06.01.2022.

17:29

Foto:

Zaštitnik

OBAVEZNO TRAŽITE PREDRAČUN OD MAJSTORA! Za samo tri minuta posla 8.000 dinara

Za samo tri minuta posla Petru Rakoviću iz Beograda majstor je ispostavio račun od 8.000 dinara. On je svoje iskustvo sa vodoinstalaterom podelio na društvenim mrežama.
- Odgušenje WC šolje zbog vlažne maramice koje je trajalo tri minuta i 15 sekundi - 8.000. Beograd. Moja greška što nisam pitao unapred za cenu. Prošle nedelje sam bio na zdravstvenom pregledu kod svetski priznatog stručnjaka - 6.000. Evo fakture, ko ne veruje - napisao je Raković i priložio račun koji je dobio.

Ovakva praksa zabranjena je izmenama Zakona o zaštiti potrošača, koji predviđa da je majstor za sve radove skuplje od 5.000 dinara dužan da pre početka radova izda proračun u kome tačno navodi sve cene usluge i materijala.

Upravo takva odredba je i doneta da ne bi bilo ovako neprijatnih iznenađenja kao što je doživeo Petar Raković, a ukoliko pružalac usluge to ne ispoštuje, kazna je 50.000 dinara.

Informer

- Ovakav slučaj, ukoliko nije izdat proračun pre otpočinjanja radova, treba odmah prijaviti Tržišnoj inspekciji. Prekršen je član 74 Zakona o zaštiti potrošača i sledi kazna od 50.000 dinara - kažu u udruženju potrošača "Efektiva" i dodaju:
- Jedna od najboljih odredbi novog zakona jeste ona koja majstore i druge pružaoce usluga obavezuje da za svaki račun veći od 5.000 dinara naprave specifikaciju troškova i da napišu šta tačno rade i kupuju, kao i koliko to košta. Zbog toga neće moći da daju cenu odokativno, kako je to bilo do sada, a i ne može da zahteva povećanje cene za više od 15 odsto proračuna - kažu u ovom udruženju.

Pomoćnica ministarke trgovine Višnja Rakić objasnila je šta je sve predvidela odredba novog zakona, osim izdavanja proračuna radova pre njihovog početka.

- Saglasnost na tu izvršenu uslugu mora da da onaj koji koristi tu uslugu. To znači da svaka popravka, svaka usluga skuplja od 5.000 dinara mora da dobije saglasnost onog ko želi da mu se to popravi. Onog trenutka kad majstor kaže da će to koštati 5.500 ili 9.000, to prelazi tih 5.000 i on uz izričitu saglasnost korisnika usluga može da pristupi izvršenju te usluge - rekla je Rakićeva.

Satnica, dolazak i dijagnostika

U Nacionalnoj organizaciji potrošača kažu da kada kupujemo robu od trgovaca odmah znamo kolika je cena i nema mesta pregovorima.
- Imate pravo da ne platite ništa preko dogovorenog iznosa - kažu iz NOPS.
Napismeni proračun i cena troškova služe kao dokaz. Bez toga nemamo pravo da uložimo bilo kakvu reklamaciju i da se žalimo na uslugu.
- Kada angažujemo majstora ili drugog pružaoca usluga, prvo treba da proverimo da li postoji registrovana radnja i da li je on pravno lice i preduzetnik. Kada kaže cenu, treba da je pruži napismeno, nije potreban fiskalni isečak, dovoljno je da na papiru stoje podaci. Ako se desi da cena usluga bude veća od dogovorene, on mora da vas obavesti, dok je na vama da odlučite da li ćete pristati da se usluga izvrši ili ne - kažu iz ove organizacije.
U situacijama kada majstor mora najpre da rasklopi uređaj ili na drugi način dijagnostikuje kvar, nakon toga takođe mora da obavesti mušteriju kakav je problem i koliko će to koštati.
- Ako vam cena ne odgovara, ne morate to da prihvatite, ali majstor je dužan da vrati uređaj u prvobitno stanje. On tada može da naplati svoj radni sat i trošak dolaska i vremena koje je proveo. Cena dolaska i radnog sata takođe treba da bude unapred istaknuta - kažu iz Nacionalne organizacije.