11.04.2023.

11:48

Foto: Shuterstock/Printscreen

Vesti

TRGOVCI SE OZBILJNO IGRAJU ZDRAVLJEM POTROŠAČA! Prelepili cenu, ali i rok na kobasicama

Tako je G. P. iz Beograda kupila "Agropapukove" polutrajne kobasice. Kada je došla kući, videla je na poleđini dve nalepnice nevešto nalepljene jednu preko druge. Uspela je da skine prvu sa novom cenom, želeći da vidi koliko je poskupela, ali ubrzo je shvatila da je na novoj nalepnici i nov, duži rok trajanja.

- Tek kod kuće sam videla da je prva nalepnica prelepljena i čudom sam uspela da je zgulim. Interesovala me je cena, a shvatila sam da je promenjen i rok trajanja. Srećom, rok je bio ispravan i prema prvoj nalepnici, ali još samo dan-dva, dok je novi bio znatno duži. Razmišljala sam o tome da li su dobro čuvane, na odgovarajućoj temperaturama, pod svim uslovima... Ništa o tome nisam znala, pa sam se pitala da li uopšte da ih upotrebim - priča nam G. P.

Ona ističe da nije bila sigurna ni da li je i prva nalepnica bila zaista prva, odnosno originalna, kad trgovina može da ih prelepi.

Dva termina

U Pokretu potrošača kažu da je lepljenje jedne preko druge etikete, pogotovo kod kvarljive robe, uvek na štetu potrošača.

- Kupci se često dovode u zabludu, zloupotrebljava se njihovo poverenje, jer neretko takva roba ima istekao rok trajanja, koji se novom nalepnicom "produžava". Unazad nekoliko godina proizvođači su počeli da upotrebljavaju dva termina u vezi s rokom trajanja određenog artikla, što dodatno zbunjuje kupce, ali je to i bio cilj. To su "najbolje upotrebiti do" i "upotrebljivo do". Razlika između ta dva termina je u tome što "upotrebljivo do" ima tačan rok do kada određeni proizvod može da se koristi. Drugi termin podrazumeva da artikal može da se koristi i nakon navedenog roka, s tim da se podrazumeva da će se neke određene karakteristike tog artikla promeniti - ističu u Pokretu.

Oprez sa mesom i mlekom

Direktor Instituta za opštu i fizičku hemiju, Stevan Blagojević, otkrio je da li treba kupovati namirnice pred istekom roka trajanja. Kada je reč o ispravnosti tih namirnica, Blagojević napominje da treba da razlikujemo potencijalnu mikrobiološku neispravnost kad su u pitanju meso i mleko, i da budemo oprezni s njima, od proizvoda koji se teško kvare - keks, začini... To možemo da vidimo po mirisu, izgledu i kiselosti.

Još jedan koristan savet koji je otkrio profesor Blagojević jeste da rok upotrebe mesa ne važi ukoliko se ono zaledi.

- Tada možemo da budemo mirni nekoliko meseci, i ako na mesu piše da ističe za nekoliko dana. U tome temperatura igra ključnu ulogu, jer ono neće biti u istom stanju ako se čuva na minus četiri i - 18 stepeni. To predstavlja novi način čuvanja. Jedino što ne valja jeste kada meso dva puta zaledimo - kaže Blagojević.

Kako kažu, to je još jedna začkoljica koju je izmislio biznis sektor i nadaju se da će tome doći kraj:

- Biznis sektor, odnosno najveće svetske kompanije, izvršile su pritisak na međunarodna regulatorna tela da se ne poštuju upravo norme koje su zasnovane na istraživanjima koja garantuju bezbednost i ona deklarisana svojstva robe u definisanim rokovima upotrebe. Poslednjih 10 godina radilo se na tome da se napravi razlika između tih fraza "najbolje upotrebiti do" i "upotrebljivo do". To su pokušaji da se zaštite loši proizvođači i trgovci time što će se neosnovano produžavati rok upotrebe dovođenjem potrošača u zabludu.

Pred istek roka

Nutricionista Branka Mirković kaže potrošačima da budu pažljivi naročito kada kupuju mlečne proizvode i proizvode od mesa jer su oni najopasniji ako su pokvareni.

- Mnogi prodavci daju popust kada se približi istek roka trajanja. U rashladnim vitrinama stavljaju napred proizvode kojima se bliži istek roka. Ako se snabdevate nedeljno ili na duži period, uvek proverite koliko je ostalo do isteka roka. Prodavci proučavaju ponašanje kupaca, ali i kupci moraju da nauče kako da kupuju i koje zamke im postavljaju prodavci, da čitaju deklaracije i da nauče svoja prava - ističe nutricionistkinja Mirković i dodaje:

- Deklaracije moraju da budu jasne, da mogu da se pročitaju, a za mlečne i mesne proizvode koji se mere, na pultu moraju da postoje jasno naznačene deklaracije za svaki proizvod, jer kupac mora da zna šta kupuje i šta proizvod sadrži.