19.02.2019.

12:23

Foto:

Vesti

VELIKA "KIA" PREVARA! Kredit "bez učešća", A UČEŠĆE 30%!

Vidite reklamu za kupovinu novog automobila sa 0% učešća i veoma pristupačnom mesečnom ratom od 82 evra i odmah pojurite u salon. Međutim, kada dođete tamo, prodavac vam kaže da ipak morate da platite učešće od 3.147 evra, a da nakon 84 meseca otplate uz poslednju mesečnu ratu morate i da date još više od dve hiljade evra na ime "dodatnih troškova". Ne, ovo nije ni noćna mora, ni skrivena kamera, već najnovija reklamna prevara kompanije "Kija", koja je kupce obmanula i slagala za svaku stavku iz svoje najnovije kampanje.

Kršenje zakona

Skoro nisam video ovakav primer kršenja zakona i mislim da bi tržišna inspekcija morala što pre da reaguje
Goran Papović, NOPS

Naime, ovaj poznati brend u svojoj akcijskoj ponudi "Godišnja rasprodaja! Bez učešća - 0%", poručuje potrošačima da mogu da kupe modele "sportidž", "stonik" i "rio" tako što sedam godina uplaćuju veoma povoljne mesečne rate. Međutim, u fusnoti na samom dnu, malim slovima je napisano da ipak mora da se plati učešće koje iznosi čak trećinu cene, kao i da nakon sedmogodišnje otplate rata morate da iskeširate još dvadeset odsto cene, što se vodi kao "ostatak vrednosti". Uz sve ovo, da stvar bude gora, ni ove mesečne rate nisu nikakav poklon kompanije "Ki, a", već kredit sa nominalnom kamatom 2,99 i efektivnom kamatom 3,03 odsto, a uz to ste uslovljeni i da svoju platu prebacite u banku sa kojom ova auto-kompanija sarađuje ili u suprotnom vam se kamata gotovo duplira.

Informer

Kako bismo proverili ove pritužbe naših čitalaca, novinari Zaštitnika potrošača su kontaktirali zvanični prodajni salon "Kije" u Beogradu i predstavili se kao kupci. Interesovali smo se za model "sportidž", za koji na reklami piše da može da se kupi bez učešća uz mesečnu ratu od 149 evra.

Informer

Ekonomista Ljubomir Madžar tvrdi da se kod ovakvih ugovora mora čitati svako, pa i najsitnije slovo kako potrošači ne bi bili prevareni i kajali se dugo godina.
- U ovom slučaju je i učešće dosta veliko,, i kamata jako visoka, a postoji i taj nejasan trošak na kraju kada se otplate sve rate, koji nije nimalo mali. Međutim, tu se ništa ne može ako je klijent punoletan, pri zdravoj svesti, i prihvati ugovor. Zbog toga kod ovakvih kupovina morate pažljivo čitati čak i najsitnija slova i fusnote ugovora jer se često baš u njima nalaze oni najnepovoljniji uslovi. Ne možemo slepo verovati reklamama iako bi i one morale da budu tačne, a ne da na bilbordu piše jedno, a u praksi drugo, jer se onda radi o prevari i obmani - kaže naš sagovornik.

- Osnovna cena tog modela je 18.990 evra i od toga je učešće 30 odsto odnosno 5.697 evra. Nakon toga, 84 meseca plaćate 149,08 evra i uz poslednju ratu uplatite ostatak vrednosti koji iznosi 3.798 evra - rekao nam je prodavac.

Kada smo ga pitali zbog čega da platimo učešće i taj ostatak vrednosti kada u reklami na sajtu piše da se plaćaju samo mesečne rate od 149,08 evra, prodavac nam je pomalo drsko odgovorio i ujedno otkrio celu prevaru.

- Kao prvo, to nisu rate, nego kredit za koji imate nominalnu kamatu 3,99 odsto ako hoćete da prebacite platu u našu partnersku banku, a ako nećete, onda je kamata 5,99 odsto. Što se tiče tih poslednjih 3.798 evra, to vam je poslednja rata sa kojom završavate kredit. A učešće mora da se plati. Postoji i opcija bez toga, ali ne mogu to sada ovako preko telefona da vam objašnjavam jer je komplikovano i u tom slučaju treba izuzetno visoka plata da bi vam to bilo odobreno - objasnio nam je radnik kompanije "Kija".

BESKAMATNI AUTO-KREDITI SU "ZAMKA ZA BUDALE"! Ne nasedajte, banka vam NEĆE POZAJMITI NOVAC ZA DŽABE!

Predstavnici potrošača, stručnjaci i ekonomisti su za naš list složni da skoro nisu videli ovakvu prevaru i da bi kompanija "Kija" za ovo morala da snosi ozbiljne zakonske posledice. Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović pozvao je tržišnu inspekciju da što pre izađe na teren, zabrani ovakvu reklamu i rigorozno kazni automobilsku kompaniju.

- Ovo vam je očigledan primer obmanjujuće reklame pošto ništa od onoga što ova kompanija tvrdi zapravo nije tačno. Skoro nisam video ovakav primer kršenja zakona i mislim da bi tržišna inspekcija morala što pre da izađe na teren, zabrani spornu reklamu i izrekne što veću kaznu, a one se kreću do 2.000.000 dinara. Ovde nije reč samo o tome što se u reklami tvrdi da nema učešća, a ima ga, ili što se na kraju dodaje neka sumanuta poslednja rata od nekoliko hiljada evra, već se i jedna automobilska kuća "igra banke", što je mnogo opasnije. Iskreno me zanima da li je "Kija" neka nova banka na našem tržištu pa da podiže i spušta kamate, kao i da određuje ko će gde da prebaci platu? To da oni ucenjuju klijente duplo većim kamatama ako ne prebace zaradu u neku banku sa kojom oni sarađuju je još jedna stvar koja je strogo zabranjena. Samim tim ovde u slučaju "Kije" imamo duple i troduple prekršaje - ističe Papović.

