KAKO SE NE UGOJITI ZA VREME POSTA? 6 jednostavnih pravila!

Shutterstock

17:39 Ljubav i zdravlje 0

Ljubav&Zdravlje | 16. 03. 2019.

KAKO SE NE UGOJITI ZA VREME POSTA? 6 jednostavnih pravila!

Posna hrana reguliše krvni pritisak, ubrzava detoksikaciju i utiče na smanjenje nivoa masnoća u krvi, ali često se događa da posle posta umesto manjka imate višak kilograma

Čim počne post, u restoranima i pekarama zavlada pomama za posnom hranom i pecivima. Mnogi, iako su vernici, post doživljavaju kao dijetu i priliku da skinu koji kilogram. Zato sveštenici često napominju da post nije gladovanje, dijeta ili mučenje, već uzdržavanje i umerenost u svemu, pa i u jelu. Posna hrana reguliše krvni pritisak, ubrzava detoksikaciju organizma i utiče na smanjenje nivoa masnoća u krvi, ali često se događa da posle posta umesto manjka imate višak kilograma, pa čak i probleme sa zdravljem. Šta je to što će napraviti razliku i učiniti da uzdržavanje od mrsne hrane zaista bude delotvorno?

Dobra ulja

Ulja koja bi trebalo da koristite tokom posta su maslinovo ulje, kokosovo ulje, kakao maslac, a u salatama (ne za kuvanje) i susamovo, ulje semenki bundeve i kikiriki ulje. Ukoliko vam je ovo preveliki izdatak, hranu kuvajte na pari ili pecite u foliji, a potom prelijte zdravim uljima direktno pre serviranja.

NAMAŽITE MAST NA HLEB! Nutricionistkinja RAZBIJA MIITOVE o hrani: Ovo je zapravo ZDRAVO!

Orašasti plodovi umesto grickalica

Izbacite industrijske grickalice i zamenite ih pečenim kikirikijem, orasima, bademima, čipsom od voća i povrća, semenkama bundeve i suncokreta ili kokicama (ne iz kesice za mikrotalasnu, već domaćim). Sto grama orašastih plodova ima oko 600 kalorija i zato ih jedite umereno.

Pixabay

Sveža riba

Konzervirana riba, ako je konzervirana kuvanjem na pari, uskladištena u vodi (sopstvenom soku) ili u maslinovom ulju je u redu. Naravno, ovo je skuplja opcija, a idealno rešenje za ograničen budžet su zamrznute girice - generalno forsirajte sitnu ribu, a veću jedite povremeno.

Prioritet bi ipak trebalo da bude upotreba sveže ribe. Ukoliko su girice vaš izbor, pripremajte ih u rerni, pržite na maslinovom ulju ili kuvajte na pari uz dodatak povrća. Pohovani oslić i girice iz dubokog ulja se ne računaju u svežu ribu, već u namirnice upropašćene lošom pripremom.

POSNI SUTLIJAŠ sa cimetom i orasima koji je bolji od originalnog!

Zaboravite na pekaru

Zaboravite na pekaru i peciva. Kuvajte cele žitarice, ali ih pravilno spremajte, koristite više krompira i bundeve, kao i korenastog povrća umesto testa, testenine i brašna. Ne zaboravite ni na mahunarke na razne načine jer su zdrave, zasićuju i odličan su izvor minerala.

Shutterstock

Što više povrća

Jedite što više svežeg lisnatog povrća. Posna ishrana već donosi preveliku količinu šećera i skroba, te uravnotežite jelovnik različitim salatama, karfiolom, brokolijem, kupusom, paprikama, tikvicama, patlidžanom... Post je i idealno vreme za čorbe i potaže od povrća - skuvajte razno povrće po želji i ukusu, izmešajte štapnim mikserom i uživajte.

ŠTO JE LJUĆA, TO JE ZDRAVIJA! Jedite rotkvice svaki dan i uverite se koliko su korisne

Oprezno sa slatkišima

Zbog preteranog unosa skroba, slatkiše je najbolje izbegavati. Ukoliko baš morate, pronađite nešto u veganskim kuvarima jer oni ne koriste margarine i industrijsku hranu. Ipak, ovo ne znači da će kolači biti manje zašećereni, pa ako vam je stalo do obima struka, odaberite voće, eventualno i malo suvog voća. Drugi predlog je domaći kompot bez dodatog šećera, uz orašaste plodove.
Post je pravo vreme i za pripremu raznih biljnih čajeva zaslađenih sa malo meda. Med sadrži mnoštvo vitamina i minerala, te se smatra kompletnom namirnicom.
N. Lazović


RECEPTI:

Shutterstock

Tost sa namazom od plavog patlidžana

Sastojci: 4 kriške integralnog hleba, plavi patlidžan, maslinovo ulje, 3 čena belog luka, kašičica senfa, so, biber.
Priprema:
Plavi patlidžan isecite po dužini na komade debljine jedan centimetar. Posolite, pobiberite i ostavite desetak minuta da se ocedi. Blago ga izlupajte sa obe strane tučkom za meso, a višak tečnosti upijte salvetom. U tiganj stavite kašiku ulja, propržite patlidžan i sve stavite u poklopljeni sud, da omekša do kraja. Ocedite i ispasirajte štapnim mikserom, dodajte so, biber, beli luk i senf po ukusu. Prepecite tost, isecite dijagonalno i servirajte sa namazom.

Shutterstock

Minestrone čorba

Sastojci: 100 g šargarepe, 100 g celera, 100 g korena peršuna, 100 g paškanata, glavica crnog luka, 3 čena belog luka, 150 g kuvanog crvenog pasulja ili jedna konzerva, 1,5 dl soka od paradajza, maslinovo ulje, so, biber, slatka mlevena paprika, sveže seckani listovi peršuna i celera.
Priprema:
Korenasto povrće isecite na kockice, luk sitno iseckajte, beli luk zgnječite ili iseckajte. Zagrejte sud, sipajte maslinovo ulje i odmah dodajte crni i beli luk, smanjite temperaturu i stalno mešajte da ne zagori. Dodajte seckano korenasto povrće i nastavite sa dinstanjem. Kada je povrće malo omekšalo, dodajte so, biber i slatku mlevenu papriku, kratko propržite, pa dodajte sok od paradajza i oko 1,2 litra tople vode ili bujona od povrća. Kuvajte dok povrće ne omekša, pa dodajte skuvan i oceđen pasulj. Kad čorba provri, sklonite je sa vatre i pospite svežim listovima peršuna i celera.

Shutterstock

Đuveč sa skušom

Sastojci: 4 skuše, 200 g pirinča, 4 barene šargarepe, 2 barena krompira, 2 pečene paprike, glavica crnog luka, 4 čena belog luka, 5 dl bujona od povrća, 3 dl soka od paradajza, maslinovo ulje, so, biber, listovi peršuna, limun.
Priprema:
Skušu posolite i premažite spolja i iznutra marinadom od belog luka, peršuna i maslinovog ulja. Složite kriške limuna u unutrašnjost i u foliji pecite u rerni na 180 stepeni 20-30 minuta. U sudu izdinstajte na ulju sitno seckani crni i beli luk, dodajte pirinač i dinstajte stalno mešajući. Kada zrna pobele, nalijte malo toplog bujona od povrća. Povremeno dodajte pomalo bujona, a kada pirinač upije sav bujon, dodajte i sok od paradajza. Probajte i po potrebi dodajte so i biber. Sud za pečenje malo namažite uljem, stavite pirinač, dodajte obarenu šargarepu i krompir isečen na kockice. Pečenu papriku isecite na komade i ravnomerno rasporedite po đuveču. Prelijte sa kašikom ulja i zapecite desetak minuta na temperaturi od 180 stepeni.

Shutterstock

Blanširane jabuke sa suvim grožđem

Potrebno je: 4 jabuke, 2 kašike suvog grožđa, 2 kašike mlevenih oraha, limun, štapić vanile ili vanilin-šećer, malo cimeta po ukusu.
Priprema:
U sud stavite vodu da proključa, dodajte suvo grožđe, limun isečen na kolutove i rasečen štapić vanile ili vanilin-šećer. Malo prokuvajte i izvadite sve iz tečnosti na tanjir. Jabuke očistite, isecite na kockice i lagano ih blanširajte u toj tečnosti. Izvadite jabuke, pomešajte ih sa prokuvanim suvim grožđem i limunom, pospite mlevenim orasima, začinite sa cimetom i prelijte ostatkom tečnosti po želji.



Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na [email protected]