23.04.2020.

17:12

Foto:

Zaštitnik

NA VIDIKU NOVO POJEFTINJENJE GORIVA: Proizvođači poručuju da će cenovnik oduševiti vozače?!

To praktično znači da će se nastaviti trend pojeftinjenja goriva, koji od početka godine na njihovim pumpama za benzin iznosi 19,5 dinara po litru a za dizel 24,5 dinara. I druge kompanije najavljuju da će krenuti ovim putem ali potrošači smatraju da je u Srbiji gorivo trebalo i više do sada da pojeftini, s obzirom na dešavanja na svetskoj berzi, pa ne očekuju i da će ovaj najavljeni pad cena na pumpama biti značajniji.

Naftaši pak tvrde da su u izuzetno teškoj situaciji i da se ne može očekivati da pojeftinjenje bude proporcionalno padu cena na berzi, jer se visina koštanja litra u maloprodaji ne određuje samo na osnovu berzanske vrednosti sirove nafte, već i kursa dolara, zaliha, poreskih zahvatanja, piše Blic Biznis.

Po njihovim rečima, svi ti parametri moraju se uzeti u obzir kada se određuje cena na srpskom tržištu, a onaj koji je posebno važan odnosi se na visinu zahvatanja države, koja je znatno veća u poređenju sa zemljama u regionu. Zbog tih dažbina, kako tvrde naftaši, limitirano je drastičnije pojeftinjenje goriva.

- Smanjenje dažbina bi se svakako odrazilo povoljno na cenu u smislu sniženja. Ipak, to nije realno očekivati imajući u vidu da je redovno usklađivanje akcize sa inflacijom, koje je trebalo da se desi u februaru, pomereno za 1. jun, tako da nas ono izvesno čeka za oko mesec dana kao uvećanje dažbina - navode naftaši.

Tomislav Mićović iz Udruženja naftnih kompanija Srbije pak kaže da u ovakvim uslovima ne bi bilo dobro da se dažbine uvećavaju već je potrebno da se preispitia celokupna politike akciznog oporezivanja.

RASTE VREDNOST PLEMENITOG METALA: Analitičari Bank of Amerika veruju da vreme "radi" za zlato

- Razlika između najviše i najniže kompanijske cene dizel goriva, bez fiskalnih dažbina, u zemljama u regionu je 0,179 evra po litru i ona je tako velika zbog turbulentnih kretanja na globalnom tržištu, ali je zato razlika između najviših i najnižih državnih dažbina više nego dvostruko veća i iznosi 0,362 evra po litru. Iz ovoga je lako izvući odgovor kako nastaje ključna razlika u ceni goriva između zemalja - kaže Mićović.

U NIS-u pak ne žele da se upuštaju u poslove države, ali kažu da kriza izazvana korona virusom ima veliki uticaj na pad potražnje za energentima, kako na globalnom nivou, tako i u našoj zemlji i ostalim državama gde posluju.

- U ovom trenutku je još rano izaći sa konkretnim projekcijama i prognozama o kretanjima na tržištu.Кada je reč o cenama naftnih derivata u Srbiji, najpre treba istaći da se, kao i u svim segmentima trgovine, i u trgovini naftnim derivatima maloprodajne cene u Srbiji formiraju slobodno, pa je i tržište naftnih derivata otvoreno.

Pored toga, Srbija je deo svetskog tržišta i na cenu goriva u značajnoj meri utiču dva jaka spoljna faktora: cena sirove nafte na svetskim berzama i kurs dolara na koje NIS nema uticaja. Mi možemo da utičemo na formiranje cena goriva samo putem povećanja efikasnosti našeg poslovanja, što kompanija i čini - kažu u NIS u za “Blic Biznis”.

Oni navode da dešavanja na globalnom tržištu imaju implikacije i na domaće, pa i na cene naftnih derivata.

To znači da tekuća cenovna situacija na berzama, kao i ranije u sličnim situacijama, ne može da se reflektuje u realnom vremenu na cene derivata u prodaji. Mi kao kompanija pratimo trendove na tržištu, pa su u prethodnom periodu već snižene cene naftnih derivata - navode u NIS u i dodaju:

- Na dan 21. aprila, maloprodajne cene benzina (bez pdv-a, akcize i naknada) smanjene su u odnosu na 23. mart, za 18,7% odnosno 13,5 dinara po litru, a dizela za 16,9% ili 13,5 dinara po litru. Veleprodajne cene (bez pdv-a, akcize i naknada u dinarima po litru) su u istom periodu snižene za benzin 28,4 odsto, a za dizel 18,7 procenata.

Imajući u vidu trendove, ove nedelje se može očekivati dodatno sniženje cena naftnih derivata na maloprodajnim objektima NIS-a. Važno je istaći da NIS, i u uslovima vanrednog stanja u Srbiji, garantuje sigurno snabdevanje srpskog tržišta i državnih službi i konstantno radi na poboljšanju kvaliteta svojih proizvoda i usluga - tvrde u ovoj naftnoj kompaniji.

Uslovi na tržištu dramatično promenjeni

Naftaši navode da su uslovi na lokalnom i globalnom tržištu dramatično promenjeni, uz značajno povećanje troškova po jedinici proizvoda.

- Višemesečno smanjenje potražnje će primorati pojedine rafinerije da smanje, ili čak obustave preradu nafte, što će ozbiljno povećati trošak po jedinici proizvoda. Prepolovljeni promet goriva, uslovno rečeno udvostručava trošak rada benzinskih stanica. Podaci pokazuju da je zbog krize izazvane korona virusa, potrošnja motornih goriva u martu bila oko 16 posto niža nego prethodne godine, a u aprilu čak 50 posto - navode naftaši.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs