24.12.2019.

14:30

Foto:

Zaštitnik

SRBI SU IM OVCE ZA ŠIŠANJE?! "Dekatlon" u Beogradu ubedljivo skuplji nego u Mađarskoj i Rumuniji

Dolazak francuskog sportskog lanca "Dekatlon" u Srbiju izazvao je euforiju građana koji godinama odlaze u Temišvar ili Segedin kako bi povoljno pazarili patike, trenerke, sportsku opremu i ostali asortiman koji nudi ta robna kuća.

Međutim, ukoliko ste obazrivi s kućnim budžetom i novčanikom, pa uporedite cene u Beogradu s onima u zemljama u okruženju, ta euforija će ubrzo splasnuti. U najboljem slučaju cene su iste, a u mnogim primerima roba u Srbiji skuplja je od 10 odsto, pa čak i do 80 odsto.

Posle početne euforije uslediće talas razočarenja kod mnogih potrošača jer će shvatiti da cene nisu onakve kakve su očekivali
Nenad Bumbić, "Zaštita potrošača"

Redakcija Zaštitnika potrošača napravila je poređenje cena 20 nasumično odabranih proizvoda. Uporedili smo naše sa cenama u Mađarskoj i Rumuniji i došli do zaključka da se i dalje isplati uputiti se u Temišvar, koji je udaljen svega 150 kilometara, jer uprkos troškovima puta, ušteda će biti znatna, naročito ako pazarite za nekoliko stotina evra.

Naša korpa, koju smo metodom slučajnog uzorka napunili sa 20 artikala, u Beogradu bi koštala 67.720 dinara. Ako bismo te iste stvari kupili u Temišvaru, to bi nas koštalo 55.560 dinara, što je 12.160 dinara manje.

Kada na to dodamo povraćaj PDV-a, na koji imate pravo ukoliko vam je račun veći od 200 evra, to dodatno smanjuje troškove za još 11.000 dinara (u Rumuniji je PDV 19 odsto). Dakle, razlika je 200 evra! Ako odbijemo troškove puta, koji ne mogu biti veći od 50 evra (ukoliko putujete iz Beograda, 300 kilometara u oba smera), dolazimo do čiste uštede od 150 evra, što nimalo nije za potcenjivanje.

Veća konkurencija

Nešto manja razlika je u cenama u poređenju s Mađarskom, ali ako i tu uračunamo povraćaj poreza, koji je u ovom slučaju čak 27 odsto, i put u šoping u Segedin biće isplativ. Našu gorepomenutu korpu u Mađarskoj bismo platili 58.900 dinara, što je za 8.820 dinara manje nego u Beogradu.

2 puta su skuplje pantalone u Srbiji nego u Rumuniji

Iznos koji bismo dobili na ime povraćaja poreza je 15.900 dinara. To znači da je krajnji račun 43.000 dinara, a ušteda neverovatnih 24.700 dinara, odnosno nešto više od 200 evra. Tu je put nešto duži nego do Temišvara - oko 440 kilometara u oba smera.

Takođe, primetili smo da u ponudi kod nas nema proizvoda koji su na sniženju, dok se u Temišvaru mogu kupiti ski-pantalone za odrasle za samo 3.700 dinara ili trenerka za tenis za oko 900 dinara.

Predsednik udruženja "Zaštita potrošača" Nenad Bumbić kaže da ga ta cenovna razlika ne iznenađuje i da se scenario ponavlja kad god neki strani trgovac dođe u Srbiju.

- Mislim da će i u ovom slučaju, kao i prilikom dolaska drugih evropskih brendova, posle početne euforije uslediti talas razočarenja kod mnogih potrošača jer će shvatiti da cene nisu onakve kakve su očekivali.

"Dekatlon", kao i drugi strani trgovci, ne dolazi u Srbiju da našim građanima omogući kupovinu odličnih proizvoda po najnižim cenama, već da zaradi što više - kaže Bumbić, i dodaje:

- Kod nas će cene biti niže tek kad na tržištu bude znatno više konkurencije. To će se desiti ako poboljšamo infrastrukturu i standard naših građana. Pored toga, država mora da otkloni mnoge troškove i rizike poslovanja koji postoje kod nas, a nema ih u zemljama EU. Posebno je bitno da svi investitori, kako domaći tako i strani, imaju iste uslove poslovanja.

Moć marketinga

Sa njim se slažu i u "Pokretu za zaštitu potrošača Srbije", gde tvrde da francuski sportski lanac "Dekatlon" iskorišćava neznanje i neinformisanost kupaca u Srbiji. Oni napominju da bi morale transparentno da se istaknu cene u svim zemljama.

- Tražiti bilo kakvu ekonomsku logiku ili ekonomske kriterijume u formiranju cena i poslovanju te firme suludo je. Potrošači u Srbiji u ovom slučaju plaćaju neznanje i neinformisanost, koje francuska firma izuzetno dobro koristi. Imaju izuzetno jake marketinške timove, koji kroz raznorazne reklame i velike kampanje veštački izazivaju povećanje tražnje.

Dekatlon: Razlike su neizbežne

U "Dekatlonu Srbija" ne osporavaju da razlike u cenama postoje i tvrde da je to neizbežno.
- Uvek težimo ka tome da cene budu u svim našim prodavnicama jednake.

Međutim, zbog kursnih razlika, poreskih stopa, carina i ostalih faktora, nažalost, razlike su u nekim slučajevima neizbežne.

Napominjemo da je naša želja da "Dekatlonove" proizvode učinimo dostupnim svima, pa tako i našim korisnicima u Srbiji, a zbog navedenih faktora pokušavamo da apsorbujemo razlike koliko god je u našoj mogućnosti - odgovorili su nam u ovoj kompaniji.  ekst

To su njihovi trikovi, uz koje ide i činjenica da detaljno ispitaju tržište i vide da postoje ljudi u Srbiji koji hoće to da plate i koji će kupovati njihove proizvode i po tim cenama. Uz to, za razliku od onih u Evropi, mi važimo za tolerantne kupce koji se ne žale mnogo i gde se ne haje preterano za potrošačka prava.

Stranim firmama je jedino bitno da posluju s profitom i imaju zaradu i zato sve pažljivo procene i izračunaju. Odavno pričamo da je neophodno da se napravi suštinska analiza uticaja stranog faktora na formiranje cena u našoj zemlji. Uz to, neophodno je da se povede računa o reklamiranju, oglašavanju i dostupnosti informacija potrošačima - rekli su u ovoj organizaciji.

Oni napominju i da je neophodno da postoji više naših firmi koje bi mogle da se uhvate u koštac sa stranim lancima i da im budu konkurencija, a ne da igraju na kartu "neka su oni skupi, ja sam jeftiniji, pa će i za mene biti kupaca".

- Zakonski mi ovde ne možemo ništa da uradimo. Imamo slobodno formiranje cena i oni mogu trenerku u Srbiji da prodaju i po 1.000 evra, a da je negde u inostranstvu ta cena 30 evra. Za tu situaciju postoji samo jedno rešenje, a to je da ljudi koji se bave konkurencijom napokon počnu da rade svoj posao.

Nama je neophodno da imamo svoje firme koje će imati robu istog kvaliteta kao ovi stranci, bilo da je uvoze ili proizvode, i koje će im biti konkurenti. Tada će morati da uđu u tržišnu utakmicu i da se takmiče, pa će tri puta da razmisle kada u Srbiji formiraju cenu koja je, kao u ovom slučaju, znatno veća od one u Mađarskoj ili Rumuniji.
 

Ekonomista Mlađen Kovačević kaže da to što radi francuska firma "Dekatlon" nema nikakvu, ni ekonomsku ni tržišnu logiku. On smatra da francuski lanac ide na kartu toga da su naši kupci zbog godina krize i izolacije izuzetno slabo obavešteni i da će kupiti neki strani brend bez obzira na cenu.

- Sa ekonomske strane sve to nema nikakvog smisla, ni doktoru ekonomskih nauka tako nešto ne može biti jasno. Imati znatno niže cene u zemljama Evropske unije, gde su plate visoke, nego u Srbiji, gde je standard lošiji i zarade manje, totalni je nonsens i nema nikakve logike.

Sa ekonomske strane sve to nema nikakvog smisla, ni doktoru ekonomskih nauka tako nešto ne može biti jasno - Mlađen Kovačević, ekonomista

Obično je obrnuto, pa u zemljama gde je nešto niži standard maksimalno spustite cene da bi svako mogao da priušti taj proizvod, pa ih onda polako podižete - kaže naš sagovornik, i dodaje:

- Pošto niko ne posluje da bi bio na gubitku mogu samo da pretpostavim da francuska firma to radi jer smatra da u Srbiji ima dovoljno ljudi koji imaju dosta novca i koji mogu to skuplje da plate, možda i više nego u Mađarskoj i Rumuniji. I, možda i glavni razlog za formiranje viših cena, prema mom mišljenju, jeste da taj strani lanac računa na to da je Srbija dugo bila pod sankcijama i u izolaciji i da ovde još nema mnogo prodavnica poznatih brendova.

Računaju da će Srbi, čim vide neku poznatu stranu marku, kupovati koliko god da košta. Moramo ih odučiti od takve logike, koju često primenjuju strani brendovi. To jedino možemo ako postanemo bolje obavešteni i ako im se ovde napravi odgovarajuća konkurencija - jasan je Kovačević.


UPOREDNE CENE U TRI DRŽAVE

PROIZVOD                                 SRBIJA                       RUMUNIJA                   MAĐARSKA

plave pantalone                                 2.400                          1.275                               1.490

čeona lampa                                          960                            809                                  742

naočare za sunce                                1.800                          1.470                               1.480

bali šator za kampovanje                 18.000                       16.100                              18.600

tegovi za fitnes                                    1.440                           1.100                             1.300

torba "adidas"                                      3.000                           2.700                             2.600

majica sportska                                   1.800                           1.600                              1.650

čarape, dva para                                     600                             490                                 550

patike za tenis                                     1.800                          1.400                               1.600

dečji bicikl                                       12.000                          10.500                            10.000

muške helanke                                      1.600                           1.200                            1.450

kačket za trčanje                                      840                               540                              740

jakna za trčanje                                    3.600                           3.000                            3.300

štoperica za trčanje                               1.600                            1.100                            1.300

vodootporna jakna                                5.400                            4.100                            4.800

rukavice za trčanje                                   720                               490                                740

ženski šorts                                               960                              735                                  740

bežične slušalice                                     3.600                           2.650                             3.300

sportski sat                                             2.200                          1.600                               2.200

patike za košarku                                    3.400                          2.700                              3.300

UKUPNO                                                67.720        45.004 (bez PDV)       43.000 (bez PDV)
 

POGREŠNA CENA NAPRAVILA LOM: Za dva sata onlajn prodaje kozmetička kuća izgubila 10 miliona dolara

KUPCI ĆE MANJE KUPOVATI, TRGOVCI MANJE VARATI: Šoping ludilo kraće će trajati, evo zašto

SRBI SU ZA NJIH MALE BEBE: Ne možete ni da pretpostavite koliko su Amerikaci potrošili na Crni petak

Tagovi: