17.11.2021.

16:29 >> 16:33

Foto: informer.rs

Vesti

LAŽNI EKOLOZI! Sade drveće o našem trošku, a uništavaju prirodu

Kompanija "Procter and Gamble" preko svog brenda "Arijel" pokušava da se u javnosti predstavi kao firma koja pomaže u očuvanju životne sredine, ali istina je potpuno drugačija! Koliko je ovaj potez licemeran i da se radi o još jednoj kompaniji koja sprovodi "grin vošing" (pogledaj okvir), ukazuju komentari ogorčenih potrošača.

Kako tvrde, kompanija svoje proizvode testira na životinjama (što su i sami potvrdili u odgovoru potrošačima) i pakuje ih u plastičnu ambalažu, što doprinosi zagađenju prirode, a tu su i fosfati iz deterdženata, koji direktno zagađuju vodu i zemljište.
Naime, na Fejsbuk stranici "Arijel" nalazi se objava kompanije u kojoj pozivaju potrošače da kupe njihove kapsule za pranje garderobe, a oni će zauzvrat donirati novac za sadnju novog drveća u Srbiji.

Informer

- Potrebni smo našoj planeti, kao i ona nama! Pomozimo zajedno! Jednostavnim smanjenjem temperature pranja sa 40 stepeni na 30 stepeni Celzijusa, ugljenični otisci u životnoj sredini mogu se umanjiti za čak 35 odsto, a "arijel all in 1 PODS" ukloniće vaše fleke čak i u hladnoj vodi! Ali to nije sve, za svaku kupovinu ovog proizvoda doniraćemo sredstva za sadnju novog drveća u Srbiji! - napisali su oni uz objavu.

Jure korist

Zašto kompanije uvek uslovljavaju nečim poput: "I kupi naše kapsule, a mi ćemo da doniramo novac za sadnju drveća?" Ovo samo dovodi do zaključka da samo jure korist
Boris Nikolić, ekološki aktivista

Ispod ove objave nagomilali su se negativni komentari kupaca.

- "Još uvek testirate proizvode na životinjama. Arijel i očuvanje prirode, koji paradoks" i "Promenite ambalažu. Čemu tolika plastična kutija za par kapsula? Stavite ih u papirnu kesu. Jeftinije i ekološki prihvatljivije" - samo su neki od komentara.

Takođe, potrošači su se požalili da to što "Arijel" predlaže nije moguće jer su u praksi primetili da se kapsule u veš-mašini ne rastvaraju dobro na niskoj temperaturi - "Arijel pods se ne rastvaraju na 30 stepeni kako valja i uvek ostane komad plastike zalepljen na garderobi. Razočarana sam!!!"
Ekološki aktivista iz organizacije "Treš hirouz" Boris Nikolić smatra da je "Arijel", ako zaista želi da sačuva prirodu, prosto trebalo da donira novac za sadnju drveća, a ne da uslovljava potrošače kupovinom njihovih proizvoda.

Informer

Šta je "grin vošing"?

Definicija termina "grin vošing" glasi: dezinformacije koje organizacija širi da bi stvorila sliku o sebi kao organizaciji koja se ponaša odgovorno prema prirodnom okruženju i njegovoj zaštiti.
Bilo da se radi o povećanju profita ili dobijanju političke podrške, "grin vošing" se koristi za manipulaciju javnim mnjenjem u svrhu dobijanja podrške koja bi inače bila uskraćena zbog problematičnosti namera.

- Ljudi su poslednjih godina počeli da pričaju i razmišljaju o ekologiji i da im se budi ekološka svest. Tada su i kompanije počele da prikazuju sebe kao ekološki osvešćene. To se radi kako bi se podigao ugled kompanije u očima kupaca, jer potrošači sve više pričaju o očuvanju životne sredine. Ono što mene najviše jeste zanima jeste zašto kompanije uvek prave uslovljavanje, poput: "Ti kupi naše kapsule, a mi ćemo da doniramo novac za sadnju drveća?" Zašto ako žele da doprinesu očuvanju životne sredine i ekologiji prosto samo ne zasade drveće? Ovakvo uslovljavanje samo dovodi do zaključka da kompanija juri korist, odnosno da zaradi novac. Postavlja se pitanje koliko je to moralno i etički prihvatljivo - jasan je on.

Informer

Nikolić je čak na spornoj Fejsbuk objavi uputio pitanje "Arijelu" na koje, naravno, nije dobio odgovor. Naime, na konstataciju jednog potrošača da deterdžent za pranje veša nikako ne može biti ekološki u "Arijelu" su rekli: "Svi naši proizvodi su bezbedni za životnu sredinu kada se koriste prema uputstvu. Prilikom normalne upotrebe efekti proizvoda za pranje veša na životnu sredinu umanjuju se razblaživanjem i prečišćavanjem otpadnih voda, a samim tim, nema rizika ili štete po životnu sredinu."

Informer

Međutim, da oni pokušavaju potrošačima samo da "zamažu oči", u prilog ide i činjenica što nisu želeli da odgovore na Nikolićevo pitanje gde se u Srbiji nalaze postrojenja za prečišćavanje vode.
- A gde se to razblažuju i prečišćavaju otpadne vode kod nas? Ovako samo gubite moje poverenje, ne samo da neću nikada kupiti vaš proizvod nego ću svima savetovati da urade isto - pitao ih je Nikolić.

Predsednik udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić objašnjava da kompanije na sve načine pokušavaju da privuku što veći broj potrošača, a doniranje novca za očuvanje životne sredine jedan je od sve popularnijih.

Profit je jedini cilj

Jasno da je profit njihov jedini cilj, a ovo je samo mamac za kupce
Nenad Bumbić, "Zaštita potrošača"

- Ako zaista svoje proizvode testiraju na životinjama, onda zaista ne znam šta bih dalje dodao. Onda ta kompanija nikako ne bi smela da se predstavlja kao ekološki osvešćena! Ako već žele da budu zelena kompanija, zašto ne izbace plastičnu ambalažu i ne pređu na neka ekološki prihvatljivija pakovanja? Nije problem što koriste plastiku, ali neka koriste onu koja može da se reciklira. Međutim, mnogi ljudi ne znaju da čak pet od sedam vrsta plastike zapravo ne može da se reciklira. Ili može, ali nije ekonomski isplativo, jer recikliranje košta mnogo više nego proizvodnja nove ambalaže, pa to niko ne radi. Takođe, nije mi jasno to uslovljavanje kupaca: "Kupi, pa ćemo mi donirati." Jasno da je profit njihov jedini cilj, a ovo je samo mamac za kupce. Ima sigurno dosta potrošača u Srbiji koji će pomisliti: "Hajde da kupim njihove kapsule umesto kapsula drugog proizvođača koje sam želeo da pazarim, jer će ako kupim baš njih, "Arijel" donirati novac za očuvanje prirode" - kaže on.
Naš sagovornik kaže da je ovo tipičan primer "grin vošinga".
- Oni koriste ambalažu koja ne može da se reciklira jer je tako jeftinije, a onda daju simboličan iznos za sadnju drveća. Više će novca da ulože u ovu reklamu nego što će donirati. Jedino što mogu da kažem jeste da oni na ovaj način pokušavaju da se dodvore potrošačima. U poslednjih nekoliko godina potrošačima je ekologija postala bitna. Proizvođači smatraju da termini poput "zeleno", "ekološki" i slično daju pozitivan imidž kompaniji - rekao je on.

"P&G": radimo na smanjenju plastike

U kompaniji "P&G" kažu da su njihove akcije sa ciljem zaštite klime i životne sredine počele pre više od jedne decenije.

- Sve to vreme koristili smo naše inovacije i obim poslovanja da bismo umanjili ekološki otisak koji ostavljamo iza sebe, kroz naše operacije i lanac snabdevanja. Naš fokus je prvenstveno usmeren na smanjenje plastike za potrebe pakovanja, a zatim na korišćenje bolje plastike, npr. čineći ga u potpunosti reciklirajućim ili koristeći reciklirane materijale za njegove delove. Takođe, radimo na inovativnim ambalažnim rešenjima bez plastike. Mi u "P&G"-u verujemo da je ispravna stvar ukidanje testiranja na životinjama. Naše proizvode i sastojke ne testiramo na životinjama nigde na svetu, osim ukoliko to nije zahtevano zakonom. Mogućnost recikliranja ambalaže često zavisi od infrastrukture i tehnologije koja postoji u regionu gde se ambalaža prikuplja. Naša ambalaža se može reciklirati tamo gde postoji takva infrastruktura - kažu u ovoj kompaniji.