19.10.2016.

10:31

Foto:

Vesti

NAMERNO PRAVE I PRODAJU NAM UREĐAJE KOJI SE BRZO KVARE! Bela tehnika traje koliko i garancija!

 

BROJKE
2 godine je zakonski minimum za garanciju na belu tehniku i kućne aparate
8 dana je rok u kome prodavac mora da vam odgovori na reklamaciju
30 dana je rok u kome mora da vam bude isporučen nov ili popravljen uređaj

U oktobru 2013. kupio sam "kandi" frižider. Garancija mu je bila dve godine. Tri meseca posle isteka garantnog roka pokvario se termostat. Popravku sam platio 2.500 dinara, požalio nam se Tadija Filipović iz Zaječara.

Tadija nije jedini koji nam se javio jer ima problem sa belom tehnikom i kućnim aparatima. Uglavnom su situacije sledeće - čim istekne garancija, počinju kvarovi i problemi. Ljudi se žale na veš-mašine, frižidere, televizore...

Da je ovo problem koji muči mnoge građane Srbije, možda najbolje oslikava podatak da je prošle godine Ministarstvo trgovine zabeležilo 1.634 prigovora potrošača koji su se odnosili na belu tehniku, kuhinjske aparate, klima uređaje, televizore. Ova brojka čini čak 13,4 odsto ukupnog broja potrošačkih žalbi.

Ušteda od šest milijardi evra

Da je kratak rok trajanja kućnih uređaja planski urađen zbog velikog profita proizvođača, najbolje oslikava izveštaj Evropske komisije. Ova organizacija je u dve studije ispitivala da li sa garancijom ističe i rok trajanja zamrzivača i rerni. Oni su izračunali da, kada bi proizvođači smanjili takozvano planirano kvarenje i kada bi se povećao broj popravki, potrošači bi ostvarili uštedu od šest milijardi evra godišnje.

Evropski potrošački centar istraživao je fenomen brzog kvarenja tehnike i došao do zaključka da je rok trajanja aparata sve kraći, jer proizvođači namerno prave lošije proizvode koji su programirani da se brže kvare. Izračunali su da mašina za veš prestaje sa radom posle 2.500 pranja, televizor posle 20.000 pogledanih sati, a novi mobilni telefoni traju oko dve godine.

- Mašina za veš koja je nekada trajala i više od 20 godina, danas radi samo pet, pegla četiri, frižideri i šporeti od sedam do 10 godina - pokazalo je istraživanje.

Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta za zaštitu potrošača, kaže da izveštaji u Srbiji, takođe, pokazuju da kvarovi obično nastaju odmah posle isteka garantnog roka.

- Tehnika ima vrlo kratke garantne rokove, a kvalitet proizvoda svake godine opada. Ranijih godina garancije su davane na godinu dana, ali je sada Zakonom o zaštiti potrošača propisano da se garancija mora davati na najmanje dve godine. E sad, pošto posle tog perioda dolazi do učestalih kvarova, potrošači razmišljaju da li im se isplati da popravljaju belu tehniku i električne aparate ili im je bolje da kupe nove uređaje - objašnjava Bogosavljević.

Bogosavljević napominje da oni koji se odluče za popravku obavezno treba da traže garancije i na popravku, odnosno na zamenjeni deo. On dodaje da je sada cena aparata koje koristimo u domaćinstvima pristupačna, ali je očigledan i sve kraći rok trajanja.

- Potrošači u Srbiji nisu dovoljno obavešteni o svojim pravima, a prodavci svesno prećutkuju eventualne mane proizvoda. Najviše problema ima kod veš-mašina, televizora, mobilnih telefona - kaže Bogosavljević.

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS), kaže da se proizvođači najmanje bave kvalitetom u trci da stalno na tržište plasiraju nešto novo.

- Društvo se razvija tako da se sve proizvodi brže, a manje kvalitetno. Proizvođači, da bi postigli da naprave nešto novo, koriste jeftinije i manje kvalitetne komponente - smatra Nikolić.


 

Tagovi: