30.07.2020.

16:34

Foto:

Vesti

AKO VAM NE PRIKAŽU TROŠAK, NE PLAĆAJTE! Prodavac mora da vas upozori da naplaćuje isporuku, U SUPROTNOM NISTE MU NIŠTA DUŽNI!

Ukoliko vam trgovac prilikom isporuke robe traži da dodatno platite dostavu do ulaza u stan, a nije vas na to upozorio prilikom kupovine, niste dužni da platite taj trošak. U većini slučajeva potrošači ne znaju za ovo svoje pravo i isporučiocu plate dodatno da kupljeni proizvod unese do vrata stana.

Prema zakonu o zaštiti potrošača, predviđeno je da trgovac ne sme da naplaćuje dodatne troškove isporuke ako pre toga nije dobio saglasnost potrošača, i to pre zaključenja ugovora o kupovini, pre same kupovine.

U slučaju da potrošač plati takav trošak, on ima pravo na povraćaj novca, i to od samog trgovca (prodavca), jer on odgovara za sve što urade druga pravna lica koja je angažovao (kurirska služba).

Informišite se

Zato je važno da se prilikom kupovine informišete koliko koja usluga košta i šta tačno podrazumeva. Većina prodavaca obavlja isporuku proizvoda do kućne adrese, što podrazumeva ulaz u zgradu ili kuću.

Često se potrošači iznenade kada im isporučilac (obično kurirske službe koje trgovac angažuje za to), saopšti da naručeni proizvod neće odneti na treći sprat, do ulaza u stan, odnosno hoće, ali uz dodatno plaćanje te usluge.

U Udruženju za zaštitu potrošača "Efektiva" kažu da je važno da se potrošač, pre nego što naruči proizvod, detaljno informiše o načinima isporuke kako se ne bi desilo da veš-mašina stigne do parkića, a da je za ostalo potrebna solidarnost komšija.

Nejasne cene

- Dodatni problem je to što na sajtovima prodavaca ne stoji jasan cenovnik, pa se može desiti da se potrošač pogađa za cenu unošenja proizvoda. Ono što znamo iz dosadašnje prakse, često se desi da, nakon što potrošač digne frku, radnici isporučioca ipak unesu proizvod tamo gde treba, što je očita potvrda da se oni ponašaju po principu "ako prođe, prođe" - kažu u ovom udruženju i savetuju:

- Svakako, roba kupljena putem interneta može se vratiti u roku od 14 dana od dana kupovine, tako da i taj argument potrošač može koristiti kako bi proizvod dobio do ulaza u stan, jer se trgovcu ne isplati da ga vraća.

Savetujemo potrošače da koriste svoje pravo, da ne plaćaju dodatno trošak isporuke, a oni koji su to platili mogu se obratiti Tržišnoj inspekciji, koja je direktno nadležna za ovaj problem. Zakonom o zaštiti potrošača ovo se tretira kao prekršaj koji se novčano kažnjava iznosom od 300.000 do dva miliona dinara.

Šarenolika praksa

Proverom sajtova poznatijih trgovaca belom tehnikom i kućnim aparatima uvideli smo šarenoliku praksu, pa tako imamo sledeće:

* "Tehnomanija" - obavlja isporuku do vrata stana. Isporuka je besplatna za proizvode čija je cena veća od 2.000 dinara

* "Tehnomedija" - isporuka do zgrade, odnosno adrese. Unošenje do vrata stana se dodatno plaća

* "Emeceta" - isporuka do vrata stana za predmete težine do 30 kg. Teža roba se isporučuje do mesta gde je moguće prići autom, plus dodatna naplata za unošenje do vrata stana

* "Vin vin" i "Emi šop" - isporuka do zgrade, odnosno adrese

* "BC grup" - isporuka do 3. sprata, preko toga dodatno plaćanje. Ovaj trgovac za kupljenu robu jednog brenda ima opciju isporuke do vrata i robe koja je manjih gabarita