27.12.2022.

17:57

Foto: Shutterstock

Vesti

SMETA IM SVE ŠTO JE SRPSKO, OSIM PARA! Terali ga da potpiše da je lopov, odbili mu "dina" karticu...

Ako imate "dina" karticu, a sipate gorivo na "Petrolu", možete da se nađete u bezizlaznoj situaciji! Naime, ovaj lanac slovenačkih pumpi koje posluju u Srbiji ima POS terminale koji, prema tvrdnjama kupaca, ne podržavaju plaćanje domaćom platnom karticom.

Jedan naš sugrađanin našao se u nebranom grožđu i doživeo pravu torturu nakon što je natočio gorivo na njihovoj pumpi na Novom Beogradu.

Informer

- Transakcija je odbijena, kako mi je objašnjeno, jer "Petrol" koristi POS terminale koji za autentifikaciju koriste čip i magnetnu traku. Banka koja mi je izdala "dina" karticu ne dozvoljava transakciju bez unosa PIN-a. Međutim, na pumpi ne postoji terminal na kome je moguće ukucati PIN. Tu je nastao problem - priča čovek, koji je odmah predložio da mu izdaju predračun za firmu, kako bi iznos platio onlajn, ali ni to nije bilo moguće. Ponudili su mu plaćanje gotovinom ili drugom karticom.

Sporna izjava

- To mi nije odgovaralo i želeo sam da platim sa računa firme. Zbog toga smo tražili drugo rešenje. Ispostavilo se da bi trebalo da potpišem izjavu da sam ili pobegao bez plaćenog računa ili da sam gorivo natočio, ali da nemam novac, što nije tačno u mom slučaju, čime se obavezujem da ću naknadno platiti dugovanje. Pristao sam, a onda je usledio novi šok. Ceo dokument, ili takozvana izjava o dugu koju sam potpisao napisana je na hrvatskom jeziku. Ako i to zanemarimo, mada ne znam zašto bih u svojoj zemlji potpisivao izjavu na stranom jeziku, koji možda i ne razumem, obavezao sam se na ovaj način da ću dugovanje platiti u roku od 24 sata - kaže ogorčeni čovek.
On naglašava da ga je radnik legitimisao i da smatra da je na taj način prekršen i Zakon o zaštiti podataka o ličnosti, budući da su svi njegovi lični podaci uneti u sistem koji je, objašnjava, na hrvatskom ili slovenačkom jeziku.

Informer

- Softver im je verovatno u matičnoj zemlji. Tokom rešavanja ovog problema sve informacije sam dobio od menadžera pumpe, koji nije video nikakav problem u situaciji koja je očigledno sasvim uobičajena u njihovom poslovanju - tvrdi ovaj beogradski preduzetnik.

Poštovanje kupaca

U Udruženju za zaštitu potrošača "Efektiva" kažu da kompanija "Petrol" posluje u Srbiji i da bi, shodno tome, trebalo da svi dokumenti koje izdaje potrošačima i koji se potpisuju budu na jeziku koji oni razumeju.

Informer

- Možda kupcu ponude da potpiše izjavu koju on ne razume, a da u njoj piše da im poklanja auto, stan, bilo šta... I šta onda? Dakle, treba pre svega poštovati dobre poslovne običaje i imati poštovanja prema potrošačima. Svakom trgovcu kupac mora da bude na prvom mestu da bi mu ponovo došao. Sugrađanin koji je pokušao da plati "dina" karticom gorivo nije morao da im da lične dokumente, jer prodavac nema pravo da to zahteva. Ali da nije dao ličnu kartu, oni bi zvali policiju. Tako da je to jedna vrlo neprijatna situacija, u kojoj potrošača tretiraju kao kriminalca, iako ima novca na kartici i želi da plati gorivo - kažu u Udruženju "Efektiva".

Petrol: Nije do nas

U "Petrolu" kažu da na njihovim pumpama može da se plati račun "dina" karticom, ali da povremeno imaju probleme koji su na strani izvršioca transakcije, i na to nemaju uticaja. Na pitanje zašto se potrošačima u ovom slučaju, kada nije njihova krivica što račun ne može biti naplaćen, kao mogućnost daje da potpišu izjavu u kojoj praktično priznaju da su pobegli ili da nisu imali novac da plate račun odgovorili su da je izjava sistemski podešena.
- Izjava se potpisuje u situacijama kada osoba nije u mogućnosti da plati i služi kao garancija da će doneti novac naknadno. Forma je podešena u sistemu u centrali i koristi se u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj i Crnoj Gori. S obzirom na to da poslujemo u više zemalja, nekada ih nemamo dovoljno na srpskom, pa se koriste one na ijekavici.

Da ova slovenačka firma ima problema sa svim što je srpsko, osim profita, ukazuje i primer o kome smo već pisali, a to je da su spremni i da mobinguju svoje zaposlene jer misle drugačije od njih. Tako se mladi radnik Miloš Ilić našao pred otkazom zato što je u kompanijskom upitniku napisao da je Kosovo deo Srbije, a ne nezavisna država.

Informer

- Od tada su me maltretirali i hteli da me otpuste. Bio sam vredan i pošten radnik kada sam došao da radim u ovoj kompaniji. To su primetili i moji šefovi, bio sam proglašen i radnikom meseca, dobio nagradu. A onda je sve pošlo po zlu posle popunjavanja upitnika i mog izjašnjava o Kosovu. Nazvali su me nacionalistom i problematičnim radnikom samo zato što volim svoju Srbiju. Nudili su mi i sporazumni otkaz. Prošao sam pravi pakao u svojoj zemlji - ispričao nam je Ilić.