Informer

Nečuveno

Nikada nisam video da, kada imate neki kredit na samom kraju, postoji i ostatak koji morate da platite, i to u iznosu od nekoliko hiljada evra
Petar Bogosavljević, Pokret potrošača

Sa njim se slaže i predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Petar Bogosavljević, koji tvrdi da je ova reklamna kampanja prevara kojom su potrošači dovedeni u zabludu, kao i da imaju prava da tuže poznatu automobilsku kompaniju.

- Ovde je jasno da su potrošači dovedeni u zabludu jer im je u reklami obećano da nema učešća i da samo plaćaju određenu ratu, a potom se ispostavilo da to nije tačno. Samim tim su potrošači prevareni jer su, zadovoljeni onim što vide na reklami, prevideli bitne elemente ugovora. Kod ovakvih prevarnih radnji morala bi da odgovara ta automobilska kuća, ali i svi oni koji su u medijima dozvolili takvo prevarno oglašavanje. Uz to, "Kija" je sa ovim što radi pokazala da nema moralnu, materijalnu i korporativnu odgovornost prema konkurenciji, na šta je dužna i čudi me da je i neka konkurentska kuća nije prijavila. Takođe, nikada nisam video da kada imate neki kredit na samom kraju, postoji i ostatak koji morate da platite, i to u iznosu od nekoliko hiljada evra, kao ni da automobilska kuća može da vas ucenjuje visinom kamate u kojoj ćete banci da budete. Svaka od ovih navedenih stvari predstavlja kršenje zakona i potrošači bi trebalo da pravdu potraže i na sudu - jasan je Bogosavljević.

NAJVEĆA "KIJINA" PREVARA

Obećavaju garanciju 7 godina a garantuju samo do 150.000 km?!

Pored kupovine bez učešća i pristupačnih rata, ono čime se kompanija "Kija" već dugo vremena hvali "na sva zvona" jeste garancija na sedam godina koju daje retko koja druga automobilska kuća. Međutim, taman kada pomislite da "Kiju" možete za nešto i da pohvalite, ispostavi se da je reč o navlakuši. Naime, iako reklamiraju "nepobedivu garanciju" na sedam godina, kojom "potvrđuju" svoj kvalitet, u fusnoti i sitnim slovima na dnu ugovora jasno stoji da ona važi do 150.000 pređenih kilometara. To u startu diskriminiše sve firme koje bi možda kupile ovaj automobil jer je gotovo nemoguće da bilo ko ko vozilo koristi za posao prelazi samo 20.000 kilometara godišnje. Jedina sigurna garancija koju ova kompanija daje bez ograničenja u kilometraži jeste zapravo na tri godine, što je kraće nego kod mnogih drugih auto-kuća. Da sve bude gore, iako je "iz aviona" jasno da je reč o prevari, kompanija "Kija" na svom zvaničnom sajtu vrlo nadmeno i osiono reklamira ovu garanciju, a da bi vam stvari bile jasnije, sve to ćemo vam preneti u celosti.
- 7-godišnja garancija za nova vozila jasno predstavlja našu samouverenost u kvalitet naših proizvoda i fabrika širom sveta. Ovo samouverenost proizlazi iz kvaliteta naših delova i visoke produktivnosti u "Kijinim" fabrikama, a tu samouverenost prenosimo i na Vas. 7 godina, bez dodatnih troškova. To je 2.555 dana ili 150 hiljada kilometara bezbrižne vožnje i niskih troškova održavanja. To je duševni mir koji osigurava 7-godišnja garancija - piše na sajtu ove kompanije.

Informer

KIA: To je više različitih akcija

U odgovorima našem listu kompanija "Kija" tvrdi da je reč o nekoliko različitih akcija od kojih samo jedna podrazumeva kupovinu vozila bez učešća iako se to iz njihovog oglašavanja nikako ne može zaključiti.
- Napominjem da je reč o više različitih akcija, a ne jednoj, kako ste postavili u pitanjima... Jedna od mogućnosti je kupovina vozila bez učešća, koja zavisi od procene boniteta klijenta koji radi poslovna banka (za fizička lica), odnosno lizing kuća (za pravna lica) pomoću svojih mehanizama procene i izveštaja iz Kreditnog biroa. Druga mogućnost, označena fusnotom sa dve zvezdice, pojašnjava detaljnu kalkulaciju za primere obračunatih rata koje su prikazane na oglasu, za modele "rio", "stonik" i "sportidž". U ovoj opciji finansiranja postoji učešće od 30%, finansirani iznos od 50% vrednosti vozila koji se otplaćuje kroz 84 mesečne rate, dok na kraju preostaje iznos od 20% koji se plaća po otplati poslednje rate. Ovaj primer je detaljno za sva tri modela opisan u fusnoti, sa prikazom nominalne kamatne stope 2,99 % i efektivne kamatne stope 3,03%. Informacija koju ste dobili od našeg prodajnog savetnika je opet treća mogućnost finansiranja, gde je kamatna stopa 3,99% za kredite do 60 meseci, dok u slučaju dužeg perioda otplate, klijent može da zadrži NKS od 3,99%, uz obavezu prenosa zarade u drugu poslovnu banku ili može ostati u svojoj sadašnjoj banci, ali se NKS povećava na 5,99%. I u ovom slučaju učešće je 30%, ali nema otkupne vrednosti na kraju - stoji između ostalog u odgovorima koje nam je poslala "Kija".

Tagovi: