20.07.2020.

15:07

Foto:

Zaštitnik

U "ISTYLE" DOKRAJČILI RAČUNAR: Umesto zamene tastature dali "mrtav" "mekbuk", šteta veća od 1.000 evra

Kada im se pokvari uređaj koji nije pod garancijom, savesni potrošači će uvek izabrati ovlašćeni servis za popravku, verujući da su popravku prepustili najstručnijim majstorima.

Međutim, da u praksi stvari ne funkcionišu kako bi trebalo, na svojoj koži nedavno je osetila Jelena M. iz Beograda, koja je popravku laptopa "mekbuk pro" poverila "iStyleu", jedinom ovlašćenom serviseru "Eplovih" uređaja u Srbiji.

Posavetovala sam se i sa nekoliko stručnih ljudi, koji su uvereni da je računar uništen u servisu. Sada mi preostaje samo da pišem "Eplu"-Jelena M.

Na kraju, nakon što je odbila popravku za koju su joj tražili 130.000 dinara, vraćen joj je potpuno neupotrebljiv uređaj koji čak više ne može ni da napuni, a čija je cena u maloprodaji skoro 300.000 dinara.

- Uređaj je donet iz Amerike, ali nije više pod garancijom. Mojom krivicom pre dva meseca došlo je do kvara na delu tastature. Nekoliko tipki nije radilo kako treba, ali je sve ostalo funkcionisalo.

Gledala sam filmove, slušala muziku, slala mejlove, jedino što mi je bilo naporno da kucam tekstove. Konačno sam odlučila da ga odnesem na popravku, čak sam za njega i zakazala termin u "iStyleu", što je lako proverljivo, jer "epl" uređaji jasno ostavljaju tu vrstu tragova - priča naša sagovornica.

Šok za šokom

"Mekbuk" je odnela u "iStyle" na Terazijama, a posle nekoliko dana dobila je mejl od kog joj se zavrtelo u glavi. Poslata joj je specifikacija sa dijagnostike prema kojoj, osim tastature, predlažu da joj se zamene portovi i matična ploča, a za sve to bi trebalo da plati tačno 131.180 dinara.

- Bila sam, malo je reći, šokirana, jer su mi predlagali zamenu i matične ploče, za čim apsolutno nije bilo potrebe jer je računar radio, osim nekoliko tastera. Odbila sam popravku, rekla da ću doći da platim dijagnostiku i podignem uređaj.

Morala sam da čekam dva dana da ga, kako kažu, sklope i vrate iz TC "Ušće" na Terazije. Sve vreme sam imala osećaj da se to neće dobro završiti, pa sam kada sam otišla da ga preuzmem tražila da ga uključe.

Specifikacija dijagnostike:

Tastatura 53.890
Matična ploča 62.290
USB-C konektori 5.090
Ugradnja 4.000
Dijagnostika 5.000
Bekap podataka 6.000

UKUPNO: 131.180 dinara
 

Međutim, laptop je bio "mrtav". Tražila sam da ga priključe na punjač, ali ni to nije funkcionisalo. Radnika sam pitala o čemu je reč, jer je on bio prisutan kada je uređaj donet i video je da je radio.

Međutim, nisam naišla ni na kakvo razumevanje, štaviše, nisu skrivali da jedva čekaju da napustim radnju - ispričala nam je Jelena, koja je sve dokumentovala pismenim prepiskama sa servisom.

- Iz njihovog mejla takođe možete videti da je za matičnu ploču samo preporuka da se zameni, ali da će uređaj još neko vreme raditi i sa postojećom. Očigledno su je dokrajčili jer računar ne radi.

Kaže, pokušala je da ga napuni i kod kuće, ali ništa.

- Posavetovala sam se i sa nekoliko stručnih ljudi, koji su uvereni da je računar uništen u servisu. Sada mi preostaje samo da pišem "Eplu" o ovom slučaju, jer živela sam u mnogim krajevima sveta i svi u kući koristimo njihove uređaje i ama baš nikada i nigde nismo doživeli ovako nešto.

Niz problema

U udruženju Zaštita potrošača kažu da ih ovako nešto ne iznenađuje:

- "Epl", kao i mnogi drugi proizvođači, previsokim cenama popravke praktično prisiljavaju potrošače da kupe nove proizvode. Jednom Pančevcu su u ovlašćenom servisu tražili 51.000 dinara za popravku "acer" laptopa iako novi košta 31.000. U neovlašćenom servisu popravka je koštala 5.000 dinara.

Kada se potrošači nađu u ovakvim situacijama, preporučujemo im da se za pomoć obrate neovlašćenim servisima - kažu u ovom udruženju, i dodaju:

- Mi već duže vreme upozoravamo potrošače da bi možda trebalo da izbegavaju "Eplove" proizvode jer je servisiranje preskupo. Kompanija je priznala da su namerno usporavali starije telefone i na kraju prihvatili i da isplate štetu jer su baterije u uređajima bile loše, a terali su kupce da kupe nove, koje su preskupe.

Uzrok svih ovih problema jeste u tome što vlasti u svim državama, od SAD preko EU do Srbije, zauzimaju stav da proizvođači nisu odgovorni za rad proizvoda nakon isteka garancije ili perioda odgovornosti za saobraznost.

Evropska unija, pa samim tim i Srbija, čak je ukinula obavezu da proizvođači moraju da obezbede rezervne delove. Vlasti u EU su shvatile koliko je to pogrešno, pa su počele da donose propise kojima se rešavaju ti problemi. Za par godina efekat tih propisa će osetiti i potrošači u Srbiji.

Iz "iStylea" nismo dobili konkretne odgovore na postavljena pitanja.

- "iStyle" servis nije u mogućnosti da odgovori na vaša pitanja u vezi s konkretnom reklamacijom jer smo u skladu sa brojnim zakonima dužni da sve informacije šaljemo isključivo osobi koja je uređaj predala na servis  ili nadležnim institucijama, ukoliko se to od nas zahteva - pisalo je u mejlu koji su nam poslali.

Pratite Zaštitnik potrošača na Fejsbuku OVDE

Pratite Zaštitnik potrošača na Tviteru OVDE

Najnovije informacije na portalu Informer.rs