• aktuelno
Dnevne novine
SRBIJA

Autor: Informer.rs/Tanjug/bbc

20.03.2021

08:00

OVO JE NAJMOĆNIJA RAKETA NA SVETU, spremaju je za istorijsku misiju! NASA otkrila - motor je uspešno testiran, moćna zver poneće čoveka na Mesec, prvi put posle 1972! /VIDEO/

Vesti

OVO JE NAJMOĆNIJA RAKETA NA SVETU, spremaju je za istorijsku misiju! NASA otkrila - motor je uspešno testiran, moćna zver poneće čoveka na Mesec, prvi put posle 1972! /VIDEO/

Podeli vest

NASA je u četvrtak uspešno testirala glavni motor najmoćnije rakete na svetu - Space Launsh System (SLS)

Motori su radili više od osam minuta, kako bi simulirali vreme potrebno raketi da sa Zemlje dospe u svemir, piše BBC. To je drugi test za motor te rakete, nakon što je prvi u januaru bio neuspešan. NASA ima planove da pošalje muškarca i ženu na površinu Meseca do 2024. godine, što će biti prvo čovekovo sletanje još od Apola 17 1972. godine. Sa debitantskim nastupom zakazanim za novembar 2021. godine, SLS je najmoćnije lansirno vozilo izgrađeno još od šezdesetih.

Poslednjih 20 godina, astronauti rutinski putuju do i od Međunarodne svemirske stanice (ISS). Ali Mesec je skoro 1.000 puta dalje od ISS-a; da bi astronauti stigli do njega, potrebna je monstruozna raketa.

SLS je moderni ekvivalent Saturna V, ogromnog lansera izgrađenog tokom Apolove ere. Poput Saturna, ova raketa je razdvojena na segmente, naslagane jedne na druge. Ali ova raketa sadrži i tehnologiju svemirskog šatla. Prva verzija SLS-a zvaće se Blok 1. U narednim godinama doživeće niz usavršavanja kako bi mogao da lansira sve teže terete na ishodišta dalja od niske Zemljine orbite. Blok 1 SLS izdizaće se 23 sprata iznad lansirne rampe - što će ga činiti višim od Kipa slobode.

„To je istinski ogromna raketa. Ostanete zabezeknuti koliko je visoka", kaže Džon Šenon, potpredsednik i programski menadžer SLS-a pri Boingu, primarnom preduzimaču za raketu. On je za BBC Njuz 2019. godine rekao: „Kad vidite SLS sklopljen, shvatite da ništa slično nije viđeno još od Saturna V."

Raketa će lansirati astronaute u NASA-inoj sledećoj generaciji vozila za posadu - Orion, dovodeći je do brzina neophodnih da se izađe iz niske Zemljine orbite i pođe dalje ka Mesecu.

Kako raketa funkcioniše

SLS se sastoji od džinovskog centralnog jezgra sa čije obe strane se nalaze dva bustera na čvrsto gorivo (SRB). U centralnom jezgru nalaze se dva velika rezervoara: jedan za tečni vodonik, gorivo, a drugi za tečni kiseonik, „oksidator", koji čini da to gorivo gori. Zajedno, oni čine pogonsko gorivo.

Na dnu centralnog jezgra nalaze se četiri motora RS-25, isti oni koji su pokretali spejs šatlov orbiter, povučen 2011. godine. Kad se tečni vodonik i kiseonik ubace u komore motora i zapale varnicom, hemijska reakcija proizvodi ogromnu količinu energije i pare.

Para izlazi na mlaznice motora pri brzini od 16.000 kilometara na čas da bi proizvela potisak - silu koja gura raketu kroz vazduh.

Busteri na čvrsto gorivo daju raketi dodatnu snagu da se iskobelja iz ralja gravitacije. Ova dva buster blizanca visoka su preko 17 spratova i svake sekunde sagorevaju šest tona čvrstog pogonskog goriva. Oni obezbeđuju 75 odsto ukupnog potiska tokom prva dva minuta leta.

Najsnažnija raketa svih vremena?

Ukoliko koristimo potisak kao meru, SLS će 2021. godine biti najsnažnija raketa koja je ikad poletela u svemir. Blok 1 SLS će generisati 8,8 miliona funti (39,1 meganjutna) potiska pri lansiranju, što je 15 odsto više od Saturna V.

