14.07.2020.

12:47

Foto:

Zaštitnik

NE DOZVOLITE DA VAS TURISTIČKE AGENCIJE VARAJU: Moraju da vam vrate novac, rok je 15 dana!

Od dana kada je Grčka saopštila da zatvara granice za srpske turiste, i to minimum do 15. jula, našoj redakciji javilo se na desetine čitalaca koji su u ovom spornom terminu imali uplaćena putovanja.

Svi su imali identičan problem, sa različitim agencijama - odbijaju da im vrate novac, a sve što im nude su zamenski vaučeri. Međutim, to nije po zakonu, već agenti zloupotrebljavaju uredbu koja je doneta u vreme vanrednog stanja, a koja apsolutno ne važi za putovanja koja su uplaćena nakon 15. marta.

Dobar deo aranžmana za Grčku je plaćen nakon 15. marta i agencije nemaju pravo da se pozivaju na Uredbu, već su dužne da putnicima, na njihov zahtev, u celosti vrate uplaćena sredstva
Udruženje "Efektiva"

- Suprug i ja smo, verujući da se stvari vraćaju u normalu, sredinom juna uplatili letovanje na Tasosu za nas i dvoje dece. Trebalo je da krenemo 10. jula i za aranžman smo dali 1.200 evra. Međutim, dogodilo se da je sve pošlo naopako, da je Grčka zatvorila granice od 6. jula i naše letovanje je propalo.

S obzirom na to da je situacija sve neizvesnija, odustali smo od letovanja u inostranstvu ove godine i tražili smo agenciji da nam vrati uplaćen novac.

Međutim, oni to odbijaju, jedino što nam nude je da pomerimo termin ili da uzmemo zamenski vaučer, a ako hoćemo novac, kažu moramo da čekamo do januara 2022. godine i pozivaju se na nekakvu uredbu države - ispričala nam je Milena Spasojević.

Pravo na tužbu

Nju je, kao i ostale ljude sa sličnim problemom, agencija pokušala da prevari, jer prema zakonu, novac mora u ovom slučaju da bude vraćen, i to u roku od 15 dana. Uredba o zamenskim putovanjima važi isključivo za aranžmane uplaćene do 15. marta.

U Udruženju za zaštitu potrošača "Efektiva" kažu da u takvim slučajevima građani imaju sve osnove da podnesu tužbu:

- Uredba o zamenskim putovanjima, koje je doneta krajem aprila, u tački 2. je definisala da se ona odnosi na otkazana turistička putovanja koja su plaćena delimično ili u celosti do dana 15. 3. 2020.

Prema našim informacijama, dobar deo aranžmana za Grčku je plaćen nakon tog datuma i agencije nemaju pravo da se pozivaju na tu uredbu, već su dužne da putnicima, na njihov zahtev, u celosti vrate uplaćena sredstva.

Takva obaveza agencija je predviđena članom 106. Zakona o zaštiti potrošača, koji je krovni u ovoj oblasti i čije odredbe se ne mogu umanjiti nijednim drugim pravnim aktom - objašnjavaju u ovom udruženju.

To je potvrdio i Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije (JUTA).

- Uredba o zamenskim putovanjima važi za aranžmane uplaćene do 15. marta i tu nije ništa sporno - kaže Seničić i dodaje da svi koji su uplatili svoja putovanja posle 15. marta mogu da očekuju da će im agencije vratiti uplaćeni novac.

Dve odredbe

Odredba na koju treba da se pozovu potrošači u ovom slučaju glasi:

- Ako zbog događaja za koji nisu odgovorne ugovorne strane ispunjenje obaveze organizatora postane nemoguće, prestaju i obaveze potrošača. Potrošač može zahtevati od organizatora povraćaj uplaćenih sredstava po pravilima o vraćanju stečenog bez osnova.

Potrošači se mogu pozvati i na član 137. Zakona o obligacionim odnosima, koji kaže:
- Kad je ispunjenje obaveze jedne strane u dvostranom ugovoru postalo nemoguće zbog događaja za koji nije odgovorna ni jedna ni druga strana, gasi se i obaveza druge strane, a ako je ova nešto ispunila od svoje obaveze, može zahtevati vraćanje po pravilima o vraćanju stečenog bez osnova.

Informer

 

Šta kaže zakon o turizmu?

Zakonom o turizmu predviđeno je:

- U slučaju otkaza putovanja od strane organizatora putovanja putniku mora da se izvrši povraćaj uplaćenih sredstava u roku od 15 dana.

- Predviđeno je novčano kažnjavanje u iznosu od 150.000 do 500.000 dinara turističke agencije koja ne izvrši povraćaj novca u roku od 15 dana od dana otkaza putovanja.

Dakle, putnici koji su aranžmane platili posle 15. 3. 2020. imaju pravo na povraćaj novca u roku od 15 dana. Ako agencija odbija da vrati uplaćeni iznos, putnik može žalbom da se obrati Turističkoj inspekciji na mejl turisticka.inspekcijaŽmtt.gov.rs, kao i da pokrene potrošački spor preko nekog udruženja potrošača u kom nema trošak plaćanja sudske takse.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs