08.11.2023.

22:25

Foto: profimedia

Zabava

Ovo je komičar koji se nikada nije smejao! Ipak, njegovi gegovI i danas oduševljavaju milione!

Zvezda nemih filmova, Baster Kiton se vrlo spokojno katapultirao sa vrhova krovova, borio sa olujama i peščanim dinama, šetkao po vozilima u pokretu, a ponekad se, na zaprepšćenje svih lelujao iza njih u horizontalnom položaju. Sve je to bilo u ime komedije.

Filmski istoričar Piter Krejmer u eseju "The Makings of a Comic Star" tvrdi da je Kitonova „bezizražajna gluma bila prepoznata kao neprikladan odgovor na zadatak stvaranja lika koji bi trebalo da bude zaokružen i kojem će se verovati".

Njegova nepopustljiva hladnokrvnost je bila interpretirana kao nedostatak emotivne ekspresije, a možda i kao odsustvo talenta.

Informer

Baster Kiton

Danas aplaudiramo izvođenjima koja demonstriraju ovakav nivo uzdržanosti i impresioniraju mikroskopskim gestakulacijama koje ukazuju na podtekst, ali odbijaju da ga glasno imenuju.

To ističe i Dejna Stivens, filmska kritičarka onlajn magazina "Slejt" u novoj biografiji/kulturnoj istoriji pod nazivom "Camera Man", o Basteru Kitonu i rođenju 20. veka: „Kiton je bio ispred svog vremena u mnogo čemu".

Upravo su ta spoznaja i neponovljivost od Bastera Kitona stvorili ličnost koja je postala toliki uzor u savremenom izvođenju.

Njegov minimalizam, stoicizam i poetizam, preneti su i u 20. vek, a danas se na bioskopskom platnu mogu videti više nego ikada.

Informer

 

U knjizi "Pogled Bastera Kitona", francuski filmski kritičar Robert Benajun nudi seriju pronicljivih eseja uz slike Kitonovog ozbiljnog lica. Benajun smatra da je „namera svakog krupnog kadra" u Kitonovim filmovima da nas „suoči sa njegovim pogledom".

Kada Baster pilji u neki neočekivani predmet, negde van kadra, njegov pogled kao da prepoznaje taj objekat, nenadani obrt ili opasnost vidljivim…

Kiton je bio komičar koji je svesno iskazivao pažnju, napetost i dinamičnost. U poređenju sa metodskom glumom koja je funkcionisala u okviru „napetosti i opuštanja" i koja je stvarala uloge koje su bile „grozničave, uzrujane i na ivici erupcije", rezervisani nastupi su obeleženi sitnim ekspresijama, suspregnutim intenzitetom i „odsustvom velikih reakcija i bučnih momenata".

Tako Tina Post, vanredni profesor na univerzitetu u Čikagu i stručnjakt za rasnu performativnost i estetiku bezizražajnog, ističe da je bezizražajnost bila poznata i pre Bastera Kitona ili je nastala negde u vreme njegove popularnosti.

Post takođe napominje da je „način na koji Kiton uparuje prazan izraz lica i izdržljivost svog tela veoma u skladu sa tim kako američko društvo danas definiše crnu rasu.

Informer

 

Sve ovo odzvanja načinom kojim se i sam Kiton kretao kroz filmsku kulturu, uvek prijemčiv i uticajan, sa nekim aspektima njegovog stila koji se i danas usvajaju i modifikuju tako da bi se zadovoljio širok spektar žanrova.

I dalje nema nikog kao što je bio Kiton. Tenzije i kontradikcije koje je stvarao u komediji su i danas unikatne, baš kao što su bile i u 20-tim godinama prošlog veka.

Može se reći da odmerenost i posvećenost, koji su prisutni u ovim zapaženim ulogama iz 21. veka, mnogo toga duguju filmadžiji i glumcu koji je znao ne samo kako da rastavi i ponovo sastavi kameru, već i šta je sve u stanju da tom kamerom zabeleži i manifestuje.