15.08.2021.

18:27

Foto: Informer/Zaštitnik potrošača

Zaštitnik

'ZARA' OPET VARA! POZNATI ŠPANSKI BREND NE ODUSTAJE OD LAŽNIH POPUSTA! Sniženje od 0 dinara!

Poznati španski brend "Zara" po ko zna koji put uhvaćen je u prevari sa sniženjima u radnjama u Srbiji. Ovoga puta je reč o haljini koja na sniženju košta 3.290 dinara, kao i košulji na kojoj je na crvenoj nalepnici istaknuta snižena cena od 2.990 dinara. I ništa tu ne bi bilo sporno da ova dva komada garderobe nisu koštala isto toliko i pre sniženja. O svemu ovome svedoče nam čitaoci koji su nam poslali fotografije koje nesumnjivo dokazuju da je reč o prevari.

- Ovo je ko zna koji put da u "Zari" nalazim stvari sa lažnim popustima. Više puta sam se opekla i zbog toga svaki put pažljivo proveravam proizvode na čijim deklaracijama se nalaze crvene nalepnice sa sniženim cenama. Ovo sam pronašla u njihove dve različite radnje, pa očigledno da je ovo praksa na nivou kompanije. Kada im ukažem na sve to, izgovor je uglavnom isti - radnici koji štampaju nalepnice sa sniženjem uzimaju pogrešne komade garderobe kojima cena nije promenjena, pa softver po automatizmu izbacuje staru cenu. Navodno, oni to ne primete i ne provere, pa samo zalepe crvenu nalepnicu - ispričala nam je čitateljka S. N. i dodala:

Mamac za kupce

Mislim da je to mamac za one kupce koji ne proveravaju deklaracije, pa ako prođe, prođe
S. N.

- Ja u tu njihovu priču ne verujem jer mi deluje neverovatno da je svaki put izgovor identičan. Mislim da je to mamac za one kupce koji ne proveravaju deklaracije, pa ako prođe, prođe. Ljudi slepo veruju da je stvar zaista snižena samo zato što je neka cena precrtana i ne obraćaju pažnju da li je sniženje stvarno ili ne.
Zaštitnik potrošača je već pisao o ovakvim slučajevima koji su se dešavali u radnjama poznatog brenda. Popularna pevačica Ana Štajdohar posetila je jednu od "Zarinih" prodavnica u Beogradu i tamo uslikala krajnje neobičnu situaciju, koja je prema Zakonu o zaštiti potrošača čista prevara. Naime, na jednom džemperu stajala je crvena etiketa koja označava da je cena artikla snižena, ali popusta nije bilo.
- Ovo je vrlo zanimljivo. Sniženo sa 3.990 na 3.990 dinara. "Zara" - upozorila je pevačica svoje pratioce na društvenoj mreži Tviter, a kao dokaz priložila je i fotografiju na kojoj se jasno vidi lažno sniženje.

Informer

U udruženju "Zaštita potrošača" ističu da je "Zara" ovim potezom prekršila nekoliko zakona naše države.
- Prvo, Zakon o trgovini zbog lažnog isticanja cena, a onda i Zakon o zaštiti potrošača za obmanjujuću poslovnu praksu. Ovo je čist primer lažnog oglašavanja, ali i navođenja potrošača na lošu ekonomsku odluku jer će mnogi pomisliti da će na ovaj način uštedeti novac i kupiće proizvod. Zato uvek savetujemo kupcima da dobro pogledaju etiketu sa cenom, da im se ne bi desile ovakve situacije. Svakako, kazna za ove prekršaje iznosi od 300.000 do dva miliona dinara.
Oni apeluju na potrošače da ovakve slučajeve prijave Tržišnoj inspekciji kako trgovci ne bi prošli nekažnjeno.

Na objavu o "Zarinom" lažnom sniženju reagovao je veliki broj devojaka i mladića, koji su upozorili da ovo nije jedini jeftin trik kojim se služi "Zara" u nameri da proda što više robe i ostvari što veći profit.
"Umeju oni da dignu cenu, pa kao snize je, a ta snižena cena viša od početne!", "Ovo treba prijaviti Zaštiti potrošača. Prevara. Bukvalno", "Ako prođe, prođe", "Devojke, oprez", "Ovo treba prijaviti", "Zanimljivo i nažalost praksa. A mahom ljudi samo vide crveno ili narandžasto i ne gledaju koja cena je bila", "Da bi ga označili crvenom bojom umesto bele, a to mogu ako je artikal na akciji. Jeftin trik" - samo su neka od loših iskustava "Zarinih" mušterija.

Dopunom Zakona sprečiti prevare sa sniženjima

Pred poslanicima će se uskoro naći novi Zakon o zaštiti potrošača, koji bi, ukoliko se dopuni amandmanima, mogao da stane na put prevarama sa sniženjima. Naime, nacrt ovog zakona urađen je još 2019. godine i trebalo bi da bude usklađen za zakonima Evropske unije. Međutim, za ove dve godine EU je uvrstila još niz odredbi u svoje zakone, a kojih nema u nacrtu našeg novog zakona. Jedna od njih se upravo odnosi na sniženja. Iz udruženja "Zaštita potrošača" ukazuju da bi taj amandman bio neophodan i veoma koristan.

- U Evropskoj uniji uvedena je obaveza trgovcima da kada ističu sniženja, pored nove cene obavezno mora da bude istaknuta i prethodna najniža cena po kojoj se taj proizvod prodavao. Tako potrošač može da donese svesno ispravnu ekonomsku odluku. Zbog toga bi bilo veoma korisno da se i u naš novi Zakon o zaštiti potrošača uvrsti takva odredba jer bi se na taj način stalo na put onim trgovcima koji jedan te isti proizvod stalno prodaju na popustima. Svakako se naš zakon usklađuje sa evropskim i besmisleno je da čekamo da se ovako nešto uvede tek za nekoliko godina kada se zakon bude ponovo dopunjavao - apeluju iz ovog udruženja.
Kako kažu, i kod nas je trebalo da se uvede praksa koja već postoji u nekim zemljama, a to je da potrošač dobije nagradu od države kada prijavi ovakve nepravilnosti. Ta nagrada isplaćuje se od novca koji državi uplaćuje trgovac na ime kazne. Na taj način dosta bi se povećao broj prijava jer bi svi kupci postali tržišni inspektori, a sve nepravilnosti u poslovanju odmah bi bile prijavljene nadležnim inspekcijama.