24.11.2020.

19:45

Foto:

Zaštitnik

BANKROT "HOME PLUSA"! Stavili katanac, a i dalje primaju onlajn narudžbine! Da li možete da povratite novac?

Poznata kompanija "Home plus" već duže od mesec dana ne dostavlja svojim kupcima proizvode koje su uredno platili! Uz to, ova firma je u blokadi više od 57 miliona dinara (na dan 20.11), zatvorila je sve radnje, ne javlja se kupcima na telefon kol-centra, ali im i dalje naplaćuje rate za artikle koje verovatno nikada neće dobiti. Da sve bude gore, uz to što ne obaveštavaju kupce šta će biti sa njihovim kupljenim proizvodima ili novcem, iz ove firme su posegnuli za još većom prevarom, pa i dalje prodaju stvari na internet prodavnici iako ni one prodate početkom oktobra ne mogu da isporuče.

BANKROTIRAO HOME PLUS! Potrošači ostali i bez robe i bez para

U to su se uverili i reporteri našeg lista koji su pre nekoliko dana uredno poručili artikal preko njihovog sajta (pogledajte fotografije).

Informer

Tržišna inspekcija, stručnjaci i predstavnici Udruženja za zaštitu potrošača tvrde da je "Home plus" prekršio zakon, po kome moraju da dostave kupljenu robu u roku od 30 dana i da potrošači imaju pravo na odštetu, a da time što sada preko interneta prodaju artikle koje znaju da ne mogu da dostave čine krivično delo prevare, za koje je predviđena i zatvorska kazna za odgovorno lice.

Puštaju čekove

Kontaktirala sam sa bankom kako bih pokušala da zaustavim realizaciju preostalih čekova, ali su mi objasnili da ništa ne mogu da učine
Tanja Micić, prevareni potrošač

Među brojnim prevarenim potrošačima koji su nam se javili je i Tanja Micić iz Beograda, kojoj "Home plus" nije dostavio kupljeni dušek, ali joj se uredno naplaćuju rate.
- Kupila sam 3. oktobra dušek u prodavnici "Home plus" u Višnjičkoj u Beogradu. Odlučila sam se za ovu prodavnicu jer su mi odgovarali i proizvod i cena i nisam mogla ni da pretpostavim da su u nekom problemu, niti mi je bilo ko od prodavaca nešto rekao. Sve je bilo potpuno normalno. Dušek sam kupila na rate od kojih su dve već prošle, a rok isporuke je bio najkasnije do 3. novembra, odnosno 30 dana. Pošto dušek nije stigao u tom roku, otišli smo u radnju gde je kupljen, ali je bila zatvorena. Potom smo obišli i ostale njihove prodavnice i sve su bile zatvorene. Negde je pisalo da je popis, negde ništa nije pisalo, ali je sve bilo zatvoreno. Bila sam i šokirana i uplašena i počela sam da ih zovem na sve dostupne telefone, ali se danima niko nije javljao. U međuvremenu sam na sajtu Narodne banke saznala da su u blokadi i da duguju 50 miliona dinara. Iskreno sam očajna i ne znam šta da radim, jer nikako ne mogu da ih dobijem, a kao kupca me ne obaveštavaju šta dalje. Uz to, tek treba da prođu sledeće rate, a ja ne znam ni šta plaćam ni da li ću to ikada dobiti - rekla nam je naša vidno uzrujana čitateljka.

Informer

Tekst potpisa

Ona je kontaktirala sa bankom kako bi pokušala da zaustavi realizaciju preostalih čekova, ali su joj objasnili da oni ništa ne mogu da učine, jer ih je već potpisala.
- Objasnili su mi da samim tim čekovi više nisu u mom vlasništvu, tako da će "Home plus" verovatno puštati sve čekove kao da rade najnormalnije.
Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević kaže da prevareni potrošači pod hitno treba pisanim putem da traže naknadu štete, kao i da je to što "Home plus" i dalje ima onlajn prodaju privredni prestup i krivično delo.

Od "Home plusa"
ni traga ni glasa

Povodom ovog skandala kontaktirali smo i sa "Home plusom" u želji da nam objasne zbog čega nisu dostavili kupljenu robu potrošačima i zbog čega i dalje prodaju proizvode na internetu kada znaju da ih nemaju na lageru i da ne mogu da ih dostave. Poslali smo mejl, ostavili upit na sajtu i besomučno zvali na kontakt telefone, ali nam se niko nije javio, osim govorne sekretarice, a na pisane upite nismo dobili nijedno slovo, a kamoli odgovor ili objašnjenje.

- Rok isporuke je 30 dana i ukoliko u tom roku firma ne isporuči stvar koju ste kupili, odmah imate pravo na raskid ugovora. Potrošači treba da se u pisanoj formi obrate prodavcu, pozovu na zakon i odustanu od kupovine. Ako su plaćali rate, treba da prikupe svu dokumentaciju i pošalju poštom svojoj firmi ili Penzionom fondu uz zahtev da im okončaju administrativnu zabranu i prekinu da im odbijaju rate. Sve ovo je priprema za pokretanje sudskog spora, jer će verovatno ova firma otići u stečaj. Zato je bitno da to što pre urade i oni koji su uplatili samo nekoliko rata i oni koji su uplatili iznos u celosti. Uz to, oštećeni potrošači moraju da se obrate Tržišnoj inspekciji kako bi oni kaznili ovu firmu. Neophodno je i da im zabrane prodaju preko interneta i takvo nezakonito oglašavanje. S obzirom na to da nude robu koju nemaju, to je privredni prestup i krivično delo. Najmanje što jeste trebalo je da obaveste ljude da više ne naručuju artikle i ne daju novac ako ne mogu da im dostave proizvod - jasan je Bogosavljević.

