13.01.2018.

09:38

Foto:

Vesti

EKSKLUZIVNO! Nikada do sada objavljena analiza: Evo koji je DIZEL NAJOTPORNIJI NA MRAZ!

Niske temperature, koje bi već mogle da nas zadese polovinom meseca, zadaju glavobolju vozačima automobila na dizel-pogon. Probleme pravi gorivo neotporno na mraz, zbog čega kola ne mogu da upale. Analiza koju je za Zaštitnik potrošača uradila akreditovana laboratorija "Jugoinspekt Beograd" pokazala je da je dizel koji se prodaje na najvećim srpskim pumpama otporan od -24, pa do -38 stepeni Celzijusovih, u zavisnosti od toga za koje se gorivo opredelite. Prema dobijenim rezultatima, ispostavilo se da su najotporniji uzorci ujedno i najskuplji.

Inspektori su uzorkovali evrodizel i dizel-gorivo premijum klase sa šest benzinskih stanica koje imaju više od 50 prodajnih objekata u Srbiji. Svih 12 uzoraka zadovoljavaju zakonske parametre kvaliteta, ali postoje razlike, između ostalog i u zimskim osobinama dizela koje su nam u ovoj analizi bile prioritet.

Informer

Za dizel-gorivo karakteristično je to da se zakonske norme menjaju u zavisnosti od perioda godine u kom se prodaje. To se posebno odnosi na filtrabilnost, odnosno na izdržljivost na niskim temperaturama. Postoji šest takvih perioda, a trenutno je na snazi kriterijum da dizel mora biti otporan na -10 stepeni Celzijusa. Ovaj kriterijum važi u periodu od 16. novembra, pa do 15. marta.

U klasi evrodizela iste kriterijume zadovoljavaju uzorci sa sa benzinskih stanica "Lukoil" i OMV. On podnosi temperaturu do -22 stepena. "Knezov", NIS-ov i onaj sa EKO pumpe imaju manju otpornost za jedan stepen, dok se na začelju našao dizel sa MOL-a, koji podnosi -25 stepeni Celzijusa.

FILTRABILNOST

Ovo je najvažnija osobina dizela jer ukazuje na to kako se ponaša na niskim temperaturama. U toku godine postoji šest perioda - leto, zima i četiri prelazna. Budući da smo uzorkovanje radili u zimskom periodu (od 16. 11. do 15. 3), gorivo je testirano na maksimalnoj temperaturi od -10 stepeni Celzijusovih. Ukoliko je filtrabilnost loša, dolazi do izlučivanja kristala parafina, usled čega se zapuše cevi za dovod goriva i filteri.

TAČKA ZAMUĆENJA

Tačka zamućenja predstavlja najnižu temperaturu na kojoj se, prilikom hlađenja, pojavljuju prvi sitni kristali parafina, odnosno gorivo počinje da se muti. Parafin se u dizel-gorivu na niskim temperaturama kristalizuje, a ti kristali začepljuju pore filtera goriva. Što je temperatura niža, kristali postaju veći. Kad se povećaju dovoljno da blokiraju protok goriva kroz filter, ne možete pokrenuti motor ili proradi samo na trenutak i ugasi se.

Informer

Kada govorimo o dizelu iz premijum klase, poredak je nešto drugačiji. Na vrhu lestvice je ubedljiv OMV-ov "max motion", koji će pokrenuti vaš automobil na sibirskih -38 stepeni. Ostali uzorci su pokazali približne rezultate, pa je tako NIS-ov i EKO premijum dizel izdržljiv na -28, "Lukoil" zaostaje dva stepena (-26), Knez će paliti do -25, a MOL-ov na -24 stepena. Ipak, ako ne idete u polarne krajeve, nema potrebe da bacate novac na najizdržljiviji premijum dizel, jer je on i za tri-četiri dinara skuplji po litru od svojih konkurenata koji zadovoljavaju vrlo pristojne kriterijume.

Ono što stvara problem prilikom paljenja automobila na dizel-pogon zapravo su kristali parafina koji dovode do začepljenja filtera goriva. Tačka zamućenja je pokazatelj kada počinju da se stvaraju prve parafinske čestice. Za ovaj parametar ne postoje zakonske odredbe kao kod filtrabilnosti.

Informer

Analiza evro-dizela pokazala je da je u ovoj kategoriji najslabiji dizel sa EKO pumpe, koji počinje da se muti već na -6 stepeni Celzijusa. Za dva stepena je otporniji evro-dizel "Lukoila". Sa identičnom temperaturom od -9 stepeni u vrhu lestvice su MOL, "Knez" i OMV.

U premijum klasi dizela ubedljivo navišu tačku zamućeja ima onaj OMV-ov, za koji su rezultati analize pokazali da počinje da se muti tek na -20 stepeni. "Lukoilov" dizel se našao na drugom mestu (-11 stepeni), treći je MOL-ov (-9). Četvrto mesto dele NIS i EKO sa -8, a na začelju je "Knez petrol" sa -5 stepeni Celzijusa.


Tagovi: