28.11.2016.

09:34

Foto:

Vesti

SKANDAL! Ovlašćeni servisi koriste rupu u zakonu: U KOLA POD GARANCIJOM UGRAĐUJU POLOVNE DELOVE!

U garanciji se obavezno ugrađuje industrijski remontovan deo ako postoji, budući da je istog kvaliteta kao i nov
Ozren Đurašević, Mercedes

Prednost kupovine novog automobila jeste garancija koja podrazumeva besplatnu popravku u slučaju nekog kvara i originalne nove rezervne delove.

Međutim, u praksi to ne funkcioniše tako. To potvrđuje iskustvo vozača koji su se neprijatno iznenadili kada su im u garantnom roku u ovlašćenom servisu umesto novih delova ugradili reparirane. Među njima je i vlasnik "tojota lend kruzera", koji je zbog kvara automatskog menjača i hladnjaka posetio ovlašćen servis.

BROJKE
25% vozača nije svesno da postoji mogućnost da će u servisu biti ugrađen obnovljeni deo
66% vozača veruje da je takva mogućnost isključena
10% vozača bi koristilo reparirane delove u svom vozilu
66% vozača misli da ovlašćeni serviser ne sme da ugradi repariran deo u nov automobil
25% ispitanika uopšte i ne zna da postoji takva mogućnost

Prilikom preuzimanja vozila tražio je nazad stare delove, pa je bio zatečen kada su ga obavestili da ne može da ih dobije zato što su poslati nazad u fabriku, a da su u njegovo vozilo ugrađeni fabrički obnovljeni delovi.

Većina vozača ne zna da ovakva praksa postoji i kod mnogih drugih uvoznika i servisera. Među onima koji redovno koriste remontovane delove su i Ford, Volvo, Lend Rover, Fijat, Mercedes-Benc, Smart, Reno, Nisan, Folksvagen i Seat, a kod mnogih je matična fabrika čak dala prednost repariranim u odnosu na nove:

- Za Tojotina vozila se u ovlašćenim servisima prilikom popravke moraju koristiti fabrički remontovan kompresor klime, alternator, automatski menjač, servo-upravljač, starter pa i injektori - ističe Stevo Radovanović, servisni savetnik u "Tojota centru".

Isti slučaj je i sa Mercedesom:

- U garanciji se obavezno ugrađuje industrijski remontovan deo ako postoji, budući da je istog kvaliteta kao i nov - ističe Ozren Đurašević, PR u firmi "Star import", koja je uvoznik za vozila marke Mercedes i Smart.

Shutterstock

Dobra zarada na remontovanju

Glavna razlika između novih i repariranih delova jeste u ceni, a gotovo uvek se može računati na uštedu 20-30 odsto. Tako se, na primer, za jednu brizgaljku za gorivo može uštedeti oko 7.000 dinara, a za pumpu visokog pritiska i do 15.000 dinara, zavisno od marke i modela vozila. Takođe, alternator može biti jeftiniji, kvačilo oko 10.000, a kompresor klima-uređaja i do 50.000 dinara. Naravno, razlika u ceni zavisi od marke i modela vozila, ali i samog dela.

I uvoznik za Ford, Volvo, Lend Rover, Jaguar i Infiniti, firma "Grand motors". Proizvođači na reparirane delove gledaju kao da su novi, ne praveći razliku među njima i dajući podjednako dugu garanciju.

Po svoj prilici automobilska industrija koristi rupe u zakonu, jer važeći propisi ne zabranjuju upotrebu remontovanih delova. Zato mnogi proizvođači vozila i u svojoj garanciji ističu da popravka može biti obavljena novim ili repariranim delom. Pomalo čudi to što niko od njih tom prilikom ne traži saglasnost kupca, pa je najčešći slučaj da vlasnik vozila nikada ne sazna da je dobio repariran deo. Dakle, iako to nije zakonski propisana obaveza, bilo bi pošteno da vlasnik bude upućen u to kakav deo dobija.

Iz tržišne inspekcije su nam potvrdili da se do sada niko nije žalio jer je sve po zakonu, ali da su serviseri dužni da obaveste vlasnika o svim mogućnostima popravke vozila:

Kako prepoznati remontovani deo

Delovi koji se vraćaju u fabriku na obnovu, nakon što se završi posao, dobijaju dodatni naziv u imenu, a najčešći izrazi koji se koriste su "tauš" ili "reman". Pežo, na primer, za takve delove ima i drugačiji kataloški broj, pa se prilikom nabavke smanjuje mogućnost zabune. Kada domaći serviser ugradi obnovljeni deo, njegova oznaka bi trebalo da bude naznačena i na računu, pa se tako može proveriti da li ste dobili nov ili remontovan deo.

