07.08.2023.

18:37

Foto: Shutterstock

Vesti

Agencija bankrotirala, a novac... Evo odgovora da li će putnici moći na nadoknade štetu

Kako kažu, putnici koji su ostali bez letovanja, teško da će moći da naplate propalo putovanje. 

Saopštenje prenosimo u celosti:

Ova agencija je 5. avgusta obavestila svoje putnike da obustavlja rad usled finansijskih poteškoća, te da rad agencije ispituju turistička inspekcija i MUP. (slika 1)

Informer

 

Ono što znamo o slučaju je da je ova agencija postojala od 2010. godine, da je registrovana kao preduzetnik i da je posao prodaje turističkih putovanja obavljala kao posrednik, što znači da je prodavala putovanja drugih agencija, organizatora putovanja (u medijima se spominje agencija Fibula). Tokom perioda postojanja, agencija je nekoliko puta imala blokiran račun, uglavnom po 1 dan, ali je tokom 2021. bila u blokadi i 46 dana. Trenutno su računi blokirani za iznos od cca 370.500 din (slika 2), a mediji kažu da je oštećeno oko 50 putnika.

Informer

Kao posrednik u prodaji aranžmana, ova agencija nije bila u obavezi da ima polisu osiguranja, te tu ne postoji način da se oštećeni putnici obeštete. Isto tako, morala je da ima ugovor o posredovanju, sklopljen sa agencijom koja je organizator putovanja, čije je aranžmane prodavala.

Prema Pravilniku koji uređuje odnos organizatora putovanja i posrednika, ova agencija je imala obavezu da o prodatim aranžmanima, organizatora obavesti do kraja radnog dana, a u roku od 48 sati da prebaci naplaćeni novac. Da li je agencija to radila, odgovor mogu dati samo nadležni organi, jer ako jeste, onda putnici imaju pravo na realizaciju putovanja, s obzirom da je novac legao na račun organizatora.

Zanimljivo je da je City Travel blokiran za iznos od cca 3.000 evra, što predstavlja iznos od cca 2-3 aranžmana. Posrednika je mogao da blokira organizator, zbog neispunjenih obaveza (eventulano Poreska uprava, vlasnik poslovnog prostora itd, te podatke za sada ima samo NBS). Ako je to učinio organizator, to je zato što je obavešten o prodaji samo tih aranžmana, što upućuje na zaključak da je ostali novac nestao. Ako je oštećeno 50 ljudi, postavlja se pitanje gde je razlika novca.

Dakle, najverovatnije je da je ova agencija prihvatala uplate na svoj račun ili u gotovom novcu, isti nije prosledila organizatoru, pa putnici, iako neki imaju potpisan ugovor, ne mogu da ostvare pravo na realizaciju aranžmana, jer organizator nije dobio novac. Sve to treba da ispitaju turistička inspekcija i MUP, nakon čega bi situacija oko prava putnika bila jasnija. Ako se utvrdi da je organizator primao novac od posrednika, ti putnici onda imaju pravo na realizaciju ili povraćaj uplata.

Ako je vlasnik agencije proneverio novac putnika, jedino što preostaje kao mogućnost za obeštećenje su privatne tužbe protiv vlasnika, jer on u ovom poslu, kao preduzetnik, odgovara i ličnom imovinom. Te sporove treba pokrenuti što pre, a nadležni bi morali, ako vlasnik ima imovinu, da istu stave pod privremenu blokadu, kao u nedavnom slučaju oca maloletnog dečaka iz tragedije “Ribnikar”.

Ovaj slučaj je još jedan hitan apel nadležnom ministarstvu da hitno sprovede izmene relevantnih propisa, uz učešće i predstavnika potrošača (putnika), kako bi se prava putnika maksimalno zaštitila. U konkretnom slučaju, posrednicima u prodaju putovanja treba zabraniti da primaju novac na svoj račun ili u kešu, već uplate moraju ići isključivo na račun organizatora putovanja. Na ovaj način bi se sprečilo da posrednici prisvoje novac putnika.

Dok se to ne desi, putnici koji kupuju aranžmane preko posrednika, moraju insistirati na uplatama direktno na račun organizatora, inače posrednika ništa ne sprečava da novac proneveri!