Šezdesetih je Sovjetski Savez napravio raketu po imenu N1, u pokušaju da stigne do Meseca. Njen prvi stadijum mogao je da proizvede 10,2 miliona funti (45,4 meganjutna) potiska. Ali sva četiri probna leta bila su neuspešna.

Buduća verzija SLS-a - nazvana Blok 2 Kargo - trebalo bi da priđe stepenu potiska koji je posedovao N1. Ali letelica po imenu Staršip, koju pravi kompanija Ilona Maska SpejsEks, trebalo bi da nadmaši oba - proizvevši čak 15 miliona funti (66,7 meganjutna) potiska. Staršip je trenutno u izgradnji, ali ne postoji zakazani datum za njegov prvi let.

 

SLS u brojkama

Raketa će biti visoka 98 metara u prvobitnoj, iliti Blok 1, konfiguraciji
Blok 1 SLS može da pošalje više od 27 tona u lunarne orbite - ekvivalent 11 ogromnih SUV-ova
Buduće verzije SLS-a, nazvane Blok 2 Kargo, lansiraće 46 tona na Mesec. To je 18 velikih SUV-ova.
SLS će proizvesti 8,8 miliona funti (39,1 meganjutna) potiska u Blok 1 konfiguraciji
Četiri motora RS-25 nalaze se na dnu centralnog jezgra; isti se koriste u spejs šatlu

 

Foto: tanjug ap

Kako je ponovo iskorišćena tehnologija šatla

Centralno jezgro SLS-a zasnovano je na spoljnom rezervoaru spejs šatla obloženog penom. Ovaj rezervoar dovodio je pogonsko gorivo do tri motora RS-25 na zadnjoj strani šatlovog orbitera. Busteri na čvrsto gorivo igraju vrlo sličnu ulogu kod obe letelice.

Ali SLS je veoma drugačija zverka. Veliki broj komponenti i konstrukcija preuzetih od šatla doživeo je značajne promene dizajna zbog različitih nivoa pritiska kojima ih izlaže SLS.

Kao primer različitosti tih pritisaka, u spejs šatlu motori RS-25 bili su nakrivljeni i postavljeni daleko od bustera na čvrsto gorivo. Njihovo premeštanje bliže busterima izlaže ih većem drmusanju. Kao posledica toga, svaki sistem u složenom delu motora SLS-a morao je da bude rigorozno testiran da bi se osiguralo da može da istrpi vibracije.

 

 


Ostavite komentar

Pravila komentarisanja:

Komentare objavljujemo prema vremenu njihovog pristizanja. Prednost u objavljivanju komentara imaće registrovani korisnici. Molimo Vas da ne pišete komentare velikim slovima, kao i da vodite računa o pravopisu.

Redakcija Informer.rs zadržava pravo izbora, brisanja komentara, ili modifikacije komentara koji će biti objavljeni. Prema Zakonu o informisanju zabranjeno je objavljivanje svih sadržaja koji podstiču diskriminaciju, mržnju ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja određenoj rasi, veri, naciji, etničkoj grupi, polu ili zbog njihovog seksualnog opredeljenja.

Nećemo objavljivati komentare koji sadrže govor mržnje, psovke i uvrede. Sadržaj objavljenih komentara ne predstavlja stavove redakcije Informera ili portala Informer.rs, već isključivo stavove autora komentara.

Sugestije ili primedbe možete da šaljete na redakcija@informer.rs.

sledeća vest

Izbori 2024

Vesti

Primenjene umetnosti važan deo projekta izgradnje beogradskog metroa
Društvo

Primenjene umetnosti važan deo projekta izgradnje beogradskog metroa

Sporazum o saradnji za aktivno uključenje studenata i nastavnog osoblja u projekat izgradnje beogradskog metroa potpisali su juče dekan Fakulteta primenjenih umetnosti prof. Goran Čpajak i direktor JKP „Beogradski metro i voz” Andreja Mladenović. Ovim preduzeće dodatno razvija saradnju sa fakultetima u cilju unapređenja struke, inovacija i tehnološkog razvoja i, od ustanova iz prvenstveno tehničke struke, proširuje je i na fakultete iz oblasti društveno-humanističkih nauka.

17.04.2024

22:23

TV

JOŠ TV VESTI

Hronika

Sport

Zabava

JOŠ Zabava VESTI

Magazin

Džet set

Srbija