27.10.2018.

15:40

Foto:

Vesti

PAZITE KAD KUPUJETE KUĆNE APARATE! Prodaju nam ŠPORETE BEZ KABLA, a aspiratore bez filtera!

Kada kupujete kućne aparate dobro se raspitajte da li uz njih dobijate svu opremu koja je potrebna za njihovo funkcionisanje. U suprotnom, bićete iznenađeni kada ne možete da uključite nov šporet jer niste dobili kabl, da aspirator nema funkciju jer vam nije upakovan filter, a mašini za pranje nedostaje crevo. I ništa ne bi bilo toliko sporno da vam je to prilikom kupovine naglašeno. Na sve to, propratne delove koje kupujete naknadno mora da vam namontira ovlašćeni električar i stavi pečat, jer u suprotnom garancija za taj uređaj neće važiti.

Zakon

Zakon obavezuje prodavce da na vidnom mestu napišu da se šporet prodaje bez kabla, kao i da o tome lično obaveste kupca
Goran Papović, NOPS

Jedna od takvih prevara desila se i našem čitaocu iz Beograda Ivanu Ristiću. Kupio je kuhinjski aspirator u "Emeceti" i niko mu nijednog trenutka nije pomenuo da uz to ne dobija osnovni deo za funkcionisanje aparata, a to je filter. Da stvar bude gora, aspirator bez filtera odneli su na poklon.

- U 'Emeceti' smo pazarili kuhinjski aspirator marke "Vox", koji smo platili oko 4.900 dinara. Nijednog trenutka, ni prilikom odabira, niti plaćanja niko od prodavaca ili menadžera me nije obavestio da uz aparat ne ide sva oprema. Kupio smo ga, uredno platio i odneo ga na poklon. Međutim, usledio je novi šok kada su mi prijatelji rekli da ne mogu da montiraju aspirator u svojoj kuhinji, jer nema filter, bez kojeg on ne može da radi. Prvo sam pomislio da sam ga možda zaboravio ili da je nastala greška prilikom pakovanja. Ali, kada sam došao ponovo u "Emecetu" bio sam potpuno iznenađen - ispričao nam je svoje neprijatno iskustvo pri kupovini Ivan i dodao:

Informer

- Bez imalo stida i izvinjenja, prodavačica mi je rekla: " Pa to se ne dobija uz aparat. Nije nikakva greška. To se kupuje posebno i naručuje u našim radnjama, kako bi vam garancija važila. Svaki filter pojedinačno je oko 800 dinara". Iako vidno iznerviran i revoltiran što mi to niko nije rekao, pristao sam da ga kupim, a onda sam dobio još jednu šok informaciju: "Možete, ali to se čeka, do desetak dana. Ne može pre." Van svake pameti. Em te ne obaveste da si dužan da kupiš opremu, em te izlože dodatnim troškovima i, na sve to, uslove naručivanjem samo u njihovim radnjama. Ali, nisam imao izbora, jer je bio poklon u pitanju - otkrio nam je svoj problem ovaj Beograđanin, kome su tek posle mese i po i silnih rasprava stigli filteri.

Ovo nije usamljen slučaj. Prema našim saznanjima, trgovci sve češće "zaboravljaju" da obaveste kupce da kupuju proizvod koji neće moći da koriste dok ne dokupe i neophodni dodatni deo za njega i dok ga ne postavi ovlašćeni serviser, jer u suprotnom, kako smo napomenuli, garancija neće važiti. Tako, na primer, bez problema će vam prodati štampač bez tonera ili šporet bez kabla za napajanje strujom... Što u prevodu znači da ste dobili robu koju ne možete da koristite, odnosno opet morate u prodavnicu.

Pozovite inspekciju

Ako se potrošač zadesi u ovakvoj situaciji, obavezno neka obavesti tržišnu inspekciju, jer je ovo kršenje više zakona
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

Kada tamo odete, umesto izvinjenja i objašnjenja, uputiće vas na dodatne troškove i napomenuti da to mora da postavi samo ovlašćeni električar. Da stvar bude još gora, u mnogim domaćim radnjama prodavci ne smatraju da je važno da vas upozore da robu koju kupujete nećete moći da koristite kad vam je isporuče niti da je reklamirate ako nema odgovarajući garantni list i pečat servisera. Ili je to možda namera da oštete potrošača, izlažući ga dodatnim troškovima i poništavanju garancije?

Stoga se na društvenim mrežama vodi polemika o ovakvom poslovanju, pa smo naišli na bezbroj komentara revoltiranih kupaca koji su prilikom kupovine nekog aparata prošli kao bosi po trnju.

- Kupim šporet, nema kabla. Dođem u prodavnicu i kažu mi: "Gospodine, kabl se kupuje posebno. I mora ga montirati ovlašćeni električar, koji će lupiti pečat, inače garancija ne važi. Pa šta je sledeće? Kad kupim sladoled, moram posebno štapić da kupim, pa da zovem ovlašćeno lice da montira sladoled na štapić? - napisao je jedan Beograđani, a zatim je usledio niz komentara poput:

 

Informer

- Meni se pri renoviranju stana nešto desilo sa "Bošovom" ugradnom pločom starom godinu dana. Došao njihov serviser. Naravno, prvo pita ko je ovo povezao, kao nije dobro. Rekoh, radila je tako godinu dana. Međutim, isto me je obavestio da garancija ne važi, ako nije ovlašćena osoba. To mi pri kupovini niko nije rekao - samo su neki od žalbi potrošača na društvenoj mreži "Tviter".

Ministarstvo: Za kršenje zakona novčane kazne

U Ministarstvu trgovine navode da je Zakonom o zaštiti potrošača propisana obaveza trgovca da potrošača, prilikom ponude i prodaje tehničke robe, obavesti o dostupnosti rezervnih delova, priključnih aparata, tehničkog servisa...
- Trgovac mora potrošača da obavesti pre kupovine šporeta ili nekog drugog aparata šta nije uračunato u cenu i šta se ne dobija. Tako, na primer, da u cenu ove robe nije uračunat kabl, bez koga šporet ne može da funkcioniše. Tako da kršenje ove odredbe zakona povlači i novčane kazne - navode u resornom ministarstvu.

Vođeni našim saznanjima domaći stručnjaci oštro su osudili ovakav vid poslovanja i napominju da je ovo ozbiljno kršenje Zakona o poslovanju i zaštiti potrošača! Prema njihovim rečima, ukoliko se ovo zaista dokaže u svim prodavnicama bele tehnike, ovde ima puno posla za tržišnu inspekciju, ali i resorno ministarstvo.

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović ističe za Zaštitnik potrošača da je ovo tipičan primer obmane kupaca i da sve te firme zaslužuju sankciju i kaznu.

- Zakon obavezuje prodavce da na vidnom mestu napišu da se šporet prodaje bez kabla, kao i da o tome lično obaveste kupca. Ali oni to ne rade, i to veoma dugo, i na taj način obmanjuju kupce i bukvalno se prave ludi kada dođete na reklamaciju. Prodavci to rade jer imaju dodatnu zaradu, posebno prodaju šporet, a posebno kabl, ili kao ovaj primer aspirator bez filtera. Zaista nečuveno i za rigorozno delovanje nadležnih - objašnjava Papović.

Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević kaže da je prodavac dužan da vas pre kupovine obavesti da uz aparat ne dobijate neophodnu opremu, ali i da prijavite prodavca tržišnoj inspekciji ukoliko vas prisiljava da dodatne elemente pazarite baš kod njih.

- Ako kupac pazari aspirator ili šporet, prodavac je dužan da ga obavesti da uz njega neće dobiti potrebnu opremu bez koje aparat ne može da radi! Ukoliko to ne uradi, krši Zakon o zaštiti potrošača. Još gore je ako uslovljava kupca da taj isti deo mora da kupi samo i isključivo u njihovoj radnji! To je onda veliki propust prodavca i ozbiljno kršenje zakona za koje su zaprećene veoma visoke novčane kazne. Ako se potrošač zadesi u ovakvoj situaciji, obavezno neka obavesti tržišnu inspekciju - savetuje Bogosavljević.

Tagovi: