17.11.2020.

13:36

Foto:

Zaštitnik

Da li vam se desilo da mašina crkne čim istekne garancija? Evo o čemu je reč i šta će biti ubuduće

Odbor za unutrašnje tržište i zaštitu potrošača Evropskog parlamenta izglasao je Mišljenje o kružnoj ekonomiji. Jedna od autorki ovog spisa jeste i hrvatska evro-parlamentarka Biljana Borzan, a prema njenim rečima, glavni cilj je obezbediti duže trajanje uređaja koji se kupuju kako bi se smanjilo zagađenje i potrošačima omogućilo da dobiju najbolje za svoj novac.

MUKE VLASNIKA "DAČIJE DASTER"! Automobil mu u garanciji, a na popravku čeka mesec i po dana

Modeli kućnih aparata koje su kupile naše mame i bake još rade. Sistem gde konstantno kupujemo i bacamo je neodrživ.

Merač za korišćenu robu

Dodatni cilj novih propisa je i ojačati tržište korišćenom robom. Zato je Borzanova predložila uvođenje merača korišćenja uređaja, navodi se u saopštenju.
- Današnji kućni aparati imaju toliko elektronike u sebi da uvođenje merača korišćenja nije preveliki zahtev. Naime, nije isto kad samac koristi mašinu za veš i kad je koristi petočlana porodica. Onaj ko kupuje korišćeni uređaj tako bi znao šta može od njega očekivati i povećalo bi se poverenje u tu vrstu robe. Sistem gde konstantno kupujemo i bacamo je neodrživ i EU se obavezala da će do 2050. postati prvi klimatski neutralan kontinent - kaže Borzan.

- Vrlo sam zadovoljna što su kolege podržale zabranu ugrađenih kvarova. Nedavna nemačka studija je pokazala kako je kvarenje bele tehnike poput mašina za pranje i frižidera u sedam godina poraslo za oko pet posto. Procenjuju da je to udar po članu domaćinstva oko 110 evra mesečno. To je posebno zabrinjavajuće, ako uzmemo obzir kako modeli kućnih aparata koje su kupile naše mame i bake još rade. Zato smo izglasali zahtev za strogom zabranom ugrađenih kvarova - rekla je Borzanova.
Poslanici EP su takođe podržali "pravo na popravku". Izglasali su da rezervni delovi moraju biti dostupni tokom očekivanog trajanja uređaja po cenama koje su razumne u odnosu na cenu novog proizvoda.

- Jedna od najčešćih pritužbi građana je nemogućnost popravke. Događa se da su zbog malog plastičnog dela primorani da kupe nov uređaj. Čak 80 odsto uređaja se kvari zbog greške koja je lako mogla da se reši u fazi dizajna. Pre ste, na primer, mogli pokvarenu bateriju na mobilnom sami da zamenite, a sad ste prisiljeni na skupu popravku kod specijalizovanih servisera. Istraživanja su pokazala da su takve prakse dovele do zatvaranja velikog broja radnji za popravke jer im proizvođači ili onemogućuju pristup uputstvima ili nabavku rezervnih delova - tvrdi Borzanova.
Mišljenje je usvojeno s 37 glasova za, 4 protiv i 4 suzdržana.