05.10.2021.

16:31

Foto:

Zaštitnik

KAD KORISTITE GLOVO, DOBRO PROVERITE RAČUN! Evo šta se desili Miljanu, Mariji i mnogima

Kompanija u čijem vlasništvu je aplikacija za dostavu Glovo prekršila je Zakon o deviznom poslovanju jer je korisnicima naplaćivala usluge u evrima! 

Ovaj slučaj prvi je otkrio Miljan Tanić, redovni korisnik koji tvrdi da mu je aplikacija pri naplati skidala novac sa deviznog računa i da su mu se računi naplaćivali u evrima. On je to primetio kada je proverio bankovne izvode od prethodnih meseci i shvatio da je čak šest puta usluge Glova platio u stranoj valuti, prenosi BBC na srpskom.
U banci mu je potvrđeno da su naplate izvršene iz inostranstva - sa računa matične kompanije u Barseloni, a kartica sa koje plaća uslugu povezana mu je sa dinarskim i deviznim tekućim računom.

- Primetio sam pre nekoliko dana da mi je naplaćen račun u evrima i iznos skinut sa deviznog računa. Proverio sam bankovne izvode od prethodnih meseci i prva ovakva transakcija bila je u februaru, a od tada ih je bilo još šest. To sam video po kodovima transakcije. Banka mi je potvrdila da su transakcije koje su knjižene u dinarima došle sa POS terminala koji je registrovan za Srbiju, a da su one koje su knjižene u evrima došle sa POS terminala koji je registrovan za inostranstvo. Kao kada kupujete nešto na internetu na inostranom sajtu - ispričao je Tanić.

Informer


I Beograđanki Mariji Majkić dogodilo se isto, jer joj je kartica kao i Miljanova sa koje plaća uslugu povezana sa dinarskim i deviznim tekućim računom. Ona je pažnju obratila tek kada je videla da je na računu, gde joj je limit zaduženja zajednički i u dinarima i u evrima, u sve većem minusu u evrima, a u sve većem plusu u dinarima.

Kršenje zakona

Naplatom u devizama i sa računa iz inostranstva krši se Zakon o deviznom poslovanju
Narodna banka

Iz Narodne banke Srbije objašnjavaju da se naplatom u devizama i sa računa iz inostranstva krši Zakon o deviznom poslovanju.

- Ne postoji zakonski osnov da Glovo za usluge koje pruža rezidentima u  Srbiji vrši naplatu u devizama. Za ovakve prekršaje pravnom licu može se izreći novčana kazna u rasponu od 100.000 do 2.000.000 dinara, a odgovornom licu od 5.000 do 150.000 dinara. Ovo nije jedini slučaj da dostavljači hrane naplatu vrše u inostranoj valuti. Tokom 2020. godine uradili smo kontrole deviznog poslovanja više firmi koje se bave dostavom hrane i tada je utvrđeno da su vršili naplate u devizama, preko stranih pružalaca platnih usluga - rečeno je iz NBS.

Informer


Korisnici koji su imali ovakav problem mogu da se obrate Narodnoj banci Srbije, koja će preduzeti sve neophodne radnje da obezbedi poštovanje propisa i zaštitu potrošača, a u cilju zaštite finansijskog sistema Republike Srbije.

Glovo se ovim povodom izvinio svojim korisnicima, pa u sedištu matične kompanije u Španiji navode da je reč o tehničkom problemu na aplikaciji:
- Izvinjavamo se korisnicima koji su pogođeni pogrešno obrađenim uplatama. Iako možemo da potvrdimo da je ovaj problem ograničen na mali broj naloga, ovo nije usluga koju želimo da korisnici dožive.

Nikolić: Proveravajte račune

Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije, kaže za Zaštitnik potrošača da nam primer Glova najbolje pokazuje da moramo voditi računa kada koristimo usluge i plaćamo karticom jer greška uvek može da se desi.
- Zakon o trgovini u Srbiji jasno kaže da se u našoj zemlji usluge i roba mogu naplaćivati isključivo u dinarima. Cene se mogu izražavati u evrima samo u automobilskoj industriji i turizmu (cene za turističke aranžmane), ali se plaćanje i u tim granama vrši isključivo u dinarskoj protivvrednosti. Zato savetujem da potrošači redovno proveravaju svoje račune nakon neke transakcije i da budu na oprezu uvek kada je njihov novac u pitanju, jer smo svedoci da nikada nismo sigurni i da uvek moramo biti na oprezu - dodaje Nikolić.