Sa njim se slažu i u potrošačkom Udruženju "Efektiva" iz kog tvrde da je prekršaj to što "Home plus" sada ima internet prodaju iako zna da nema proizvode,
- Svi ljudi koji su platili u celosti ili nekoliko rata će taj novac morati da potražuju iz stečajne mase. Oni koji imaju administrativnu zabranu treba od svoje firme argumentovano i sa papirima da traže da im to ukinu. Što se tiče činjenice da oni i dalje imaju onlajn prodaju i da uzimaju ljudima novac, to je knjiški primer krivičnog dela prevare, za koji sleduje i zatvorska kazna. To je kao kada bismo mi i vi stavili na prodaju na internet "ferarije" za cenu od 5.000 evra i ljudi uplaćuju, a mi nemamo te automobile. To mora najstrože da se kazni - jasni su u "Efektivi".
 

TRŽIŠNA REAGOVALA NAKON ZAŠTITNIKOVIH PITANJA: Inspektori zatekli zatvorene radnje i lažnu "adaptaciju"

Povodom ovog skandala kontaktirali smo i sa Tržišnom inspekcijom, koja je odmah nakon naših pitanja reagovala i poslala inspektore na teren!
- Tržišni inspektori koji su na terenu odmah nakon vašeg upita izvršili u toku dana obilazak dva objekta ovog trgovca u Beogradu. Objekti su zatvoreni, a na ulazu je obaveštenje da je lokal u postupku adaptacije. To nam je i u telefonskom razgovoru potvrdio i poslovođa jednog od ovih objekata. Potrošači treba da dostave prijavu Tržišnoj inspekciji, koja će izvršiti inspekcijski nadzor nad primenom Zakona o zaštiti potrošača i uputiti kupca koji su njegovi dalji koraci u smislu povraćaja novca zbog raskida ugovora i eventualne naknade štete - kažu u Tržišnoj inspekciji.

Kako objašnjavaju, Zakonom o zaštiti potrošača propisano je da je prodavac dužan da potrošaču preda robu ili ispravu na osnovu koje se roba može preuzeti, bez odlaganja, a najkasnije u roku od 30 dana od dana zaključenja ugovora ako nije nešto drugo ugovoreno.
- Dakle, ukoliko prodavac i trgovac nisu ugovorili neki drugi rok za isporuku kupljenog proizvoda, primenjuje se rok za isporuku od 30 dana od dana zaključenja ugovora o prodaji i prodavac ima zakonsku obavezu da u navedenom roku izvrši isporuku robe ili na drugi način omogući potrošaču da kupljenu robu preuzme - kažu u Tržišnoj inspekciji i dodaju:
- Kada je reč o isporuci robe na osnovu ugovora na daljinu, trgovac je takođe dužan da u roku od 30 dana od dana zaključenja izvrši uslugu ili isporuku robe, osim ako nešto drugo nije ugovoreno. Međutim, ukoliko isporuka ugovorene robe ili pružanje ugovorene usluge nisu mogući, trgovac je dužan da o tome odmah i bez odlaganja obavesti potrošača. Zabranjeno je da trgovac vrši nepoštenu poslovnu praksu u vidu obmanjujuće poslovne prakse, a što čini ukoliko potrošača dovodi u zabludu u pogledu isporuke robe, odnosno u pogledu toga isporučiti robu u primerenom roku.

U nadležnoj inspekciji su istakli i kazne koje očekuju firmu "Home plus" i dodaju da svi potrošači kojima nisu dostavljeni proizvodi u ugovorenom roku imaju prava da zahtevaju raskid ugovora i da ostvaruju pravo na naknadu štete.

- Zakonom o zaštiti potrošača su propisane i kazne za nepostupanje po navedenim obavezama trgovaca. Naime, novčanom kaznom u iznosu od 300.000 do 2.000.000 dinara kazniće se za prekršaj pravno lice ako ne isporuči robu potrošaču u roku ili ispravu na osnovu koje se roba može preuzeti ako potrošaču ne preda robu u ugovorenoj količini ili obavlja nepoštenu poslovnu praksu. Nadzor nad primenom ovog zakona vrši Ministarstvo preko nadležnih tržišnih inspektora. Potrošači prema opštim pravilima Građanskog prava imaju pravo da zahtevaju raskid ugovora zbog neispunjenja obaveze druge strane, kao i da ostvaruju pravo na naknadu štete u parničnim postupcima pred nadležnim sudovima. Potrošači se radi detaljnijeg informisanja i pružanja pravne pomoći u svakom konkretnom slučaju mogu obratiti regionalnim savetovalištima za potrošače.