- Potrošaču se mora omogućiti da na osnovu svih pruženih informacija sam donese odluku da li želi da prihvati repariran deo ili ne, kao i da mu se ostavi mogućnost da doplati za nov, a to bi trebalo da važi za sva vozila bilo da su u garanciji ili ne - naglašava Slaviša Petković, načelnik sektora odeljenja za tehnički nadzor u Republičkoj tržišnoj inspekciji.

S obzirom na to da važeći propisi ne zabranjuju upotrebu remontovanih delova, već servisere obavezuju samo da vozilo dovedu u ispravno stanje, vozači u Srbiji gotovo nisu ni svesni da u mnogim slučajevima ne dobijaju nove nego reparirane delove, čak i kada je reč o vozilima za koja garantni rok još važi. To je potvrdilo i istraživanje koje smo sproveli među vlasnicima novijih vozila.

Pitali smo vlasnike novijih automobila, ali i onih koji su izašli iz garancije a i dalje svoja vozila servisiraju u ovlašćenom servisu, da li uopšte znaju da se u njihova vozila smeju ugrađivati reparirani delovi. Zanimljivo je što čak četvrtina ispitanika uopšte nije svesna da postoji mogućnost da će u servisu biti ugrađen obnovljeni deo, dok čak dve trećine pogrešno veruje da takva mogućnost isključena.

Potrošaču se mora omogućiti da na osnovu svih pruženih informacija sam donese odluku da li želi da prihvati repariran deo ili ne
Slaviša Petković, Tržišna inspekcija

Većina smatra da reparirani delovi nisu dovoljno kvalitetni, a tek bi svaki deseti vozač koristio takve delove u svom vozilu. Dve trećine vozača misli da ovlašćeni serviser ne sme da ugradi repariran deo u nov automobil, a svaki četvrti ispitanik uopšte i ne zna da postoji takva mogućnost.

Očigledno da bi kupci novih automobila svakako trebalo da čitaju "sitna slova" u ugovoru i garantnom listu, ali i zakon bi trebalo da bude jasniji po ovom pitanju i da precizira i omogući potrošačima da budu obavešteni kakvim delovima se popravlja njihovo vozilo. Na primer, ako oštetite ili razbijete novo vozilo, osiguranje će platiti da se delovi zamene novim, odnosno sigurno nećete dobiti neka stara vrata od drugog automobila. Bez obzira na to što za reparirane delove garantuje fabrika i što se smatra da su, po kvalitetu, jednaki originalu, nekako bi bilo poštenije da se to predoči vlasniku vozila i da mu se ponudi mogućnost da doplati za novi deo ako tako želi i ako takva mogućnost uopšte postoji.

Shutterstock

 

 

Šta kaže zakon

Mladen Alfirović, pravni savetnik Udruženja za zaštitu potrošača Vojvodine i Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže da propisi samo obavezuju davaoca garancije da vozilo dovede u ispravno stanje, ali ne i na koji način, tako da se upotreba repariranih delova koje je fabrika odobrila da smeju biti korišćeni može smatrati legalnom.
- Zakon o zaštiti potrošača i Zakon o obligacionim odnosima koji regulišu odgovornost trgovca za saobraznost robe u ugovoru, kao i odgovornost davaoca garancije, ne propisuju da li deo koji se ugrađuje prilikom popravke mora biti nov ili je moguće ugraditi fabrički remontovan deo.
U razgovoru sa pravnicima Nacionalne organizacije potrošača Srbije saznali smo da ako u garantnom listu piše da delovi kojima se vozilo popravlja moraju biti isključivo originalni, ili da mogu biti fabrički remontovani, a potrošač se prilikom reklamacije "pozove" na garantni list, trgovac će biti u obavezi da postupi u skladu sa uslovima iz komercijalne garancije. Ako nije precizno definisano, serviseri će sami odlučivati kakve će delove ugraditi. Dakle, nov deo mora biti ugrađen jedino kada je to i navedeno u garantnom listu.


 

 

 

 

 

 

 

 

Tagovi: