKA-KOLA" ne zna matematiku, ILI LAŽE I KRŠI ZAKON! Kod njih je 1 kalorija = 0!

Ako je na proizvodu naznačeno nula kalorija i to opredeljuje potrošača pri izboru prilikom kupovine, naknadna informacija od jedne kalorije je grubo kršenje zakona
Zoran Nikolić, NOPS

Prosta matematika kaže: nula i jedan nisu isto! Ali to ne važi u kompaniji "Koka-kola", koja stavlja znak jednakosti između ove dve cifre. Na taj način obmanjuje svoje kupce, a uz to krši Zakon o oglašavanju, Zakon o zaštiti potrošača, Zakon o obligacionim odnosima, ali i Zakon o bezbednosti hrane.

Reč je proizvodu "koka-kola ziro", koji se reklamira pod sloganom "Pravi ukus, nula kalorija". Međutim, ako limenku ili bocu ovog napitka zarotirate za 90 stepeni i pročitate deklaraciju, shvatićete da 0,33 litra soka sadrže jednu kaloriju. Bez obzira na to što je reč o zanemarljivoj količini koja nema nikakav uticaj na ljudsko zdravlje i regulaciju telesne težine, informacija u oglasnoj poruci je netačna, što je nedopustivo, smatraju stručnjaci.


ŠOKANTNI REZULTATI ANALIZE! Gazirani sokovi i energetski napici su ŠEĆERNE BOMBE za ljudski organizam!
 

U pitanju je obmanjujuća poslovna praksa kojom se potrošači dovode u zabludu u pogledu osnovnih karakteristika proizvoda
Petar Bogosavljević, Pokret za zaštitu potrošača

- Ako je na proizvodu naznačeno nula kalorija i to opredeljuje potrošača pri izboru prilikom kupovine, naknadna informacija od jedne kalorije je grubo kršenje zakona. Na taj način prekršena su dva zakona - Zakon o oglašavanju i Zakon o zaštiti potrošača. Prvo i osnovno, u ovom slučaju predstavljeni su lažni podaci o proizvodu - objašnjava Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

Sa njim se slaže i Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, koji ukazuje i na kršenje još dva Zakona.


PREVARA VEKA! Kompanija Pepsi priznala da nam je sve vreme prodavala ČESMOVAČU

- U pitanju je obmanjujuća poslovna praksa kojom se potrošači dovode u zabludu u pogledu osnovnih karakteristika proizvoda i mogućim štetnim posledicama na zdravlje određenih grupa potrošača. Takvo deklarisanje treba podvesti pod nepoštenu poslovnu praksu jer je protivna zahtevima profesionalne pažnje i preti da naruši ekonomsko ponašanje potrošača. Umanjuje mogućnost potrošača da ostvari odgovarajući izbor, usled čega donosi ekonomsku odluku koju ne bi doneo da je potpuno i tačno informisan - kaže naš sagovornik i dodaje:

"Koka kola": Sve je po zakonu

U "Koka-koli" tvrde da su etikete urađene po važećem Zakonu. 
- U tabeli nutritivnih namirnica na etiketi proizvoda, navedena vrednost energije za količinu od 250 ml je zaokružena sa 0,5 kalorija (100 ml sadrži 0,2 kalorije) na 1 kaloriju. Pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane u članu 30 kaže: "Tvrdnja da je neka hrana bez energije i bilo kakva slična tvrdnja koja ima isto značenje (nula kalorija) može se primeniti samo onda kada sam proizvod ne sadrži više od 4 kalorije (17kJ)/100 ml". Imajući u vidu da Coca-Cola Zero ima 0,2 kalorije na 100 ml u potpunosti smo u saglasnosti sa prethodno navedenim zahtevom.


ŠOKANTNO OTKRIĆE! Med je najveća srpska prehrambena PREVARA: 70% MEDA U PRODAJI JE LAŽNO!

- Ovakvim deklarisanjem povređen je i Zakon o bezbednosti hrane, odnosno podzakonski akt: Pravilnik o deklarisanju, označavanju i reklamiranju hrane, kao i Zakon o obligacionim odnosima.

Da preciziramo, kompanija "Koka-kola" je prekršila Član 19. Zakona o zaštiti potrošača, koji govori o "obmanjućoj poslovnoj praksi".

- Pod obmanjujućom poslovnom praksom, u smislu ovog zakona, smatra se poslovna praksa trgovca kojom navodi ili preti da navede potrošača da donese ekonomsku odluku koju inače ne bi doneo, tako što mu daje netačna obaveštenja ili stvaranjem opšteg utiska ili na drugi način, čak i kada su obaveštenja koja daje tačna, dovodi ili preti da dovede prosečnog potrošača u zabludu u pogledu: postojanja ili prirode proizvoda i osnovnih obeležja proizvoda. Reč je o obeležjima koja se odnose na dostupnost, prednosti, rizike, način izrade, upotrebu, dodatke koji prate proizvod, pomoć koja se potrošačima pruža posle prodaje i postupanje po njihovim prigovorima, način i datum proizvodnje ili pružanja usluge, isporuku, podobnost za upotrebu, način upotrebe, količinu, specifikaciju, državu proizvodnje i državu porekla žiga, očekivane rezultate upotrebe ili rezultate sprovedenih testova ili provera proizvoda - objašnjeno je u ovom zakonu.


EVO KAKO NAM "SVISLAJON" PRODAJE M*DA ZA BUBREGE! Spolja gladac, a unutra... NIGDE KREMA U IŠLERIMA!
 

2 litra ovog napitka sadrže šest kalorija

Kada je reč o Zakonu o oglašavanju, prema rečima naših sagovornika, reč je o Članu 11, koji tumači obmanjujuće oglašavanje, koje je zabranjeno.

- Obmanjujuće oglašavanje jeste svako oglašavanje koje na bilo koji način, uključujući način prikazivanja, obmanjuje ili je verovatno da će obmanuti primaoce oglasne poruke, koje zbog takve obmanjujuće prirode može da utiče na njihovo ekonomsko ponašanje ili koje zbog toga škodi ili je verovatno da će naškoditi konkurentu oglašivača - piše u ovom zakonu i između ostalog se dodaje:


KONAČNO OTKRIVENO: Evo zašto je bolje piti Koka-kolu iz staklene flaše!

- Prilikom utvrđivanja da li je određeno oglašavanje obmanjujuće uzimaju se u obzir sve njegove karakteristike, a naročito svaka informacija koju to oglašavanje sadrži u vezi sa svojstvom robe ili usluge, kao što su: priroda, sastav, dostupnost, količina, specifikacija, način korišćenja, podobnost za upotrebu u određene svrhe, geografsko ili komercijalno poreklo, način i datum proizvodnje robe, način i vreme pružanja usluge, rezultati koji se mogu očekivati od korišćenja robe ili usluge, rezultati ili drugi pokazatelji testova ili provera sprovedenih na robi ili usluzi.

Za "Koka-kolu" nisu svi ljudi isti

Informer

Za kompaniju "Koka-kola" nisu svi potrošači isti. To je na sasvim jednostavan način dokazala evropska potrošačka organizacija "Beuc", koja je uporedila deklaracije "fante" u 17 evropskih zemalja, a mi smo na tu listu dodali i Srbiju. Ovo gazirano piće se od države do države znatno razlikuje po udelu šećera, koga u "Koka-kolinim" napicima ima u znatno velikim količinama, o čemu smo pisali u prethodnim brojevima Zaštitnika potrošača. Sudeći prema analizi organizacije "Beuc", Britanci su najmanje ugroženi po pitanju količine saharoze, jer u 100 mililitara njihove "fante" ima 6,9 grama šećera.
Najgora situacija je na Kipru, gde je ta količina skoro dvostruko veća (12,7 grama). Srbija se nalazi u vrhu ove liste, jer fabrika u Zemunu u ovaj napitak stavlja 10,2 grama šećera. To znači da ako popijete jednu čašu fante od 2,5 dl, unesete 25,5 grama šećera. Da vas podsetimo, Svetska zdravstvena organizacija je donela 2014. godine nove oštrije preporuke za unos šećera. Po preporuci iz marta 2014. osobe sa normalnom telesnom težinom ne bi trebalo da uzimaju više od 25 grama šećera dnevno.
Prema ovoj analizi, slađu "fantu" od Srba piju Šveđani, Italijani, Belgijanci, Holanđani, Danci i Norvežani. Situacija je znatno bolja kod komšija Makedonaca i Slovenaca, gde je udeo šećera manji.
Na naše pitanje zašto se količina šećera u njihovim proizvodima razlikuje od države do države, u "Koka-koli" objašnjavaju da se vode ukusima potrošača:
- Formule naših napitaka se u pojedinim zemljama razlikuju jer su pravljene na osnovu ukusa samih potrošača, uzimajući u obzir i lokalne trendove. One su postavljene na osnovu rezultata detaljnih studija u koje su bili uključeni upravo potrošači, a koje se sprovode za svako tržište ponaosob. Sadržaj svakog našeg  proizvoda je jasno istaknut na etiketi i poštujemo izbor svojih potrošača da znaju šta piju zbog čega nam je kvalitet i bezbednost sastojaka od najveće važnosti i tako je svih 130 godina, koliko "Koka-kola" postoji.

 

 

 

 

 

 

Tagovi: