23.12.2020.

14:56

Foto:

Zaštitnik

BRUKA I SRAMOTA USRED KRIZE! Banke derikože podigle cene provizija

Pojedine banke u Srbiji, uprkos apelu NBS da se klijentima što više olakšaju finansijske obaveze u vreme krize izazvane pandemijom, najavile su poskupljenje brojnih usluga. Tri banke koje su svojim klijentima najavile nove cenovnike nakon Nove godine su Kredi agrikol, Eurobanka i Unikredit banka. Prema novim tarifnicima, ove banke povećavaju naknade za vođenje računa i transakcije koje gotovo svakodnevno obavljamo (pogledajte tabele).
Nije isključeno da se broj banaka na ovom spisku poveća, a prema propisima, svaka od njih ima obavezu da svoje klijente o promenama cena obavesti barem dva meseca ranije.

KADA ĆE VAS BANKA ODBITI ZA KREDIT? Kolike su šanse za pozajmicu ako platu dobijate "na ruke"

Tako će, recimo, klijenti Eurobanke, umesto dosadašnjih 70 dinara, od 1. marta 2021. godine SMS obaveštenja morati da plaćaju čak 100 dinara, dok će ih isplata novca na bankomatu druge banke umesto 150 sada koštati minimum 200 dinara. Naknada za zamenu kartice, bilo da je oštećena ili izgubljena, uvećana je skoro dva puta! Umesto trenutnih 300, ta usluga će ubuduće koštati 500 dinara. U ovoj banci od marta počinju da naplaćuju i usluge koje do sada nisu.

Tako se u tarifniku uvodi stavka za korisnike kreditnih kartica koji će proveru stanja na bankomatu plaćati 40 dinara.
Izdavanje čekova u Unikredit banci od 18. januara poskupeće sa 20 na 25 dinara po svakom čeku. Takođe, izdavanje potvrda, umesto dosadašnjih 350, sada će iznositi 400 dinara. Za obične platne naloge do sada je uzimano 0,8 odsto od vrednosti, dok će ubuduće to biti jedan odsto. Provizija, ukoliko novac podižete na bankomatu neke druge banke, iznosiće 170 dinara, što je za 20 više nego što sada plaćate.

Ogromna zarada

Sve su to naizgled sitne cifre, ali na kraju, to je ogromna zarada
Dejan Gavrilović, Efektiva

Da stvar bude gora, Kredi agrikol banka otišla je korak dalje. Oni su podigli cene usluga koje klijenti, za razliku od gorenavedenih, ne mogu da izbegnu. Ova banka podigla je cenu održavanja računa. Poskupeli su svi paketi, osim najskupljeg. Od 15. februara naredne godine vođenje dinarskog platnog računa koštaće 299 dinara umesto dosadašnjih 190, dok će vođenje računa u okviru paketa "Privillege" na mesečnom nivou koštati 499 dinara, što je za 109 dinara skuplje nego sada.

I domaći stručnjaci ne mogu da sakriju razočarenje zbog poteza pojedinih banaka da u ovako teškom trenutku dodatno staju na muku svojih klijenata. Nažalost, kako kažu, uopšte nisu iznenađeni.

Samo jedna banka u Srbiji nudi kredit od 10 % učešća za stan: Guverner ima jednu poruku za ostale

Predsednik udruženja bankarskih klijenata "Efektiva" Dejan Gavrilović smatra da su bankari sada pokazali svoje pravo lice.

- Ne zanima ih stanje u društvu, već samo gledaju svoju korist i kako da što više povećaju svoju zaradu! Strašno je što to rade u doba korone. Ne solidarišu se sa svojim klijentima, ne zanima ih što su ljudi mahom u teškoj situaciji, ne razmišljaju da li ljudi imaju novca, da li uopšte primaju platu ili su ostali bez posla. Ne interesuje ih što mnogi sada imaju nikad manje para zbog smanjenog obima posla. Narodna banka Srbije poslednjih devet meseci donosi moratorijume i olakšice da bi pomogla napaćenom narodu, a oni povećavaju cene svojih usluga. Sramota! - kaže on i dodaje:

- Razne provizije, nadoknade za transakcije, održavanje računa... Sve su to naizgled sitne cifre koje su oni sada povećali za pet, deset ili 20 dinara. Ipak, ako uzmemo u obzir da svaka od ovih banaka ima veliki broj korisnika koji će u toku meseca izvršiti barem nekoliko ovih usluga možemo zaključiti da su oni i te kako na dobitku, velike su to pare - objašnjava on.

Prvi čovek "Efektive" istakao je da je još strašnije što je Kredi agrikol banka povećala cene održavanja računa, što je još jedna fantomska bankarska usluga za koju niko ne zna šta tačno predstavlja.

- Koliko je strašno što korisnici ne mogu da izbegnu plaćanje ove usluge, sada još i skuplje, toliko je strašno i to što ta stavka uopšte i postoji u tarifniku. Ja sam siguran da će se uskoro dokazati da je ta usluga nezakonita, baš kao što smo dokazali da je neosnovano plaćanje troškova obrade kredita! Ne znam šta podrazumeva ova usluga, šta to bankarski službenici ima da rade što bi se moglo nazvati održavanje računa, kada sve transakcije koje vršimo dodatno plaćamo. To je fantomska usluga - smatra Gavrilović.

Ekipa "Zaštitnika potrošača" kontaktirala je Unikredit, Kredi agrikol i Eurobanku kako bi čula i drugu stranu priče i od njih dobila objašnjenje zašto su povećali cene svojih usluga. Ipak, do zaključenja ovog broja odgovore od pomenutih banaka nismo dobili.
 

Informer